Elämä
opettaa joskus enemmän kuin mikään tieto, kokemukset, nähdyt ja kuullut.
Teoriat ovat tarpeen hahmottamisen ja ymmärryksen syntymiseksi ja helpottavat
asian käsittelyä. Sosiologia, mikä tutki valtaa, on yhteisöön liittyvää
tutkimusta, ihmisten välisiä suhteita tutkivassa oppiaineessa. Muistan kaavion,
jossa ryhmän jäsenet olivat yhteydessä toisiinsa eriarvoisesti.
Eri aikoina
vallitsevat erilaiset arvot pinnallisesti ajateltuna ja näkyvänä, mutta
perusarvot eivät muutu. Alakouluajoilta muistan tapauksen asuntolasta, jossa
minua rangaistiin siitä, että luultiin minulla olevan kynsilakkaa sormissa,
apulainen huomasi asian ja alkoi puolustaa minua, mutta hän sai potkut
puolustamisesta, johtajan valta oli ylitse kaiken. Elettiin 60 lukua, olin niin
köyhästä perheestä, ettei rahaa moiseen ylellisyyteen olisi ollut. En ole
halunnut lakata kynsiäni tuon kokemuksen vuoksi.
Meninpä
minne tahansa, nämä valtataistelun, moralismin, tuomitsemisen ja rankaisemisen
ongelmat tulevat esiin. Yhteistä niissä on se, että tapahtumat ovat usein
mielikuvituksen synnyttämiä, asiaa ei ole tapahtunut, mutta asiaa todistetaan
täydellä vimmalla. Joskus asia tapahtuu oikeasti, mutta ei kestä päivänvaloa ja
sitten ihmiset piiloutuvat milloin minkin naamion taakse, onnellisuusmuuri on niistä
yleisin, häiritsee minun hyvinvointia, minä haluan olla rauhassa ja nauttia elämästä,
iloita ja onnistua, mitä siitä jos joku kuolee minun onneni ja valheiden vuoksi.
Erään psykiatrin väite, ettei ihminen kestä syyllisyyttä, vaan se täytyy
siirtää toiseen, ei mene minun kallooni, kysyn mistä tämä syyllisyyden siirto-oppi
on peräisin.
Psyykkinen puolustus, totuuden kieltäminen on yleistä ihmisen käyttäytymisessä, kerrotaan sovittu,
kerrottu tai ihanteellinen tarina.
Valheellinen
anteeksianto ja syyttömyys syytettynä ahdistavat tuhoavaan tuskaan saakka,
tuottavat vihaa ja anteeksiantamattomuutta, eriarvoisuutta ja syrjintää. Rehellisyys
ja totuus vapauttavat mieltä ahdistuksesta, jos arvot ovat jäsentyneet
minuudessa henkisen kasvun kautta. Syyllisyys, mikä on syntynyt todellisesta
teosta tehtynä, saattaa viedä kauhuun, koska oma identiteetti on rakentunut ulkoisille
arvoille, kuten maine ja tällöin häpeä tuskastuttaa. Sisäiselle tietoisuudelle rakentunut
rehellisyydestä kannattelee ihmistä, se on vilpittömänä ja aitona lapsessa, jos
se saa säilyä. Edes oikeusvaltio ei auta, jos ja kun ihmiset ovat valmiita valehtelemaan
oman selustansa taatakseen. Suomalaiset eivät ole mielestäni niin rehellisiä,
kuin uskotellaan, liian monelta puuttuu omatunto.
Kun yhteisövallalla demokraattisesti
tutkitaan asioita, uhria ei useinkaan kuunnella, totuudeksi tulevat yhteisön
luulot ja todistusaineisto, mitä ei aina paljon ole saatavilla, rikolliset varmistavat
taustansa. Oikeastaan se on mahdoton yhtälö.
Eräässä
koulutuksessa, jossa oppilaat ohjattiin ryhmäytymään omin neuvoin, syntyi
täysin katastrofaalinen tilanne. Kaikki huusivat yhteen ääneen luokassa, ja
melu oli valtavaa. Korotin ääneni, pitäisikö valita puheenjohtaja, ja sain
yhden nuoren kimmastumaan, vai johtaja, mikä sinä kuvittelet olevasi. Oppilaat
jähmettyivät, ja niin nuori alkoi johtaa itse, määräysvallalla, diktatuurisella
otteella, ja otti vallan, ja sai joukon mukaansa. 40 – 50 vuoden ikäiset kiltit
tytöt alkoivat totella häntä, ja hän saattoi määrätä, mitä tehdään milloinkin,
ahdistus ja syrjintä alkoi vaikuttaa vahvana ja ihmiset oireilivat. Lukittuminen
on vaikea ongelma ihmisille, he ovat ohjattavissa mihin vaan, siis eikö itseilmaisua
pitäisi vahvistaa.
Neljä vuotta
kestänyt koulutus oli helvettiä, ja opettajat eivät koskaan saaneet selville
mikä oli ongelman ydin, yhteisövalta ja johtaminen. Syrjinnän mekanismi alkoi
oppilaista ja päätyi aina opettajan erottamisyrityksiin saakka. Rooleja
jaettiin ja tehtäviä annettiin johdon mukaan, sain jonkin sortin taiteilijan roolin,
runoilijan, josta en ollut juuri pitänyt, mutta tein työtä käskettyä, sillä enemmistö
oli johtavan nuoren hyväksynyt. Se toi
syrjintää, vaikka uskottiin hyväksi ja luonnolliseksi valinnaksi, vahvin
voittakoon. Tieto, joka olisi ollut hyvä ohjaaja, katosi. Roolit veivät ihmiset
mekaaniseen työskentelyyn, jossa moni luhistui, ja oppiminen putosi nolliin,
persoonallisuudet eivät päässeet esiin, syntyi hierarkkinen laumaoppimisen
malli, joka tuhosi yksilöitä. Puhuminen ei onnistunut, sille ei annettu tilaa
ja tehtäviä suoritettiin, mutta ilo ja innostus olivat pois.
Saavatko
supertähtien, sankareiden ja johtajien lausunnot kansaa parempiin tekoihin.
Niissä on usein takana ylimielinen johtamisen mekanismi, diktatuurin
sukulainen. Sitä media tarjoaa. Tarjoavatko opit mahdollisuuden parempaan?
Näyttää siltä, etteivät ihmiset sitä osaa. Raamatussa puhutaan pyhästä hengestä,
mikä tuo hyvää. Sana voi olla Pyhästä hengestä, mutta myös ihmisen pahuuden
jälki. Työpalavereihin kaivataan hyvää ilmapiiriä, jossa on osallistumisen
oikeuksia kaikilla oman persoonallisuuden oikeudella muita alistamatta. Eräässä
ryhmässä tämä johtaminen onnistuu hyvin, sillä johtaja osaa olla tasapuolinen
ja antaa kaikille tilaa. Normiyhteisöissä on paljon mielivaltaa niin opeissa
kuin käytännössä.
Yhteisöllisyyden
toimivuuden ydin on valta, kuinka sitä käytetään, onko asia ja tieto johdonmukaisesti
fokuksessa tavoitteissa ja hyvät keinot mahdollisia ja toteutuvia, johtavatko
tunteet ja/tai mielikuvat. Kaikkia näitä on yhteisöissä, ratkaisevaa on, mikä
rakentaa sitä totuutta, mikä on ihmiselle hyväksi, työn, keskustelun ja
valintojen kautta. Päämääriin päästään välitavoitteiden kautta huomioimalla
monipuolisesti tarpeita ja kehitystä.
Pahaa
vastaan on aina taisteltava, niin opeissa, teoissa kuin sanoissakin,
puhumattakaan tunteiden terrorismista. Moraali on yhteisöjen selkäranka, se
myös ahdistaa, joskus liikaa, mutta se on myös positiivinen voimavara, ja
auttaa ponnistelemaan ja oppimaan, etsimään oikeaa ja väärää, taidolla
tiedosta, ristiriidoista, tunteista ja rajoista.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti