Me ihmiset
pakenemme omaa pahuuttamme jatkuvasti, koska syyllisyys painaa sielussamme,
omatunto kolkuttaa, ja ahdistus tuntuu sietämättömältä. Sopiva määrä ahdistusta
luo ristiriidan, jossa ratkaisukeskeisyys oppimisena luo mahdollisuuden etsiä
sopua ja yhteistä näkemystä ylivallan estämiseksi. Uskon, että kunnioitus on
tie, jossa helpottaisimme tätä tuskaa. Silloin on valittava tie, jossa emme
käytä valtaa toiseen nähden, vaan nöyrrymme oman elämän tiellä tietämättömyyden,
vaillinaisuuden ja oppivan rooliin. Tätäkin täytyy uskaltaa kyseenalaistaa.
Joku päivä sitten eräs valokuvaaja sanoi, että tietämättömyys luo hirmuvaltiaan.
Me
valitsemme siis miellyttävää elämäämme, koska emme kestä omaa tuskaamme.
Menemme elokuviin, ahmimme kaunokirjallisuutta, juoksemme endorfiinien perässä
ja haemme nautintoa, että emme kohtaisi sitä totuutta mikä on, käytämme mieltä
itsekkäästi oman nautinnon takaamiseksi. Anteeksianto on valjastettu mielikuvan
kautta toisen henkilön ottamaksi, ettei meidän tarvitse kohdata sitä
tapahtuvassa todellisuudessa, pyytää oikeasti anteeksi henkilöltä, jota olemme
loukanneet. Elämme kvasitodellisuudessa, koska emme osaa nöyrtyä. Liiallinen
miellyttävyyden hakeminen vie meidät kohti tyytymättömyyttä ja tuo yhä enemmän
vain valtaan pyrkimistä, pakonomaista vuorovaikutusta, heijastavaa, mikä ei
kasvata meitä ihmisinä. Emme opi kohtaaman toista aitona, ja myötäelämään, vaan
oma tuska tuo vallanhimoa.
Mutta onko
valinta itsestään selvää. Olen elänyt sekä valinnan mahdollisuudessa että
mahdottomuudessa. Silloin muisti on ratkaisevassa roolissa. Vapaassa valinnassa
voi olla tietoinen, ja valita siitä todellisuudesta, jonka uskoo oikeaksi, ja
kokee itselle miellyttävämmäksi. Mutta valitsemattomuuden mahdottomuudessa,
muistista putoaa osia pois, mieli lohkoo sen pois, mitä ei koe todeksi, asiat
tippuvat tietoisuudesta pois. Ne voivat jäädä mieleen koteloituneena, ja
tulevat ehkä ulos, jos se on riittävän turvallista. Pahimmillaan, jos minulla
ei olisi ollut oppimiskokemusta miellyttävyyden takaamiseksi, minusta olisi
voinut tulla murhaaja, mielen lohkoutuminen olisi kehittynyt toisten
halkomiseksi kirveellä. Mutta oppimista ihannoivassa yhteisössä muistin rakoilu
todisti tyhmyyttä, ja sain tyhmän roolin, ymmärtämättömän ja oppimattoman.
Yksi ihmisen
valintojen ja arvottamien tekojen, osaamisen ja ymmärryksen tausta teorioista
on puutteen teoria. Ihminen etsii elämässä sitä, mikä häneltä puuttuu tai on
puuttunut. Niinpä kun minä en saa puhua, se tulee esiin kirjoittamisena, haluan
kertoa ajatukseni jonnekin.
Kun otamme
vartijan rooliin ja moralistisen kannan oikean ja väärän valinnassa, ryhdymme
tarkkailijoiksi toisiimme nähden, emme saavuta todellista katharsista eli
puhdistutumista omista synneistämme. Sosiaalinen valta toisen hallitsemiseksi on
keinotekoista, ja nojautuu luonnontieteisiin. Kulttuurinen ote Kristinuskossa
ohjaa vallasta pois, Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Kun
joudumme vallan vangiksi hierarkkisesti valtaa jakaen, ja toistemme tarkkailijoiksi,
emme opi näkemään omien kokemusten vaikutuksia. Kvasitietoisuutemme harhauttaa
meidät etsimästä totuutta ja todellisuutta itsestämme.
Mieli luonnollisesti hoitaa
meitä miellyttävyyteen, ja suojaa elämää. Kun otamme vallan käsiimme, olemme
ajautuneet vain lisääntyvään tuskaan, koska todellista anteeksiantoa ei ole. Vallan
väärin käytön vuoksi mieli joutuu liialliseen puolustukseen, kehittyy koteloivaksi,
ja luo persoonallisuutta, mikä ei ole aitoa tai luo vain miellyttävyyden
kokemuksia, jossa emme näe muuta. Emme kohtaa enää ihmistä enää ihmisenä, vaan
oman mielen peilinä tai tulkintana toisen puheesta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti