Valhemediasta
kohutaan ja ihan syystä. Asia ei ole ihan ongelmaton. Totuus ei ole helposti
löydettävissä, ja ihmisen mieli tuottaa valheita, jotka voivat muuttua
yleiseksi tavaksi. Tärkeää olisi nähdä, kuinka tietoista valheiden tuottaminen
on, ja harhaanjohtaminen, jossa valehtelijan päämääränä on vain oman agendansa
eteenpäin vieminen. Yhden psykiatrin mukaan suuri osa ihmisistä kuulee väärin,
tulkitsee kuulemaansa ja näkemäänsä väärin, sekä havaitsee ympäröivää toisin
kuin on.
Sitten on
tarinoita, joita tarvitaan, mutta niistä olisi parempi käyttää nimitystä
tavoitteellisuus ja sadut, joihin tarvitaan kykyä kuvitteluun. Miten tuo
mielikuvitus syntyy? Onko se mielen tuotos, vai sittenkin leikkiä
etuaivolohkolla, jossa vapaudessa syntyy uusia mielikuvia, varmaan molempia. Sitten
on toisaalta niin, että unessa voi syntyä aina vaan uusia ja uusia mielikuvia.
Joka tapauksessa mielikuvat unissa ovat perustavanlaatuisia tyydytyksen antajia
ja rentoutuksen takaajia. Ovatko unet menneisyyden varjoja, jotka mieli on
uudelleen maalannut? Onko sittenkin niin, että unikuvien tulos on leikki. Mieli
on siis luova, mutta voisiko vaatia, että luovuus tulisi vapauden tilassa leikkien
enemmän kuin menneisyyden varjoista. Lihasten liikesarjojen tuotot eivät takaa
syvätietoisuutta,
vaikka jotkin sanovat niiden olevan kirjoitettuna geeneissä.
Tiedon muodostus on monimutkaista.
Katson, että
mieli on lähtöisin kehosta ja sen aistimuksista. Unet ovat siten ensin heijastuksia
kehon kokemasta, ja uudistuvat vasta oppimisen myötä. Ongelmana on käsitteiden
johdonmukaisuuden puute. Psykoanalyysissä oletetaan, että liikkeen aiheuttama
vetovoimaisuus sikiöllä on seksuaalisuuden ilmentymää, ja sikiö/vauva imee siis
seksuaalisessa himossa.
Identiteetin
säilymisen kannalta sekä kehollinen mieli, että kyky luovuuteen leikin avulla
on tärkeää. Tarvitsemme unien luovuuden minuuden esikuviksi leikkeihin, mutta
onko viisasta aktivoida fyysisestä ja/tai psyykkisestä puolustuksesta
syntynyttä seksuaalilähtöisyyttä minuuteen, mikä on enemmän lihaksistosta
tullutta liikesarjaa vetovoimien mukaisesti. Seksuaalisuus on tulos, jonka liikesarjat
tuottavat, ja erittävät, lihaksen ominaisuus. Siten seksuaalisuus ei voi olla
alkulähde.
Freudin
seksuaalijohtoista kehitysteoriaa on hyvä kritisoida. Laitammeko keskiöön
seksuaalisuuden, tunteet, vai sanakielen. Tunteet syntyvät kokemuksesta, ja
kokemukset voi olla mistä tahansa lähtöisin.
Onko
seksuaalisuuden yliaktivointi järkevää? Tulemmeko viisaiksi, jos
aistivoimakkuus tuottaa meille vaistoja, jotka voivat olla äärimmäisiä, hajut,
maut, tunto, näkö, liike ja mitä muita niitä on. Vietit ovat enemmän
kulttuurisia, yllykkeiden syntymistä ympäristön houkutuksiin, tosin myös
aistikokemuksesta lähteviä. Vietteihin voidaan vaikuttaa kasvatuksella ja
opetuksella. Katoaako ihmisyydestä syvätietoisuus, jos vähennämme
yliaistillisuutta ja äärimmäisyyttä, vai ehkä sittenkin tieto ja tutkimus voi
tuoda loogisuutta, joka on kielen, tunteiden ja sosiaalisuuden konteksti mahdollistavat
oppimisen avulla. Jokseenkin ajattelen, että seksuaalilähtöinen kehitys
innovoivana tekijänä tuottaa rajallista ja kaavoittunutta tietoa ja ehkäisee
mielen ja tunteiden avautumista ihmisyydessä.
Raija
Tämä oli pohjustus seuraavaan blogiin, jossa pohdin Kristinuskon yhteyttä tähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti