Minä toivon,
että ihmisellä olisi oikeus kokonaisuuteen, mikä ei tarkoita täydellisyyttä.
Varhaisessa minän kehityksessä katsotaan olevan hyväksi, että minän eri
osa-alueet eriytyvät selkeiksi, että ihminen voi kuulla ja nähdä niitä
itsessään. Jos ihminen ei tavallaan saa tätä minäkeskeisyyttä, hänen
psykodynaaminen ja psykoseksuaalinen kehityksensä häiriintyy, ja eriytyvät osat
voivat olla erillistä toimintaa itsetarkoituksellisesti, jopa fetissiksi
jossain osaa tehtävää. Niinpä eriytymätön minuus voi tulla liian
kokonaisvaltaiseksi, eli ihmisen minuus/itseys toimii aina kuin kahden vuoden
iässä, kokonaisreflektoidun tavoin yhtenä mössönä, josta ei saa selkeyttä osien
vaikutuksesta, samaistuen kuin tapahtumat heijastuisivat koko kehoon.
Esimerkiksi niin kuin itse joskus lapsena samaistuin, leikkasin pahvia ja
toistin suullani saksien liikkeen. Siis, nähty asia ei muodostukaan muistikuvaksi
havainnossa, vaan toistuu kehossa. Tämä estää ajattelun kehittymistä, ja on
siten kokonaisvaltaisen kehityksen ongelma. Kokonaisuus tarkoittaa minulle
osien summaa, jossa osilla on tarkoitus rakentaa kokonaisuutta, kokonaisvaltaisuus
taas valtaa täydellisyyteen tai epätäydellisyyteen, jossa osia kumotaan.
En pidä
siitä, että maailmaa pyöritetään vallan kautta, ja erityisesti vallan väärin
käytön kautta. Ihmisillä on liikaa valtaa toisiinsa nähden, eivätkä ne palvele enää
hyvää. Vaikka tarvitsemme toisiamme, emme tarvitse toista vain peiliksemme,
jossa itse näkyisimme. Minua huolestuttaa se yksi syrjinnän apuväline, jossa
omien tunteiden käsittelemättömyys johtaa tunnereaktioihin, jossa otetaan
ihmisuhreja. Kun tunnereaktio syntyy erilaisesta mielipiteestä, se tulkitaan
tuomion oikeudeksi reaktion synnyttäjää kohtaan. Nämä erillistäneet osat luovat
sellaisia illuusioita, joissa on kuvitelma totuudesta, ja sen oikeudesta
alistaa muita tahtonsa alle. Kuten sanakieli, mikä ei kehity ihmisen kehityksen
myötä, pitää valtaa ja alistaa kehityksen mahdollisuuden ihmisessä. Millä oikeudella
kirkko on esimerkiksi päättänyt, että Jumalan luomistyö ihmisyyden suhteen on
valmis, ehkäpä se Jeesus ei olekaan vielä valmis, vaan Jumala tekee kohti
valmiimpaa sekä kokonaisempaa ja kehittynyttä ihmistä. Tunne-elämän osalta
Raamattu on kovin epäselvä, ja voisi ajatella että sen kehitystehtävä on tässä
päivässä. Ikään kuin sanakausi oli 2000
vuotta sitten, nyt tulee tunnekausi. Ne eivät sulje toisiaan pois.
Näyttää siltä,
että vapauden nimissä luodaan rajat kehitykselle. Eriytyneistä minuuden osaamisalueista
tulee erillistettyjä, jossa pahimmillaan kehoon aktivoitunut kokemus
seksualisoituu, ja psykodynaaminen ihminen jää taakse, eikä kokonainen ihminen
enää ole olemassa. Hylkäämällä ihmisen syvimmät minäkokemukset (mielikuva
syntyy unessa tunnekokemuksesta, jossa alttius on syntynyt kehon liikkeestä) ja
tarpeet, jossa alkulima on tunteiden synnyttämää, ei tietoista, niin silloin viemme
ihmisen kokonaisuuden mahdollisuuden pois. Kun erillistämme ihmisen osien suorittajiksi,
erillistämme myös minuuden irti kokonaisuudesta, jossa dynaamisuus ohjaisi
minuutta ja suojelisi kokonaisuuden säilymistä kohtuullisesti kokoavana
ihmisyydessä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti