Kun seuraa
näitä seksuaalirikosten ilmentymiä, liian usein huomaa, että tuomiot uhria
kohtaan ovat jyrkkiä, ja rikoksen tekijää puolustellaan. Viimeksi Pirkko Saisio
puolusti jossain iltalehdessä Aki Louhimiestä. Ymmärrän ja olen jokaisen
ihmisen puolella oikeudesta puolustukseen, mutta kun samaan hengenvetoon tuli
tuomio uhria kohtaan, miksi ei heti sanottu ja puhuttu, se ei ollut oikeudenmukaista.
Elämän
varrella on tullut muutamia henkilöitä kohdalle, jotka ovat joutuneet
seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Jokseenkin tulin heidän kohdallaan siihen
tulokseen, etteivät he saaneet apua, vaan tuomioita. Eräs jo poismennyt nainen
vei oikeuteen miehensä lapsiin kohdistuneista seksuaalisista teoista.
Todistusaineisto ei ilmeisesti riittänyt, oli vain sana sanaa vastaan, syyte
kumottiin. Näitä on hankala todistaa, etenkin kun se tapahtuu perheen sisällä.
Minä näin vain heidän kolmen tyttären vaikeat psyykkiset oireet teoista. Se oli
heille liian suuri kärsimys ja jälkihoidot tuli kalliiksi yhteiskunnalla. Äiti
menetti järkytyksestä otteen elämäänsä, ja lähti kulkuriksi maailmalle, etsimään
uskonnoista apua, Intian hindulaisuudesta aina Ranskan kommuuneihin. Ja
viimeisinä vuosinaan näin äidin vihan, joka sitten kohdistui lähimmäisiin.
Tunteet, joita ei hyväksikäytöstä saanut tuoda esiin, niitä pidettiin
hölynpölynä, rakensivat muistiongelmia ja kyvyttömyyttä kohdata ihmisiä tunnetasolla,
jäljelle jäi vain viha ja lopulta dementoituminen. Se mielen vahva pelko ja
tunnistamattomuus pukkasivat ulos kuvitelman, jossa oli toivoa paremmasta.
Pelosta syntynyt aivopaine synnyttää ”ylimielikuvia” ihan kuin sokerin lasku.
Joissakin opeissa pelkoa pidetään hyveenä. Olen todennut, että turvallisuus ja
luottamus tuottavat ehdottomasti järjellisempiä ja loogisia näkemyksiä, ja
luovuus syntyy vapaudesta merkittäväksi elämän totuudessa.
Usein käy
niin, että uhri puhuu, mutta häntä ei kuunnella, vaan syytetään. Koko asiaan
tulisi kouluttaa erityislääkäreitä, psykiatrit etsivät vikaa persoonallisuudesta,
eivät kohtelusta. (poikkeuksia on). Ulkoa tuotettu häpeä ja syyllistäminen syyttömänä
on vahvasti psyykeä romahduttava. Jatkuvaan puolustukseen joutuva psyyke
romahduttaa uhrin ajattelukykyä. Itselläni väkivalta tuli ääneen ahdistuksesta
matalana ja värisevänä ja koko kehoni oli vapinan alla, mikä suomalaisessa
yhteiskunnassa on valheen merkki, korvat heiluvat.
Usein jo
lapsena hyväksikäytetyt ja raiskauksien jatkuessa uhrit menettävät
puolustuskykynsä, he eivät puolusta itseään, eivätkä muita, sitten on niitä,
jotka alkavat puolustaa rajusti, niin tein itse. Syyllistäminen vie
ahdistukseen ja mieli kätkee muistista asian syvälle mielen pimentoon. On tultava
vahva turvallinen tilanne, ennen kuin uhri uskaltaa edes ottaa käsittelyyn itsessään
asian. Mieli torjuu sitä todellisuutta ja tapahtumaa puolustautumalla,
joillakin, kuten minulla, mieli alkoi hajota, ja se taas näytti siltä, että
muisti ei toiminut loogisesti, mikä sai toiset epäilemään koko asiaa. Oma puolustautuva
mieli mielikuvituksena ei estä havaitsemasta hyvin, se jopa voi tehdä ihmisestä
tarkan havaitsijan, kun tapahtumia vääristellään muiden taholta tai mieli
vääristää havaintoja. Olin rakentanut tulevaisuuden unelman, jossa ei ollut raiskausta,
oli vaan rakastuminen ja pyhä avioliitto. Vielä yli kahdenkymmenen vuoden kuluttua,
kun kykenin ottamaan asian käsittelyyn, mieli loi puolustuskuvan asiasta. Ongelman
toi se, että havaitsemisen luotettavuutta tarkasteltiin mielikuvituksen ongelmana,
vaikka se oli luonnollinen seuraus väkivallasta, psyykkinen puolustus.
Liian usein
ole todennut, pääsääntöisesti monella ihmisellä, ja että todellisuus on sitä
johon mieli reagoi puolustamalla ja luo uudenlaisen mielikuvan, joka sitten
kerrotaan totuutena, mutta monille se kehittää kyvyn hyvinkin tarkkaan
havainnointiin ja asioiden erittelyyn johdonmukaisesti.
Onko
seksuaalisuus kuitenkin monelle miehelle sellainen kysymys, jossa katsotaan,
että aktiivisuus siinä vaatii väkivaltaa? Siksi niin usein uhrit jäävät vaille
kuulemista. Ehkä juuri siksi, että apua ovat usein antamassa miehet, jotka ovat
hyväksyneet väkivallan. Taustalla vaikuttaa myös Kristinopin ongelma, jossa
itsekkyydestä syytetään, ja sen katsotaan olevan pääsyyllinen, itsen himot ja
halut uhrilla, kun toiset tunkeutuvat ihmiseen. Väkivallan uhkan ja pelkojen
jatkuessa uhri ei kykene nousemaan ylös ja puolustautumaan ja puolustamaan.
Tietoiseksi
tuleminen omien tunteiden osalta ja niiden vaikutuksesta on merkittävin
selkeyttäjä ajattelussa, havaitsemisessa ja loogisessa ymmärryksessä. Ja
kuitenkin absurditkin ajatelmat ovat tarpeen luovissa prosesseissa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti