Professori
Katariina Salmela-Aro sanoo Helsingin Sanomien artikkelissa 26.12, että poikien
oppimisongelmiin löytyy ratkaisu tunteiden huomioimisesta. Ei ainoastaan
poikien vaan kaikkien kohdalla sääntö on sama. Huomioimattomat tunteet
aiheuttavat aivoissa jännitteen, joka alkaa ohjata ajattelua, jännitteen voima
vie muistikuvia sattumanvaraisesti, eikä yksilö ohjaa enää ajatteluaan.
Suomessa
erityisesti tunteet ovat aliarvostettuja, ja niitä melkein pidetään
löysämielisten soopana. Sen sijaan pelolla synnytetyt tunteet näyttäisi olevan
suosittuja, intohimot, himot, ylpeydet, kateudet, ahneudet, seitsemän
kuolemansynnin tunteet. Kerran kuulin hoitajan päiväkodissa selittävän neljän vuoden
ikäiselle juuri himolla lapsen käyttäytymistä. Pitkän urani aikana päiväkodissa
näin vain muutaman kerran, kun lasten tunteet huomioitiin asiallisesti.
Liiallinen jännite
aiheuttaa oppimis-, mielenterveys-, ja käytöshäiriötä. Jännitettä pitää olla
jonkin verran, koska se aktivoi, mutta hoitamattomat ja huomiotta jätetyt
tunteet vievät absurdiin aivotoimintaan. Hyvä tunneopetus ehkäisee liiallisten
jännitteiden syntyä. Pidän nykyisiä lasten häiriöitä kouluissa pääosin
päiväkodeista syntyneinä. Henkilökunnalla ei yksistään ole aikaa kohdata lasten
tunteita.
On viisasta
erottaa toisistaan himot ja himot. Intohimo on sanansa mukaisesti
sisäsyntyistä, kiinnostuksesta lähtenyttä. Sitten on kilpailusta ja vertailusta
syntynyttä himoa, joka voi johtaa addiktioon ja voittamisen maksimointiin,
kasvatuksen ja opetuksen ympäristöarvo. Taustalla voi olla omat pelot, mutta
myös kasvatuksesta tulleet vertailut, vähättelyt ja mitätöinnit. Kun aliarviointeja
tulee säännöllisesti, pelko ehdollistuu aivoissa, ja jännite on jatkuvaa,
jolloin siitä on tullut ”takapiru”, kuten isäni sanoisi. Se kiihottaa mielen ja
aistimukset, jopa niin pitkälle, että aistimukset alkavat havaita väärin.
Olisi
viisasta, että jo päiväkodin henkilökunta koulutettaisiin havaitsemaan
tunteita. Nykyiset koulutusvaatimukset eivät yllä syväsyntyisten tunteiden
tunnistamiseen. Psykologiaa voi olla paljonkin, mutta se ei tavoita juuri
näitä. Itse opin tunnistamaan nämä työnohjaaja koulutuksessa, ja siksi
suosittelisin jokaiselle opettajalle sitä koulutuksen sisällöksi. Oma
kokemusoppiminen tuo parhaan tiedon. Kirjoitinpa nykyiselle opetusministerillekin
tästä, mutta ilmeisesti häntä ei kiinnostanut, koska mitään vastausta ei tullut.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti