En usko,
että ihmisen tahto on vapaa, olemme tietyllä tavalla muistin ja aivotoiminnan
orjia, jotka johdattavat meidän ajatuksia joskus täysin epäloogiseen suuntaankin.
Luen parhaillaan Malcolm Gladwellin kirjaa Välähdys. Siinä paneudutaan
välähdykseen, joka nimetään ohutsiivutukseksi, lyhyesti ensireaktioihin, jotka
voivat viedä sekä harhaan, että viisauteen. Esim. muistin vaikutus havaitsemisen muotoihin
liittyen. Ihmiselle kuvaillaan sanakielisesti ihmisen kasvoja ja toisessa
osiossa annetaan havaita ihan vain ohimennen. Kun testataan jälkikäteen, kummassa
tavassa muisti toimii paremmin kasvojen tunnistamisessa, sanakielessä ei juuri
lainkaan, mutta itse havaitussa huomattavasti paremmin.
Tiede
tunnetusti pitää objektiivisena ulkopuolelta havainnointia. Minusta tällöin
menetetään ihmisen subjektiiviset kokemukset, joiden vaikutus on erittäin suuri
havaitsemisessa. Subjektia voi tutkia vain subjektin näkemyksistä käsin. On suorastaan
vaarallista, että tieteessä on paljolti kysymys keskiluokkaisesti eläneiden havainnoista.
Yksi tällainen on psykoanalyyttinen näkemys, että tunteen synnyttyä kokija luo
kohteen, ja aktivoi mielensä suhtautumaan siihen, eli valitsee asenteen ja valitsee
kuinka siihen suhtautua. Jos ja kun ihminen on ahdistunut, hänen tunteensa ei
synny vapaasti, vaan menneisyyden kokemuksen kautta toistaen ja pakkokuvin. Hän
ei siis voi valita, vaan ahdistus, aggressio, tunteet tai sanakieli valitsee.
Siis tuo Freudilainen näkemys valinnan vapaudesta on vain mielekkäässä elämässä tapahtuvaa ja voi olla vain ihanne.
Siis tuo Freudilainen näkemys valinnan vapaudesta on vain mielekkäässä elämässä tapahtuvaa ja voi olla vain ihanne.
Kun tiede keskiluokkaistuu,
niin myös hypoteesit muotoutuvat niiden näkemysten kautta. Kun tiede on ollut
mieskulttuurinen, minäkäsityksiin on muotoutunut seksuaalilähtöinen kehitys,
koska se on miesten kokemusmaailman johtava kokemus, lisääntyä(ei aina), jota
johtaa liiallinen valta ja vastuu, jumalkompleksi.
Esimerkkinä
voisin kertoa kauhun, pelon ja ahdistuksen aiheuttamasta ongelmasta. Kauhua kokeva
jäykistyy elottomaksi kasvoistaan, kovettuu kivikovan näköiseksi, ahdistuu
lyhyesti itseään ilmaisevaksi, ja jäätyy eleettömäksi harmaakasvoiseksi ja
kokemattomaksi olennoksi. Ulkopuolinen tulkitsee tuon itsekkyydeksi,
omahyväisyydeksi ja narsistisuudeksi. Kauhun kokenut yrittää pitää itseään
koossa keskittymällä jäykkänä olemisella ihmiseksi, ettei kaikki hajoaisi
pirstaleiksi ja romahdus veisi viimeisetkin voimavarat olla toisten joukoissa.
Mutta tätä ei näe ihminen, joka ei ole tätä kokenut.
Kun
havaitseminen on kovinkin monimutkaista, ja se kohdistuu omien kokemusten
kautta näkemyksiin, tiede ei tule näkemään maailman ja ihmisten todellisuutta.
Hypoteesitkin syntyvät omien kokemusten ja näkemysten kautta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti