Jouko Turkka
oli aikakautemme vieras, joka opetti kehotunteiden vahvan vaikutuksen ihmismieleen. Keho ja tunteet olivat yhtä. Nuo kehotunteet,
joista opetetaan jo lukion psykologian kirjoissa, on varteenotettava kehityksen
pylväs matkalla ihmisyyden analyysejä. Turkan aikana tunteet nostettiin ihon
pinnalle kukoistamaan yli äyräiden. Lapsella tämä on aika yleistä, ei ehkä niin
vahvana, kuin Turkka esitti. On tutkittu, että liian neutraali kasvojen ilme
pelottaa ihmistä enemmän kuin jos voi lukea aikeita ja elkeitä kasvoilta.
Epäilen, että ihminen voi erehtyä toista arvioidessaan, ja parempi on oppia
itse sanoittamaan tunteet, että mahdollisesti löytää syyt niiden takaa. Tunnekieli
ei ole helppoa.
Koska itse
olen kokenut nuo kehotunteet psyykkisessä puolustuksessa kehon yliaktiivisuutena,
katselen näitä tunteita ikään kuin vieraana oliona ihmisyydessä. Ensimmäisessä
kirjassani käytän näistä nimitystä ruumisolento. Se on kuin vieras, joka saapuu
vuokralle kehoon ja muuttaa sen ruumiiksi, joka vääjäämättä etenee kohti tunteettomuutta,
tyhmyyttä ja konemaista suhdetta näkemyksiin tuottavana elementtinä ja kehojännitteitä.
Jokseenkin
olen tullut myös siihen tulokseen, että kehotunteiden taustalta löytyy myös
negatiiviset tunteet viha, pelko ja kauhu. Pidän hyvänä kehityksenä sitä, että
syvätunteet, jotka saavat alkunsa lapsuudessa, saisivat sijan ihmisen
kehityksessä. Siellä on aidot ihastumisen kokemukset, jotka johtavat kohti
pyrkimystä hyvyyteen.
Itsensä
menettäminen synnyttää kuin erillisiä ruumiinosia, erillisiä toimintoja,
tunteet menetetään ja ruumis ottaa toimintojen johdon. Jo yksistään tunne-elämän aktivaatio on
tärkeää terveydelle eri ruumiin toiminnossa synnyttäen rauhas- ja
hormonitoimintaa, mikä on tärkeää aineenvaihdunnassa. Liiallisuus kaikessa on
liiallista, myös kehon toiminnoissa.
Voisi
suorastaan sanoa, että nykyinen kulttuuri on vihan kulttuuria. Sen voisi sanoa
jopa enemmän esiintyvän miessukupuolessa. Jouko Turkka oli jatkuvasti vihainen
puhuessaan. Viha synnyttää väkivaltaa ihmisyyttä kohtaan, mikä vie psyykkisen
puolustuksen kautta liiallisuuteen kehossa. Tervettä suuttumista ei tule
sekoittaa vihaan. Sanakieli on väline aktivoida aivotoiminnan kautta hyvää
kehokulttuuria. Mutta valitettavasti uskonnot ovat luoneet sanakulttuurista
toistoa, mikä ei ole sanakulttuurin tarkoitus, vaan pitää ihmistä henkisenä
olentona.
Jos ihmisen
elimistö nähdään ainoastaan kehon tuotantoa tuottavana elimistötoimintana
jättäen tunteet pois kokonaisuudesta, on elimistön toiminta vajaata. Uskon,
että jopa hedelmällisyys naisessa syntyy tasapainoisten tunteiden tuloksena.
Koko
ihmiskunnan kehitystä tarkasteltaessa voi sanoa, että olemme vasta vihakulttuurissa.
Rakkaus ei ole saanut sijaa ihmisten välillä.
Turkan
kautta katsoessa tulee väkisin mieleen liiallisuus kehon palvonnassa, urheilun
ja kehoviestinnän äärimmilleen viritetty ansa. Särkän elokuva-aikaa nähdessä ei
ruumiin ”horkkaesiintymistä” ollut. Särkän aikana kuitenkin erehdyttiin
palvomaan yläluokkaa, kuvaten vain heitä, joilla viestintä oli sanakielen
kautta syntyvää, ja miellyttävää katsella, kun ruumiin ärsykkeet eivät tulleet
silmille. Tuo ruumiskeskeisyys on suomalaista kulttuuria, sitä ei näe muualla
maailmassa tehdyissä elokuvissa juuri lainkaan.
Syvätunteet
ovat miellyttävää kokemusta. Ne ovat hallittavissa ja analysoitavissa selkeiksi
johdattaen meitä itsetutkiskeluun. Kehoa ei tarvitse kieltää, se voi
aistillisuudessaan olla iloa ja miellyttävää kokemusta, mutta liiallisesti
viritettynä se vie meidät negatiivisiin kehotunteisiin ja itsekkyyteen, jossa
näkee maailman itsensä läpi, ja vaatii samanlaisuutta.
Naisiin
kohdistuva viha on jäännettä kehon liiallisuudesta, josta miehet kärsivät ja mikä
estää hyvää kehitystä. Onko maailman historia vasta sittenkin mieskulttuuria?
Ei tunteiden huomioiminen vie pois meitä hyvästä kehityksestä, se tuo rauhaa ja
miellyttävyyttä, kun sen ohjaus on viisasta. Väärin ohjattuna tunteet nousevat
kiihkoon ja tuhoavat kehityksen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti