Joskus on
aivan sydäntä särkevää katsella vierestä, kun lapsi on apaattinen ja haluton.
Vanhemmat ovat huolestuneita, mutta eivät kiinnitä huomiota omaan
käyttäytymiseensä lasta kohtaan. He voivat olla aivan tuiki tavallisia, viisaita
neuvojia, ja yhteydessä lapseensa, mutta jotakin puuttuu, kiinnostus lapsen
tunteisiin ja ajatuksiin. Kaikessa viisaudessaan he puhuvat paljon yrittäen
antaa opetuksen keinoin viisautta lapselleen, mutta havaitsevat vähän lapsen
reaktioita, innostusta ja kiinnostusta, mikä on tärkein kehityksellinen haaste
varhaislapsuudessa. Kiintymyksen vahvin
ja vaikuttavin asia on vuorovaikutuksen molemminpuolisuus. Lapsi seuraa
erityisen vahvasti vanhempiensa reaktioita, mittaa oman innostuksensa ja
kiinnostuksensa vaikutusta vanhemmissaan, ja vallankin varhaisiässä
kehonkielessä, silmien elävyydessä, liikkeissä ja kannanotoissa.
Haluton
lapsi voi olla sijaiskärsijä sille viisaudelle, joka vanhemmuudessa on
liiallista ja hän ei saa kosketusta eläytymiseen. Lapsi elää kuin ulkopuolinen
vailla vuorovaikutteisuutta.
Mihin
perustuu aktivoiva halun synnyttäjä? Katsekontakti on niitä ensimmäisiä
tekijöitä, joissa lapsi etsii peilin omalle kokemukselleen, koska hän ei osaa
sitä vielä itse hahmottaa itsessään, eikä tiedä sen koodia, sitä, mitä sisäiset
kokemukset viestivät. Vasta vuoden ja kahden ikäisenä viestintään tulee
reaktiot, miten suhtautua omiin kokemuksiin, ilolla, surulla, kieltämisellä,
unohtamisella, ja vanhemmat antavat luvan näille kokemuksille. On vanhempien
vastuulla, voiko lapsen itsemääräytyminen ja tunteet jäädä kokemukseen, vai
viekö sanakieli tai muu toiminta voiton, ja lapsesta tulee ympäristön arvojen
toteuttaja, suorittaja.
Syvimpiä
lapsen tunnekokemuksista on ihastuminen tunnetasolla, halu kehoaistimuksessa ja
tahto kulkea kohti ympäristöä, kiinnostua havaitsemaan tapahtumia ja osallistua
toimintoihin itse vaikuttajana, mutta ei aina sitä lapsena tiedostaen, vaan
malleja toistaen.
Ihastuminen
on tärkeimpiä tunnekokemuksia luotsatessa ihmistä kasvuun. Kasvatuksen päämääränä
on arvot, eikä niin usein toistettu valinta, rajat, kiellot ja käskyt, mihin
joskus törmää ja mikä voi olla vain valtataistelua. Kasvun päämäärässä tavoitellaan
perusarvoja; hyvyys, kauneus ja totuus,
joissa toivotaan ihmisen saavan moraalisen valintataulukon. Kasvatustieteen
professori Veli-Matti Värri on sanonut, että Suomi menetti arvot sodan jälkeen.
”se asia, mihin voimme vaikuttaa, on kohtelu”, toteaa Värri Aamulehden haastattelussa.
Vanhemmat voivat tehdä lapsen puolesta valintoja, ja viedä itsemääräytymisen
jopa aikuisiässä. Kun sitä on jatkunut pitkään, lapsi voi olla voimaton alistamisen
ikeessä ja haluttomuus ohjaa valintoja, mitä sattuu tyylillä.
Aikuiset
vastaa kiinnostuksellaan niihin ihastumiseen ja kiinnostuksen kohteisiin, jotka
lapsi valitsee. Aikuiset myötäelävät ja hyväksyvät ihastuksen kohteita ja
tukevat täten lapsen tunne-elämän viestikokemuksia positiiviseen suuntaan ja
ohjaavat pois vaurioittavista kohteista. Ihastuminen on aktivaation ensimmäisiä
merkkejä. Haluton lapsi jää näistä vuorovaikutusaktiviteeteista ulkopuolelle,
ellei aikuiset kohdista omia kokemuksiaan lapselle peiliksi ja näkyväksi. Mutta
täytyy huomata, että lapset ovat äärimmäisen tarkkoja havaitsemaan pienetkin
tunneliikkeet aikuisissa, jopa mikroilmeet. Tutkimusten mukaan neutraali
koetaan usein pelottavana, sillä vastausta ei tule lapsen omiin kokemuksiin,
kuten esim. voimakkaasti vaikuttavaan pelkoon.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti