keskiviikko 28. tammikuuta 2015
LASTEN OIKEUS MINUUTEEN
Nykyisin lapset viedään päivähoitoon liian aikaisin. Päivähoito ei pysty tarjoamaan yksilöliistä hoitoa liian suurten ryhmien vuoksi. Henkilökunta ei ole joka paikassa tarpeeksi koulutettua. Myön vanhemmat alkavat trimmaamaan lasta omien tavoitteidensa mukaisesti.
Alle kolmevuotiaana lapsi on melko lailla kokonaisvaltaisesti kokeva, koko kehollaan ja sisäisten jännitteiden ehdollistama. Tunteet tuovat niin suuren voiman, että koko keho on liiallisen jännitteen ajama. lapsen mieli on tunnevaltainen, eikä hän vielä osaa erottaa omia ja toisten halua sekä tahtoa, vaan matkii ärsykkeistä yltyen. Seurauksena on yliaktivaatiota. Lapsen mieli tarvitsee omanlaisensa liikunnan, kiipeilyä, venyttelyä, roikkumista, taivuttelua, ylipäätänsä taysin erilaista liikuntaa kuin koulumaisesti nykyään monissa paikoin tarjotaan.
Kun lapsen mieli on kokonaisvaltainen, sen täytyy löytää eriytynyt merkitys sisäisestä minuudesta, ja sen mahdollistaa sanakieli. Varhaisvaiheen eriytymisessä lapsen täytyy saada harjoitella sanakielellistä oppimista puhetta tuottaen, ja kuullen. Tällöin sanojen mekitykset avautuvat ymmärrykseen. Jos toiminnallisia ärsykkeitä on liikaa, eriytymistä ei tapahdu, ja tunteet voivat alkaa johtamaan valintoja. Kuullessa lapsi kuuleekin oman kokemuksen pohjalta, ei sitä mitä kertoja kertoo. Mieli on ehdollistunut kokemuksessa itse koettuun tunnesidonnaisesti ja jännitteisesti, eivätkä tunteet ole selkiytyneet ja kohdistuneet kokemuksessa menetysten ja toiveiden mukaan, vaan jännite laukaisee reaktion menneisyyden pohjalta. Merkityksellä ei ole vielä tulevaisuuskontekstia, joka olisi lapsen oman toiveen synnyttämä.
Varhaislapsuus pitäisi suojella liiallisilta ärsykkeiltä. Eriytyimisessä sanakieli ja tunteet on eroteltavissa toisistaan ja lapsi huomaa omien kokemusten erot tunnelähteisinä ja kielellisesti syntyneinä ja niiden eron. Liian usein lasta viedään liikuntaharrastuksiin yksipuolisesti, vaikka vaikka lapsen keholla on eriytisvaatimuksia. Myös aitimukselliset virikkeet voivat olla liiallisia, yli ymmärryksen ja vaatia liikaa. Minuus ei ehdi kehittyä sisäisesti, vaan aistimusvirta johdattaa valintoja.
Lapsella, on oikeus eheytyvään minuuteen, jossa hän johtaa itse itseään.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti