Tästä tulikin melkein kirja. Lukuaika 15 - 20 min.
Tulen niin surulliseksi siitä, että luodaan
ideologioita ja ismejä vastoin ihmisen luonnolllista ja ”luojan
luomaa”, poistetaan ihmisyydestä osia vain vallan alttarille
kumartaen. Vaikka tämä ei ole helppo asia, sitä on tutkittu
paljon, tiedetään mikä tuhoaa ja mikä tuo elämään ja
ihmisyyteen sellaista hyvää, jota voidaan kutsua hyvinvoinniksi.
Joskus ja aika useinkin vaan tuntuu, ettei osata nähdä
ihmisyyttä sen todellisuudesta käsin, vaikutteiden vaikutusta eri
puolista, on liikaa tulkintoja, logiikka on haihtunut, järki ei
sano, eikä viisaus auta, tieto on pirstaloitunut, emmekä näe
kokonaisuutta, emme osia selkeästi, syyseurauksia. Yritän
pitää mielessäni sen, minkä psykiatrikouluttajani opetti. 97 %
meistä on enemmän ja/tai vähemmän harhaisia. Yksistään jo
sanakielen kautta syntyy ongelmia, merkitykset sekoittuu ja
syntyy näkemyksiä, joissa yhtenäistä kuvaa ei saada
rakenteellisten tekijöiden kautta vaikutteistaan käsin yhdistettyä
loogiseksi, ei ole periaatteita, selkeitä prosesseja, eikä
aina tahtoakaan yrittää mahdollisimman toimivaa ihmisyyttä vieden
sitä yhteisöön, tai asiaa, koneet tuntuvat johtavan tätä
maailmaa, taistelut vallasta. Kun yhteinen tietomme kuljettaa meitä,
onko kuitenkin parempi, että on enemmän erilaisia näkemyksiä,
mikä tuo virtaa oppimiseen, kuin yhteistä paatosta. Erikseen on
sellainen virallinen kanta ja näkemys, mikä on sovittua ja
tutkittua, missä ohjautuu suunta.
Luovuus on mielen ominaisuus, sisäisen
minuuden hiljaisuudesta syntyvä ihmeellinen kuvien ja sanojen kauneus,
mikä auttaa yksilöä luomaan uutta. Tämä edm. on luovuudessa
hedelmällinen, ikään kuin vapaa, jossa vapaus synnyttää uuden.
Kun tarkkaan kuuntelee sisäistään, se ei ole tahdonalaisesti itse
luotua, vaan jotain syvempää, ihan kuin viisauden maasta, jossa
kauneus ja kieli sekä kuvat avaavat ymmärrystä näkemykseen. Se ei
ole pelosta syntynyt ruumiin ikeessä kiinni, vaan vapauden tuulta,
jossa minuuden vapaus ottaa vastaan jotain parempaa, mitä ei itse
kykenisi luomaan. Jos ja kun yksilöitä aktivoidaan nk.
kehotunteiden perään pelon ja ylitoiveiden kautta, eli
yliaistimuksiin, niistä syntyy mieli/muistikuvien aktivaatio, jossa
kehomuistin kautta jännite luo omaehtoisesti luovuutta,
liikeaistimuksista.
Epätoivo on vaarallista, jossa ihmisyys voi
vajota pimeään syvyyteen.
Kun sisäinen minuus kuolee, juoksemmeko
ympäristöärsykkeiden perässä vai olemmeko yksilöllisiä ja
etsimme teitä, jotka tyyydyttävät todellisia tarpeitamme
terveellä tavalla, yliärsykkeissä syväsyntyinen henkinen jää
pimentoon. Onko tarpeita luotu perustarpeiden yliaktivaatiolla,
ostamme yli tarpeen kuluttaaksemme, harrastamme jotain, mikä ei ole
enää hyväksi ihmisyytemme kannalta? Usein ammatti-ihmisetkin
alkavat tehdä päätelmiä viimeisistä reaktioista, kun joku ei
halua tai kykene tai osaa kohdata itseään ja tunteitaan toisten
vaikutuksesta, asioiden esille tuoja tuomitaan, sanansaattaja, koska
hän on synnyttänyt tunteita, ja tässä kohtaa olen huomannut
psykologiassa sokean pisteen, suutarin lapsi kulkee kengittä.
Minuuden kuolemassa ihminen voi olla aggressiivinen, eikä se
välttämättä liity reaktioon kyseisessä henkilössä, joka joutuu
sen kohtaaman, se voi olla syntynyt muualta, pitkän matkan tulos
alistamisesta, oikeudettomuudesta oppimiseen ja itseyteen, tai vain
torjuttua ja kieltäytymistä kohtaamasta itsessä asiaa.
Yksi minäkuvauksen teoria on, että olemme kuin
sipuli, jonka voi kuoria pikkuhiljaa ulkoiset kuoret
ensin ja katsella sitten mitä tulee esiin. Yritän nyt tätä,
jossa tuon hajatelmia esiin sekä omina kokemuksina, että havaintona
muista. Aloitan sisäisestä lapsesta, joka voi unohtua kokonaan, kun
kehomme on vahvempi ja alkaa rynniä eteenpäin sekä itsetahtoisena
että ympäristön vaatimuksena, juosta enemmän kuin on hyväksi.
Voi syntyä myös tahdoton tila itseohjauksen puuttumisena, jossa
muisti toimii useimmiten kinesteettisen muistin toistoina, jossa
itseys ei valitse. Itsen valintaa todistetaan psykiatrisessa
näkemyksessä, lasta sanotaan omnipotenssiseksi, eli
kaikkivaltiaaksi, perusteena ihmiskuva ihmisestä hyvänä
ja/tai pahana, kehon reaktioaistimuksista ulkopuolelta lukien, ja
lasta on katsottu itsekkääksi pyrkyriksi, mikä elää vielä
kansan keskuudessa vahvana. Ei ole nähty sitä lapsen synnynnäistä
sisäistä, mikä on alkanut kehittyä jo kohdussa, mielikuvat unina,
kokemusviestit, jotka puhuvat kehon kielen kautta, itkuina ja iloina,
aistimuksissa. Syntymäparkaisu on kuin hengitysohjain tunnekieleen,
tuntemuksen kokemus. Sitten alkaa vuorovaikutuksesta syntyvät
kokemukset. Objektisuhdeteoria kertoo kuinka lapsi samastuu
vanhempiinsa, sisäistää heidän mielikuviaan kokemuksessaan,
muuttuneenakin, eikä välttämättä yksilöä synny omaehtoisesti.
Sisäisen minuudessa henkinen nousee kulttuurisista arvoista,
kehollinen aivotoiminnasta, mikä tuottaa sisäisessä minuudessa
elimistön toimintaa. Olisi enää pieni askel sitä kohti, että
pahuus nähtäisiin oikeudettomuutena itseyteen, että huomattaisiin,
että tuo pahuus voi olla sitä, että riistetään ihmiseltä
sisäinen minuus.
Lähden lähestymään tätä kokemusmaailmaa ikään kuin
vapauden kontekstissa opetettuun kehittyvään
minuuteen, sisäisen itseilmaisun suhtessa, jossa syntyy vapauden
kokemus mieleen, jos vapautta annetaan, ja sitten on kehorooli,
mitkä molemmat voivat kehittyä ja vaurioitua, erillisiksi kummatkin
puolet toimien, myös samat ihmisyydessä yhdessä. Myönteinen
positiivinenkin on mahdollista. Näitä usein kuvataan taiteessa sekä
uskonnoissa symbolisesti, mitä on sitten vaikeampi ymmärtää
konkreettisesti järjen avulla, se on myös ajattelun kehitysvaihe
itsensä löytämisessä, nähdä totuuttaan, tekojaan ja
vuorovaikutuksen vaikutuksia, sanakielen, kehokielen ja liikkeen
avulla. Katsoin MTV:llä sarjan, ”Pahan väri”, missä oli
mielestäni onnistuttu kuvaamaan, kuinka ihmisyyden sisäinen itse
sekä ruumisrooli haluineen ja tahtoineen ilmeni teoissa ja suhteessa
toiseen ihmiseen projisoituen. Nämä molemmat puolet ihmisyydessä
voivat kehittyä ja vain toinen, henkinen tai ruumispuoli. Sisäistä
minuutta tutkitaan psykologian valossa ja ihmiskuva on valintojen,
tahdon ja halun kautta toiminnat, mutta unohdetaan se, että pelkkä
ruumisrooli voi kuljettaa ihmistä. Sitten tulee mittakeppi-ihmiset
ja alkavat etsiä vastauksia aivoliikkeen vaikutuksista halun ja
tahdon kautta selittäen, hyvä/paha akselilla, kuin valintojen
tekijöinä, kun ne voivat olla reaktioita, tylsistymistä, mielen
toistoa, pelin pelaamista ilman yksilöllistä merkitystä, tahdottoman ja haluttoman vaikutetta, ilman nautintoa ja iloa
itsestä. Aistihimoihinkin voidaan ajautua, mutta se ei tuo aitoa
nautintoa, vain hetken hurmoksen, tai tuhon tien, se on kuin
harhapoluilla etsimistä, kun aitous ja syvät kokemukset ovat
estyneet. Näitä eivät selitä moralistiset näkemykset ahneudesta,
itsekkyydestä tai narsismista, ne ovat vain toistoja kehomuistista,
joissa oikeus itseilmaisussa näkyy ruumisroolin kautta, mikä on
ollut oikeutettua yhteisössä. Yhteisövalta ja yhteisöllisyys
säätelee valintoja, niin paljon korostetaan yhteisyyttä,
urheilupelit on näistä mainio esimerkki, yhteishengen luomisessa,
mutta se voi olla ihmisyyden tuhoa, vain ruumisrooliin menoa, ja
tuottaa hurmosta, mikä voi olla tiedostamatonta ja/tai tietoista
valintaa. Kun minuus on täysin kadonnut, keho lyö vain
sydänpumppauksen tahtiin, toistaa elämää ilman yksilöllistä
kokemusta, vain aistitoistoina, jossa katoaa nautinto.
Kun sisäinen minuuteni kuoli, syntyi kuin syöksyammuntana
hakua etsiä nautintoa, mitä ruumiskeho ei tuottanut kuolleena
aistimuksista, se oli kaipuuta jostain syväkokemuksesta, että
jossain voi olla ilonlähde. Tällöin juuri erehdytään
tulkitsemaan ihmisen itsekkyyttä ulkopuoleta, kun yliaistimuksenakin
yrittää löytää tien tiedostamatta selkeästi perusoikeuksiansa
elämänlähteestä nautinnon ilona.
Molemmat puolet, niin sisäinen kuin ulkoinen voivat siis olla
yli- ja/tai aliaktivaatiossa ja niihin vaikuttaa monet tekijät,
arvostukset pääosin, kyvyt yksilöllisyydessä, osaako ja kykeenekö
hän löytämään kultaisen keskitien.
Pääsääntöisesti me ymmärrämme sanakielen kautta ihmisyyttä,
sen avulla oppien, sitten voi olla omat kokemukset, jotka
kertovat muuta, eivätkä suinkaan sitä yleistä kehitystä, mikä
tutkimuksissa todetaan. Yritän ymmärtää tässä kehityksiä
roolien valossa, jota sitä ihminen voi valita tai ei, riippuen
ympäröivästä kulttuurista, vallasta.
Kun olin elänyt nk. normaalin lapsuuden ja aikalailla vielä
hyvin vapaudessa leikkien, laulaen ja itseäni tunnistaen
sekä tutkien, se katkesi 16 vuoden iässä
itsemääräytymisoikeudenriistoon tuntemattomien taholta. Kun
tapahtumaa ei uskottu, ei kuunneltu, eikä annettu puhua, vaan
pidettiin hullun höpinöinä, valehtelijan kertomuksena, se oli
tabu, johon ei saanut kajota, alkoi tarinoiden, ”paremman
kertomuksen” aika. Ihmisillä ei ollut kykyä kohdata asiaa, ja
moralistinen tuomitsemisvalta oli vallassa. Alkoi ruumisroolin aika
ilman sisäisen minuuden tahtoa ja halua, itseilmaisu ja tunteet
lukittuivat, puhe alkoi muuttua kangertelevaksi örinäksi,
ahdistuksen piirtäessä kehon kautta tuskaa esiin, vähitellen sanat
hukkuivat kehon uumeniin, eikä niitä saanut esiin ja keho oirehti
niistä, puhumattomuuden kieli. Keho aktivoitui ahdistuksen kautta
liian jännitteiseksi, ulkopuolisten havainnoissa itsekkyydeksi
ja/tai narsistiseksi. Ihmisyys alkoi paljastua aggression tuottamana
arvona, vain ruumisroolissa, mihin usein vielä liikuntaa tarjottiin
avuksi, jännitteen purkamiseksi.
Kun sisäisen itseilmaisun vapautta ei ollut, kehoruumis
roolina alkoi kehittyä lukittumiseen ja jäykistymiseen, lihakset
eivät enää vapautuneet liikunnasta vaan enemmänkin lukittuivat
lisää lihakseen. Mikä on tämän opetus, mihin suuntaan liike
lihaksessa aktivoituu, ulospäin vai sisäänpäin lukittuen ja
kerääntyykö se voimaksi lihakseen, mikä ei enää toimi
ainenvaihdunnan kautta/avulla, kun peruselintoimintojen tuottamat
aineosat aivojen avulla eivät tuota sitä, mikä tarvitaan
kehoavautumiseen ja kehotoimivuuteen henkisestä aktivaatiosta alkaen
ja aivotoiminnan antamana. Lihakset lukittuu, liike ei auta, niissä
liike ei synnytä vapauttavaa tulosta vaan lukittuvaa. Kehon
toiminallisuus kohti avoimuutta ei onnistu ilman sisäisen itsen
avoimuutta ja vapautta, käskyvoimaa ei synny aivoista lähtevänä,
vaan ruumis toimii kehomuistin kautta toistaen, myös sanakieli,
mieli kuolee aistimuksina, tunteita ei synny, kun on suljettu ulos
vuorovaikutuksesta, mieli syntyy vuorovaikutuksesta, lääketiede sanoo sitä aistimusyhdisteeksi, minulla loppui mielihyväkokemukset, kun vuorovaikutusta ei ollut. Itselläni oli syntynyt ruumisrooli ilman
sisäisen vaikutusta, kun vapaus oli riistetty yhteisövallan
avulla. Tahdonvoima on tärkeää, että voi ohjata minuuttaan
valintoihin ja aktiviteettiin.
Surullisena katsoin, kun eräs henkilö jätti sisäistä
minuuttaan osittain tutkimatta,
kohtaamisen kyvyn puutteessa itsessään ja mahdollisuuksien olemattomuudessa
sekä liian vaikeissa asioissa kanssakulkijoiden kanssa, hän hylkäsi
vaurioittavat tunnetapahtumat suojellessaan itseään, kielsi ja
torjui ja lähti jo nuorena aitajuoksuun, menehtyi reilun 20
vuoden juoksun jälkeen sisäelinvaurioon. Sisäelinten toiminta on
erittäin vahvasti sidoksissa aivotoimintaan, ja lihasten kehitykseen
ja sitä kautta sisäisen minuuden aktivaatioon. Kuinka pahalta
tuntuikaan nähdä hänen kutistuneet lihaksensa viimeisissä
kuvissa, eikö enää aineenvaihduntakaan toiminut ja/vai estyikö se
juuri tuon sisäisen minuuden kieltämisen vuoksi, sitä kyselen,
nivelet ja luusto vetivät puoleen aineita, ja vahvistuivat
ylisuuriksi vetovoimasta, ruumisrooli kehittyy sisäisesti ulospäin
lukittuen.
Ihminen on kokonaisuus, lienee jo klisee.
Aitajuoksija lähti tottelevaisuuden tielle, uskomaan julistettuja
arvoja ja johtajia, uhrasi itsensä urheilun alttarille, kun se
arvoissa oli ylimpänä. Aina ei ole kysymys näistä edm.
tekijöistä, on sosiaalisia uhkia ja pakkorooleja, tunnetukkeutumia,
kielen osaamattomutta, opintomahdollisuuden puutetta, ruokaa ei ole. Niin monta
kertaa olen törmännyt siihen, ettei omaa sanakieltä ole
sisäistetty riittävästi, että ymmärrys voisi lisääntyä. Kun
ihminen jää ruumisvankilaan mielensä suhteen, muisti
yli/aliaktivoituu, ei toimi eikä oppimista synny. Nyt Ylellä on
kampanja, jossa muistin tärkeyttä vähätellään, sitä voi olla
liiallisena ja se voi häiritä oppimista, mutta kaikein suurin
oppimisen estäjä on sisäisen minuuden hävittäminen, muistin
aliarviointi, jolloin ihminen menettää itsemääräytymisensä,
suoraan Venäjän pelikirjasta. Ihmiset osaavat syyllistämisen
helvettiin asti, yksikin pieni virhe alistetulta, ja hänet
leimataan, yhteisövaltaa käytetään moralismiin.
Näyttää siltä, että keskustelut johtavat
enemmän kontrollointiin, sanoiko hän oikein, tykkäsikö,
ymmärsikö oikein, puhuiko väärässä paikassa. Kun seuraa
yhtenäisyyden kehityksessä näkemysten syntyä, siellä johtavia
näkemyksiä rakentavat ovat pelon kautta
hallitsijoita, ihmiset valitsevat näkemyksen
pelkoahdistuksista käsin, diktatuurisia henkilöitä ja tottelevat
sokeasti, näissä synnytetään uhreja, syyllisiä/syntipukkeja,
joihin projisoidaan omat pelot ja tunteet, kontrolloimalla ja
alistamalla. Kuinka monissa tapauksissa, jossa joku on häpäissyt
toisen ja kun häpäisty suuttuu, hänet tuomitaan suuttumisesta, eikä
alkuperäistä häpäisijää ja hänen tekoaan nähdä eikä
tuomita, on persoonaan kohdistuvaa tuomiota, ei tekoon, rankaisun saa
viimeisenä tekona nähty tapahtuma. Kun keskusteluissa on vain
tulkintoja, totuus voi kadota.
Kulttuurit ja uskonnot, jossa joku määrää
tottelevaisuuteen itse luomillaan opeilla on monien ongelmien
taustalla, tiedettä ja tutkimusta ei arvosteta, on uskomuksia.
Traumat ohjaa muisteja ja niitä käytetään hyväksi omaa
agendaa ajaen, kuten aggressioita ja vihamielisyyttä synnyttäen
ja aktivoiden.
Roolin vaikutus voi olla tietoisena ja
tiedon avulla, kun itseys on, ja jos ja kun on
vain ruumis, vallan kautta rakentuneet järjestelmät
toistavat vallan oikeuksia ilman yksilön oikeuksia,
moralistiset roolit vallan vaikutuksina ja roolien pakottavuus,
alistettu ei saa sanoa kuin kerran mielipiteen, puolustautua ja/tai
asettaa rajat, hänet heitetään ulkopuolelle yhteisövallalla.
Tiedostamaton on myös totta, se on ennen tietoisuutta, oppimisen
alkua ymmärrettävään kieleen.
Mielen ja kehon vapauteen voi päästä, siihen on monia
keinoja ja oppeja alkaen liikunnasta, kuvista kielitaiteeseen,
musiikista teatteriin. Se onnistuu kun itsemääräämisoikeus on
todellista. Jos ihminen on ehdollistettu pakkorooliin estäen
itseilmaisua, vapautuminen ja oppiminen estyy. Uskomukset ovat
pahimpia ihmisten tuhoamiseen johtavina. Tieto on pirstaleista ja
hullujä näkemyksiä maailma täynnä. Onko kuitenkin liikaa
vaadittu, että yksilön on etsittävä tie tuosta sekamelskasta, vai
sittenkin pyrkiä siihen, ettei uskomukset ota valtaa, vaikka ne
ovatkin ihmisen olemuksessa ennen ajattelun selkeytymistä?
Minulle on punainen vaate, kun aikuiset ihmiset eivät osaa olla
puuttumatta toisen ihmisen oikeuteen olla oma itsensä, ja
vaikuttaa asioihin omalla tavallaan. Se ei oikeuta brutaalia
käytöstä, mutta on myös nähtävä se, että salailussa verhon
takana tehdään pahoja, ja tuhotaan toisten ihmisyyttä, silloin
ihmisellä on oikeus puolustautua, suuttua ja paljastaa ilkeydet.
Raija