Kesäkirjanen, lukuaika ½ tuntia.
On ilmeistä, että tunteiden tunnistaminen, kohtaaminen ja
käsittely on ihmisille liian vaikeaa, koska he niin usein
pakenevat niitä ja/tai projisoivat toisiin tunnesiirtona, oman
taakan, tekojen ja vastuun kantajaksi. Terve välittäminen on eri
asia. Tunnesiirrot on ymmärrettäviä joskus, jos elämä on liian
raskas, elämänohjeena ja tavoitteena se on väärin. Onko tämä
ihmisten vika? Ei ole. Kun olen harrastanut ja opiskellutkin
tunteiden tutkimista vuosikymmeniä eri muodoissaan tiedon avulla,
olen tullut siihen käsitykseen, että ne ovat osin syyllistäviä,
harhauttavat pois siitä, mikä niitä aiheuttaa ja yritetään
korjata vaurioita, mutta jätetään huomoimatta se, mikä aiheuttaa
vaikeita tunteita, väärinteot. Tunteiden tutkimista on sysätty
liikaa persoonallisuuden teorioihin, vaikka tunteet syntyy aina
itsestä, ei voi unohtaa tekoja ja vuorovaikutusta, mistä ne
vaikuttuvat syntyäkseen, mitä asioita ihmisiin kohdistuu.
Näyttää siltä, että ihmisyyskysymyksissä paetaan koko ajan
totuutta ja todellisuutta niin yksilöiden kuin yhteisöjen
taholtakin siirtyen sitä kautta järjestelmiin ja ylivaltaan.
Tieto tunteista ja mielestä tulee olla kuin kelluvana ja
riittävästi saatavilla erityisesi itsen etsimisessä vapauden
säilyttämiseksi, mutta se ei voi olla irti siitä, mistä ne
syntyvät, mistä teoista ja vaikutteista. Täysin järjetöntä on,
että syytä päällekarkaukseen etsitään uhrista, hänen
mahdollisesta narsismistaan tai pukeutumisestaan. Se on kuin uskon
ytimiä haettaisiin ulkoisista todisteista, sen arvoja ihmisyyden
kehitykseen, mitkä ovat kontrollikeinoja toisen kehityksen
estämiseksi. Juuri luin yhden teologin näkemyksen, että rakkaus on
kärsimystä, sitäkin, mutta minulle rakkaus tarkoittaa välittämistä
itsestä ja muista, hyvää toivoen itsekullekin. Kristinuskossa
onkin ajauduttu enemmän kärsimykseen, myös sen tuottamiseen
ihmisen pahuuteen uskoen, eikä siitä ole irti muutkaan uskonnot,
pahempaakin on esillä.
Kristinopin ytimessä Jeesuksen opetuksena on itsen löytäminen,
vastuun ottaminen ja vuorovaikutteisuus itseen, toisiin ja Jumalaan.
Avaimena tähän on jumalakuvan etsiminen itsestä, Jumala
kuvattomana, katsominen ajatuksiinsa ja kokemustensa tutkiminen.
Tästä on puhunut esim. filosofi Esa Saarinen rakkauden teesien
kautta. Maailma on omaksunut tarkastelua ihmisyydestä ulkoisesta
käsin, kontrolloiden ja havaiten siitä, mikä tulee myös
luonnontieteistä. Kristinopissa on vaelleltu hyvä/paha akselilla,
etsien syitä persoonallisuudesta, keskitytty Jeesukseen
persoonana/personallisuutena, näkemättä vallan vaikutusta, mitä
tulee ympäristöstä ja ympäristöön, teot, missä useimmiten
valta on annettu eri menetelmin sekä arvo ja valta-asemiin
tuotettuna järjestelmän arvoittumisen kautta.
Ihmistieteet lähestyvät ihmisyyttä sisäisen
minuuden näkökulmasta, humanismina. Uskomusten
hallitessa idän johtajat moittii länsimaita
moraalittomuudesta, kun itse tuhoavat moraalin ja/tai
päinvastoin.
Kun jouduin elämään ilman itseyttä ja tunteita, olin vain
ruumis, kuollut ilman elävyyttä, kuin lahopuu, mikä ei hengitä,
vailla mieltä, vailla omaa tahtoa ja halua, koska en alistunut
väkivallan alle, marionetiksi. Sulkeuduin kuoreeni suojautuessani,
kun yhteys toisiin katkaistiin ylivallan avulla, yhteisövallalla, se
tuhosi sisäisen minuuteni, kokemukseni ja näytti sen, mitä on elää
ilman mieltä ja tunteita, kun jäljelle jää vain ruumis, joka oli
lopulta muodoton, hahmoton. Suojautuminenkaan ei riittänyt, vaan
kauhun alla kaikki aistimukset hajosi, eikä yhteyksiä syntynyt.Tätä
on näkyvissä kokoa ajan maailmassa, ihmisyys on viidakon lakien
alla, milloin mihinkin suuntaan pakko-orjuuttavana, joskus hallitsee
tunteet, joskus mieli, joskus yliaistimukset kehossa, kulttuuri luo
omia itsetarkoituksellisia ulottuvuuksia, joissa yhteys on kadonnut
ihmisyyteen, emme näe toisiamme, emme kuule, sanatkin vievät kohti
ymmärtämättömyyttä, kieltä köyhdyttäen ja/tai muuttuen
merkityksettömiksi. Vaikka juuri kielen kautta saavuttaisimme
ymmärrystä lisää kokonaisuuteen nähden, taide mahdollistaa
tutkimaan itsen eri puolia, mutta se onkin haarautunut erillisten
tietoisuuksien verkostoon, mikä ei palvele ihmisyyttä löytämään
rakkautta ja välittämistä toisiamme kohtaan, kuljemme lajitellen
ihmisiä eri lohkoihin, erilaisuudesta on luotu erottelevaa ja
syrjäyttävää. Ihmisyys on vasta useimmilla sotilaan
funktiossa, on ollut sitä vuosituhannet, edistystä ei ole
tapahtunut, yhäkin vain erillistämme itseämme ruumiiksi ohjautuen
treenauksiin, kuten urheilussa voi käydä joskus, ihmisen
kokonaisuus katoaa. Mitä voimme vielä nähdä, kun ruumiskulttuuri
on valloillaan erilaisten aktiviteettien kautta, katoaako tai
ylikorostuu mieli, tunteet ja välittäminen hukkuu. Uskon, että
juuri näin käy.
Tunteet vaativat vapauden tilan tullakseen esiin,
se on ja alkaa lapsuudessa alkujaan vapaana ja lapsi oppii leikkien
kohtamaan tunnetilojaan ja saadessaan tukea itseilmaisun muodoissa,
kuten sanoista. Tunteet voivat ehdollistua mieleen pakkotunteiksi,
toistoiksi alistamisessa pakon alla. Lapsen olemukseen kuuluu kuin
luontaisena vapauden hakeminen, kun elimistöön syntyy jännitettä
liikaa, vauva hoitaa sitä liikuntana, villistikin potkien ja
innostuen. Jos ja kun kulttuuri tuo liikaa minäkehitykseen
persoonallisia piirteitä vaatimuksena olla tietynlainen,
ihmisyydessä alkaa esiintyä vaurioita. Kun kulttuuri vie meitä
yhä kaaosmaisempaan maailmankatsomukseen, emme herkisty näkemään
miten mieli, tunteet, ajatukset ja keho toimivat, yhdistäen,
rakentaen ja/tai erillistyen ymmärryksenä kokonaisuudessa,
yhteyksin ihmisyyden eri puoliin. Biologismi ei aina huomioi
henkisyyden puolia ja ihmisyyden kokonaisuutta. Irrationaalisuus
alkaa johtaa kaaosten maailmassa. Kun tunteet kahlitaan mieleen
keholliseksi, ne menettävät vapautensa, tunteet kuolevat, kun
sisäinen minuus kuolee, tunnekokemukset, ja ihminen
masentuu. Tunteet syntyvät aina itsestä, mutta ovat lähtöisin
vuorovaikutuksesta itseen ja/tai muihin. Mieleen ehdollistuneet
tunteet lukittuvat ja tulevat monesti esiin muihinkin suhteisiin,
riippumatta siitä missä ne ovat syntyneet alkujaan, ne ehkäisevät
vuorovaikutuksen kehittymistä.
Einstein on sanonut hienosti matematiikasta, ”löysin sen vasta
ratsastaen säteiden harjalla”, tietoisuuden etsiminen ja
saavuttaminen on kuin kauneuden ymmärtämistä kokonaisuudessa.
Tietoisuuden eri puolet tulevat esiin, usein synnynnäisen
tiedostamattoman kautta, ei ihmisten luomien erehdyttävien
valtamekanismien avulla.
Ympäristö luo valtarakenteillaan tietoa estämisenä,
vapauden kahlitsimisena ja monin keinoin vankiloina yksilöille,
etteivät he voi puhjeta täyteen kukkaansa, ja lopulta yksilö
omaksuu ne itselleen, uskoen omiksi valinnoiksi, ei aina. Niin monta
kertaa pakenemme vastuuta olla yhteydessä toisiin, ”ei me voida
häiritä”, ” se sanoi niin, ettei minä/me voida olla
yhteydessä” ja näin hylkäämme ihmisen osallisuudesta olla
kanssamme, pelot ja uhkat hallitsevat valintoja. Useimmiten tässä
on keinona tiedon saamisen estäminen, ja ajamalla ihminen
epätietoisuuteen, arvailujen varaan, saadaan mieli järkkymään ja
tunteet katoamaan. Ihminen ei saa tulla näkyväksi ja kuulluksi
itselleen eikä muille, vuorovaikutus estetään.
Psykologiassa pääosin keskitytään
yksilön kehitykseen ja uskotaan sen olevan perusongelma ja
unohdetaan sosiaaliset yhteydet, se on yksilötiedettä,
korjaavaa, mikä ei auta, ehkä helpottaa, mutta
perusyy jää korjaamatta. Aina ei ongelmat tule
ympäristöstä, mutta ne ovat pääosin toimintamallina
ihmissuhteiden hoidossa, ylivallan käyttö kunnioituksen puutteessa,
projisoiminen, toiseen takertuminen ja epäterve riippuvuus monien
oikeuksien olemattomuudessa, itseilmaisut, tunneilmaisut ja konkretia
elinolosuhteissa. Olen vakuuttunut siitä, että tunteet tuhoavat
liiallisena ahdistuksina ja/tai aggressioina yksilön kyvyn kohdata
tunteita, koska seurauksena on niin hirveää kauhua, että se murtaa
mielen, hajottaen kyvyn ajatteluun sen synnyttämiseksi, ja se on
perusyy, että psykologiaa, tunnetietoa ja tunteita kartetaan.
Ihanne on tietenkin se, että me osattaisiin käsitellä tunteita
erilaisia tiedon muotoja apuna käyttäen, kuten taide ja tiede.
Kadottaessaan itseytensä, ihmismieli masentuu ja tunteita ei
pahimmillaan synny lainkaan. Ymmärrän täysin sen, kun elin
kehollisesti kuolleena, ruumiina vuosia,
minuun kohdistuneen pahan rikoksen jälkeen,
itsemääräytymisen riiston vuoksi, muut eivät saaneet yhteyttä,
koska tunteita ei ollut, eikä viestiä kokemuksesta välittynyt,
olin kuin eläin, joka heittäytyi kuolleeksi, kun kuolema uhkaa.
Minä en kuitenkaan voinut korjata sitä, missä käytettiin
ylivaltaa ylitse minuuteni, sain julmia rangaistuksia, jos ilmaisin
itseäni tai puolustauduin. Niin paljon korostetaan, älä puhu, se
on mennyttä, se on salailun vahvistamista. Se on myös yksilön
valheeseen kytkemistä, jos hän ei saa nähdä totuutta
tapahtumista, hän ei saa tunnustaa itselleen kokemaansa ja
näkemäänsä, eikä tuoda yhteisössä esiin.
Olen nähnyt elämässäni, että on
liiallisen järkikehityksen ongelma, jos ja kun
syväsyntyiset tunteet jäävät pimentoon, alitajuntaan, kuten sitä
tieteessä nimetään, mutta itse otan vielä käsitteisiin
tiedostamattoman, jossa ei alitajunta vaikuta, syvemmän vaikutteen,
kuten unissa voi käydä, on ylitajuntaa ja alitajuntaa ja sitten on
vielä ihmeitä tekevä tiedostamaton, kuin toivon siemeniä, ehkä
se on hengellisyyttä. On olemassa elämää estäviä tunteita
toistoina ja kehittäviä, jolloin ihmisen voimavarat joko palautuu
ja/tai tulevat liian raskaiksi painajaisten kautta. Sen
ymmärtämiseksi on tie, tieto ja työ itsetuntemuksen
kehittämiseksi.
Tunteiden tutkimisessa voi löytää eron juuri ehdollistuneissa
ja lukittuneissa tunteissa mieleen ja vapauden tilassa syntyneisiin.
Mieleen lukittumiset tulee pakkorooleista ja alistamisesta, joita
kaikki osaamisalueet voivat pitää yllä, kuten sanakielikin.
Autonomia on yksi tärkeimpiä ihmisyyden tekijöistä. Uskon, että
moniin sairauksiin löytyy taustalta väkivalta ja pakko-oleminen
tietynlaisena.
On turha pelätä tunteiden liiallista
vyöryä, sillä tunteita esiintyy harvemmin, riippuen
yhteyksistä, laadusta ja määrästä, ja jos
tunneriippuvuuksiin/ehdollistumiin ajaudutaan, on kysymys kasvatuksen
ja opetuksen virheistä, pääosin alistamisesta ja väkivallasta.
Masennukseni aikaan ikään kuin minussa uinui lapsuuden hyvät
tunnekokemukset, joiden ylösnousu tuli vapaan leikkisyyden ja
luovuuden avulla, mutta vasta lähelle kuuttakymmentä sain takaisin
mielen hallinnan ja rauhan sieluuni, kun lähdin alistavasta
yhteisöstä. On kasvatuksen ja opetuksen virhe pitää
ihmistä elävänä kuolleena melkein elinikänsä. Palauduin
kirjoittamisen ja teatterin avulla, sekä psykoanalyyttisen tiedon,
josta muistettakoon, että kristikunta on hyväksynyt sen
ihmiskuvaksi oppiensa mukaan. Psykoanalyysin avulla löysin takaisin
itseyteen, tunteisiini, aloin elää ja aistia, muisti alkoi
palautumaan kokemuksista ja tapahtumista, tarkentua. Se on eri asia
kuin hengellisyys, jota en aina ymmärrä, koska se on minusta
riippumatonta.
Yhteisöissä usein, kuten jo päiväkodeissa lasten
kohdalla joskus huomattiin, ongelmaiset
johtavat, kuten esim. työpaikoilla alkoholistia suojellaan.
Erilaisia ongelmia käsitellään eriarvoisesti, narkomaania tai
mielenterveysongelmaista häpäistään ja paheksutaan kovastikin ja
syrjäytymistä edistäen.
Riittävä leikin aika lapsuudessa tuo selkeyden eritellä
tunteet, kielen ja mielen, leikkimisen oikeus tuo kyvyn kohdata ne
liikaa jännittämättä ja sen on jatkuttava ajattelukyvyn
kehittämisenä ja säilyttämisenä läpi elämän.
Leikkiin kuuluu myös rakenteelliseti aivojen toiminnan
harjoittelu, jossa luovuus ja mielikuvat voivat vaellella vapaana
eri toimintamenetelmissä ja teoissa, kuten vaikka leipominen tai
puunhakkuu, ne ovat välineitä oppimisessa ja aivotoiminta kehittyy niin, etteivät ne villiinny liikaa eikä kauhu pääse
kehittymään hajottamisen suhteen. Sanakieli on kuin rakennuspuu,
samoin kuin toiminnalliset taidot, oppia siirtämään muistiaan
lyhytaikaisesta pitkäaikaiseen ja tunteiden säätely. Tunne on
viesti kokemuksesta.
Mielen hallinnan puutteessa joskus ikään kuin kaaosta ilmentää
erilaisten toimintojen kautta täydellisyyden tavoittelu, liikunta,
ruokailu, ulkonäkö, toisiin kohdistuvat vaatimukset, liiallinen
järjestyksen vaatiminen, missä sitä ei tarvita, tavallaan
vapauden puute näkyy kaikkialla. Traumatisoituneet ihmiset
toistavat usein asioita, muistissa toistuu tavat ja
teot. Ihmettelen usein sitä, että pyydetään
elämään tässä ja nyt, kun ihmiselle tekisi hyvää, että
löytäisi menneisyydestään, lapsuudestaan ja kokemustensa
avulla takaisin leikkiin ja luovuuteen sekä
tunteisiin, jotka on menettänyt kyvyistään. Erilaiset
vapausharjoittelut voivat vapauttaa traumoista, kuinka paljon hyviä
kokemuksia olisinkaan saanut, jos joku olisi välittäyt, mutta jos
joku yritti, häntä rangaistiin tapojen ja valtasäännösten
rikkomisesta.
Syrjintää esiintyy, kun ei
puhuta mitään, mutta ei huomioida, ja
eristetään toisista ihmisistä valheiden avulla, se on
julmuutta. Ei voi olla niin, että yksi on vain aina syyllinen,
kyllä se on kaikkien soppa. Ulkokultainen käyttäytyminen on
sietämätöntä, se ei tarkoita kohteliaisuuden hylkäämistä, se
tarkoittaa valheellisuuden hylkäämistä. Ihmisten asenteet, tavat
ja tunteet kyllä näkyvät syrjitylle, hänelle toivotaan kuolemaa,
ettei hän rikkoisi muiden täydellisyyttä ja virhettömyyttä, se
on uskonnollista uhraamista. Muistan ikuisesti ihmisen, kuinka suuri
halveksunta häneltä ryöpsähti pintaan kehonkielessä, kun
kohtasimme ensimmäisen kerran. Hänelle oli kerrottu rumia minusta
etukäteen. Kuinka paljon olenkaan kokenut surua, ettei asioistani
keskustella kanssani, vaan tiedot kulkee mielikuvien kautta
ympäristön ihmisillä. Taustalla vaikuttaa mieleni
murtuminen.”Ylivaltaa pidetään yllä häpäisemällä”,
kirjasta, Mielen alkemia, Kaisa Peltola.
Me niin helposti kohtaamisissa unohdetaan ja kielletään
avoimuutta, itsenä tulemista todellisena, on vain pelejä ja
manipulointia, valtaan pyrkimystä. On helppo uskoa kaunis tarina,
ikävämpi kuulla totuutta, mitä tehdään. Kauneutta pitää olla,
emme me muuten kestäisi, pakeneminen kauneuteen valheiden verkossa
on vaarallista ja tuhoavaa. Ei ole pitkä aika, kun eräs henkilö
haukkui minua kirjoittamisesta, kun sinä aina kirjoitat, laittaisit
kuvia kuten minä, ne eivät rasita ketään. Minä kirjoitin sille
palstalle kerran kuukaudessa, hän postasi joka päivä kuviaan.
Tässä on huomiotava juuri sitä ihmisyyden ydintä, miten yritetään
alistaa tietyn osan kehoaistimuksiin, kuten näköaistimuksiin.
Tapojen avulla lukitaan ja estetään ihmistä olemisessa ja oppimaan
uutta. Tässä ja nyt elämävaatimus voi hallita ihmisen elämää
kohtalonomaisesti alistumaan kulkeviin toimintatapahtumiin, niissä
oleiluun, ettei voi irtaantua pakonomaisuudesta. Kohtuus kaikessa.
Tässä ja nyt tarvitaan olemisen tasapainoon, aistimiseen vapaasti
ja keskittyneesti sitä mitä on, tapahtumavirroissa se voi viedä
väärille poluilla, ylivaltaan kulttuurin tavoissa, kollektiivisten
mielten valtaan, se on tapahtumaketjujen kautta hallitsemista.
Esimerkkinä olkoon Rauli Badding Somerjoki. Hänellä oli
itseilmaisua kielen kautta, hän kykeni esiintymään, hän toi
kielen avulla tunteita esiin, mielikuvaviestiä. Mutta hän
masentui. Oliko kysymys siitä, ettei niitä syvätunteita saanut
tuoda esiin arjessa, jakaa ja osallistua kokemuksineen kohtaamisten
riemuun, saada vastakaikua, oliko vain tapojen kulttuuria. Sitä en
voi tietää, kun en tunne tapausta.
Vainoaminen on yhteisöjen aika yleinen ongelma. Masennusta
syntyy, kun saa elää vain ruumiissa. Ennakkoluuloja, eristämistä
ja vihamielisyyttä luodaan yhteisvoimin sopien. Vainoamisen muotoja
on monelaisia. Tunteita projisoidaan toisiin eikä vastuuta oteta
niiden tutkimiseksi itsestä.
Kun mieli alkaa kuiskia todellisia
tapahtumia tietoisuuteen, sen jälkeen ei psykologisoi
ennakkoon tai jälkeenpäin selitettyjä, nähtyjä, todellisuutta,
ei unia, toiveita, pettymysten ja odotusten sekamelskaa, ei
luonteenpiirteiden ominaisuuksia, eikä sukella terävöitettyihin
tunnelmaefekteihin eri ärsykkeissä, niiden tuomiin illuusioihin, ei
manalan kuiluihin, silloin alkaa uskoa totuuteen, silloin saavuttaa
vapautta, tunteet tulevat sellaisina kuin ne ovat, ei opetettuina ja
ehdollistettuina mieleen. Silloin alkaa ymmärtää ihmisen
perusoikeuksia olla olemassa omana itsenään ilman pakotettuja
rooleja. Silloin ymmärtää, mitä on kehitetyt persoonallisuudet,
ja mitä on avoin, vapaa ja kokeva ihminen kokemuksineen.
Älä tee analyysiä toisesta, katso mieluummin omaan
sisimpääsi, älä ryhdy toisen puolesta valitsemaan oikeita ja
vääriä, tunteita tai kokemuksia, ja säädä hänen valinnan
mahdollisuuksia, opettele ihmisen perusoikeudet ihmisyyteen
ihmisoikeuksien perusteella. On olemassa universaaleja tekoja, joista
voi sanoa, ne ovat väärin, kuten tappaminen, on parempi suunnata
katse niihin, kuin itse säveltää, minä tiedän kaiken ja osaan
sanoa, mikä toiselle on hyväksi tai pahaksi.
Kun pelkoa ei osata tunnistaa. Muistan hetken, kun pelkoni oli
äärimmäisillään, silmät seisoi päässä ja keho oli
jäykistynyt patsaaksi, lääkäri kysyi, käytätkö huumeita. Ehkä
se oli tarpeellinen tarkistus, mutta silti jäi tunne, ettei hän
uskonut kielteistä vastaustani. Tavan ihmisillä tällaiset
kehopelon ilmenemiset tulkitaan itsekkyydeksi, narsismiksi,
välinpitämättömyydeksi tmv. Aivotutkimuksissa ja hermoston
toiminnassa kauhu näkyy eri aivon osien toimimattomuutena ja
hermoston reakatioina. Jokaisen muisti on erilainen, havaitsemme eri
asioita, silti se ei tarkoita, että toisen oikea olisi erityisesti
oikeampi, toki kohtuullista tarkkuutta tarvitaan, liian usein
havainnointi perustuu luuloihin.
Toivoisi todella, kun täällä maailmassa kilpaillaan niin kovin
monista asioista ja milloin mitenkin algoritmit säätelee
kiinnostusta, edes joskus arvot nousisivat pintaan, ihmisyyden
oikeudet, tunneoikeudet, ylipäätänsä ihminen kehoineen, kun usein
kilpailevat ärsykeet usein vievät pois näitä, harhauttavat pois
kokonaisuudesta.
Valitettavasti en ole löytänyt sellaisia tutkimuksia ja analyysejä,
jossa kerrottaisiin, mitä todella tapahtuu kun ihminen menettää
täysin oikeutensa valita ja suunnitella elämäänsä, vaan hänet
alistetaan milloin mihinkin rooliin ja pakkopaitaan. Tavallaan
kaikkein pahimmmin sorretuista ja itsemääräytymisen menettäneistä
ei ole tietoa, miten heidän minuutensä käy. Voin vain sanoa, ettei
minuutta ja itseyttä enää silloin ole, on vain psykkisen
puolustuksen tuoma liiallisesta kauhusta syntynyt jännite, mikä
hajottaa ajatukset. Eikä silloin tarvitse olla lapsuudessa
tapahtunut psyyken turvattomuus, vaan se voi tulla milloin tahansa
pahan väkivallan jälkeen.
Epätietoisuuden avulla tehdään paljon rikoksia ihmisyyttä
kohtaan, vallanhimoitsijat ja -pitäjät kuvittelevat itsensä
vilpittömiksi, kauniiksi ja virheettömiksi. Yhtä lailla kuin
täydellisyyden kuvitelma voi olla yksilössä, se voi olla yhteisön
tiedon fokuksessa. Olemme myös määritelleet sen, miten Jumala saa
tulla näkyväksi, me todistamme mitä Jumala on, vaikka juuri sen
pitäisi olla opin ytimessä, ettemme tiedä Jumalan suunnitelmia,
merkityksiä voimme tutkia. Näemme niin usein itsemme toisessa,
joskus vastakkaisuutena kuin todellisuus on, kieltämisenä, oikeassa
olemisen pakkona tmv. On erinomaisia havaitsijoita ja havannoijia,
mutta ne ovat harvassa.
Hyväksyttävyydellä pelaamisen valtaa
on kun reagoi ylinegatiivisesti, vaikka joku tuo fiksusti esiin
asian, alkaa vääntö, valtataistelu ilman perusteluja, ei tuo pidä
paikkaansa. Se on osin normaaliakin keskustelua, inhimillisyyttä,
mutta sitten kun aletaan antaa rangaistuksia, ollaan hylkäämisen
tiellä, ja jos käyttäytyy kuinka fiksusti hyvänsä, niin toinen
ryhtyy vain tarkkailijaksi, hän kaataa omaa pahaansa toisen syyksi.
Kohtelu ja huono käytös on syytä erotella toisistaan, se ei ole
itsetuntoa, sanoi Freud. Epätietoisuus ja uuden tiedon tuonti on
oppimiseen kuuluvaa. Itseäni on syyllistetty itsenäisyydestä
ja vaadittu riippuvuutta hyväksyttävyyden keinoin, alistamalla
uskomaan ja tottelemaan järjettömyyttä. Kun sanotaan, anna sen
olla mihin et voi vaikuttaa, ihminen voi jäädä ikuiseen
syyllisyyteen ja roolit ottavat valtaa. Parempi olisi sanoa, aina voi
vaikuttaa, ainakin siinä, että pääsee eroon järjettömästä
syyllisyydestä, kun tuo totuutta esiin eikä anna valhetarinoiden
luoda ennakkoluuloja ja vihaa. Syyllistämisen ja syyllisen roolissa
olijat joutuvat kokemaan tuskaa, mitä he pakenevat, eivät kestä,
tuomarin ja uhrin rooli on raskas ja tuhoava, vie mahdollisuuden
vuorovaikutukseen. Aatteet ja ideolgiat vievät usein pois
totuutta.
Raija