tiistai 3. toukokuuta 2022

HÄPEÄN VOIMA, HÄPÄISY JA TRAUMATISOITUMINEN

 

 

Kuinka ymmärtää ihmisen käyttäytymistä? Opitut tavat on ehkä helpompi asia, joskin sekin vaikeaa, kuin mielen vaikutukset käyttäytymiseen. Miten luokittelisimme sen ongelmaksi, tai ymmärtäisimme sen ihmisen kasvuna ja kehityksenä, sekä elämän tutkimisena itsessä. Olipa taustatekijä mikä tahansa, tieto auttaa jäsentämään, mieli kehittyy, kun näemme sen eri puolet ja ominaisuudet, tavoitteena siinä on hyvinvointi ja vapaus, oppiminen ihmisyytensä löytämiseksi mikä voisi olla hyve, johon olisi hyvä pyrkiä. Mutta on hyvä muistaa, että esimerkiksi sana ongelma voi olla joillekin niin negatiivinen käsite, ettei ihminen halua nähdä sitä olleenkaan itsessään. Kasvattajalle ja opettajalle ongelma on parhaimmillaan ratkaisunavain asian käsittelylle ja oppimisen tie.

Aina ei ole itsestään selvää, että näet itseäsi oikein, etkä löydä sitä toisesta heijastumina, joskus on vain hyvä avata mielen ja tunteiden vaikutuksia tutkitun tiedon avulla, että vapaudut tunnelukoista, rooleista, jotka kutistavat sinua ihmisenä, ahdistavat sekä tuovat pahoinvointia. Ahdistus voi olla myös tervettä, realismin ja tavoitteen ristiriidan tuoma jännite, mikä antaa voimaa ongelmien ratkaisuun, oppimista. On tärkeää erottaa käyttäytymisessä tavat, joita opimme ja mieli, jossa reagoimme, heijastamme, piilotamme, salaamme ja yksinkertaisesti emme ota vastaan tietoa, mikä auttaisi ymmärtämään, mieli vaatii kypsymistä, ikään kuin ovien aukeamista vapauteen niistä sokeista varjoista ja valoista, joita emme näe.


Kun tulemme tietoiseksi vaikutuksista, teot, joita teemme, miten reagoimme, ne auttavat vapautumaan häpeästä ja syyllisyydestä, anteeksiantoon toiselle ja itselle, kun avaudumme asialle, ryhdymme rehelliseksi. Kun anteeksianto on yksipuolista, uhrilta vaaditaan anteeksipyyntöä, ja itselle otetaan valtaa kontrolloida lisää antamatta armoa uhrille, anteeksiantoa ei ole uhrille. Salaaminen, mikä on osin yksilöoikeus ja suoja vaikeassa asiassa, ei kaikkea tarvitse jakaa, mutta jos se vie rooleihin, tuomitsemiseen, valtaan, kontrollointiin, syrjintään ja asemansa liialliseen turvaamiseen sulkemalla muilta olemisen ja puhumisen, on useimmiten ongelmassa vielä näkymättömiä mielen vaikutuksia.

Vaikka olisi vain sivusta katsojana rikoksen tapahduttua näkijänä, syyllisyyttä syntyy kokemuksena ja tiedostamattomana teoista, joissa on ollut hiljaisena hyväksyjänä. Syyllisyys toimii tiedostamatta tunnetasolla. Nämä tunnelukot lukitsevat myös käytännön teoissa ja toimissa, käyttäytymisessä, suhtautumisessa toisiin ja ajavat syrjintään, tuomitsemiseen, häpäisemiseen, kun ei ole hyväksynyt tapahtumaa tosiasiana. Oma ihanne ja kuvitelma omasta hyvyydestä virheettömänä voi johtaa kuvitelmaan onnellisuudesta ja kaikki hyvin ajatukseen, en ole tehnyt mitään väärää, minulla ei ole syyllisyyttä ja häpeää, mutta ne kuitenkin näkyvät käyttäytymisessä, toiseen suhtautumisessa tuomiten ja häpäisten, projisointina, kieli puhuu toista, kuin mieli ja käytös.

Olin kahdessa tapauksessa vuosia tukena, kuuntelijana, ymmärtäjänä kärsimyksiin, joita kyseiset henkilöt kokivat. Kun tuli aika, jolloin itselläni oli vaikeaa, ja puhuin heille asiasta, he tuomitsivat, hylkäsivät, ja mitätöivät kokemukseni ja kertomani. Vaikka he olivat saaneet myötätuntoa, he eivät silti kyenneet käsittelemään asiaa, ehkä juuri tiedon puutteen vuoksi, tai sitten luonteen ongelmallisuutena. Siksi olen monta kertaa kysynyt, miten suuri vaikutus loppujen lopuksi on myötätunnolla. Sillä samaiset henkilöt puolustivat rikoksen tekijää, jonka kohteeksi olin joutunut. Tässä juuri näkee, kuinka hyväksymme ihailemamme henkilön mutta hylkäämme aliarvostetun tai häpeämme asiaa niin, että emme kohtaa sitä.

Vuorovaikutuksen vaikutukset ovat monimutkaisia, heijastelemme toisiimme, psyykeemme voi reagoida hyvin vahvasti, olemme myös sokeita näkemään itseämme. Joskus olemme niin syvällä mielen sokkeloissa, ettemme löydäkään tietä tietoisuuteen ja ymmärrykseen itsestämme. Se mitä ulospäin näyttää, ei kerro mitä sisällä tuntuu, käyttäytyminen voi olla hyvin ulkokohtaista, selviytymistä, psyykkistä puolustusta, normien toistoa, ettei niistä ota selvää Erkkikään. On vaarallista ajautua liikaa ylikauniiden käytösten maailmaan, ylikohteliaisuuteen, mikä voi olla vain silmänlumetta, jossa moni joutuu hurmion tilaan itsensä suuruudesta. Asiallinen, huomioiva, ja inhimillinen on positiivista, ei tarvita moralisoivaa ylimielisyyttä.

Kun itse tulin tilanteeseen, jossa oli riittävästi turvallisuutta ottaa tuskani käsittelyyn, mieli avautui syvimmissä kokemuksissa vertauskuvallisesti. Kirjoitin kirjan, josta tuli osin naiivi, mutta parin psykologin mukaan loistava mielen kuvaus minuuden käytöksessä ja jakautumisessa minuuden osalta elämälle toivoa tuovassa mielikuvituksessa, ja suojamekanismina ainoastaan kehon toimintaan juuttuminen, kun itse ei saanut tulla esiin rankaisujen vuoksi. Onnekseni en ollut vielä saanut koulutusta mielen toiminnasta, tai sosiaalisista teorioista, vain kansakoulu käytynä, ja kokemuksen avaaminen oli autenttista, syvällä taantumassa lapsen moodissa, satuhahmot ja Jeesuksen kertomuksista syntynyt turva tuli mukaan luonnollisesti.

Kun mieleni murtui, jouduin monissa paikoissa kaltoin kohdelluksi, työpaikalla kiusatuksi, ja joidenkin läheisten aliarvioinnin kohteeksi. Esim. työpaikalla oli järjestetty kokous, kun olin kirjoittanut rumasti lääkärinajan yhteiseen almanakkaan, mistä sain moitteet. Kiinnostukseni mielen toimintaan ja itsetuntemukseen/tutkimukseen oli vahvana, ja pyrin työnohjaaja koulutukseen, siitä tehtiin virallinen valitus, minun ei haluttu tietävän itsestäni, olisin ollut silloin helpommin hallittavissa. Eräs asiakas, jonka lapsen käytökseen jouduin puuttumaan, ja vierailin kodissa jälkeenpäin, hämmennyin katsoessani lasten vanhempien hääkuvaa, kun äiti käänsi ykskaks kuva nurinpäin, ja sanoi, sinä et saa katsoa heidän kuviaan.

Häpäisyjen sarjaa alkoi kerääntyä kohteluihin, ne muuttuivat tavoiksi ja olivat osin tietoisia tapoja, normeja, mutta myös tiedostamattomia. Yhden lapsen käyttäytymisestä huoleni kertominen kollegalle aiheutti sen, että hän nosti asiasta hirveän mekkalan, kuinka uskallan sanoa toisten lapsesta tuollaista, en edes ehtinyt itse kertoa perheelle, kun asia vietiin takanapäin perheelle, ja siitä seurasi vahva häpäisy, ja rankaisuna yhteydenpidon katkaisu. Minulle ei mikään ole kipeämpi asia, kuin nähdä lapsen kärsivän kaltoin kohtelusta, johon puutuin, en halua lasten tuhoutuvan vanhempien kovan kohtelun ja kasvatuksen alla. Tämä kollega, joka ”toi näyttämölle asian”, (Goffmannin teoria)uskon, ettei hän tehnyt sitä tietoisesti, vaan ongelman näkyminen ja asian esille tuonti toi pintaan julkihäpäisynä hänen oman ahdistuksensa, jossa hän oli joutunut salaamaan läheisten tekoja, ahdistuksia, häpeää ja ongelmia.


Kun julkisesti häpäistään ja kohteena on masentunut henkilö, hän saattaa tiedostamattomasti toistaa häpäisyä, se voi laueta voimakkaana yllättäen, (Jorma Myllärniemi, Masennus, psyyken kipu) kun joku ärsyke nostaa trauman pintaan, syntyy ilmestys Raamatun sanojen mukaan, häpäisy tuottaa ilmestyksen. Niin kävi itselleni. Nuoruudessani tapahtunut rikos, josta en saanut puhua, ja asia salattiin häpeällisyyden vuoksi, nousi pintaan ryhmässä, kun sanomaani väitettiin mielikuvitukseksi. Juuri se kipein asia, asian esille tuonti ja puhumisen kielto, se oli keino, mieli, jota yritettiin murtaa, ja olinkin kolme viikko lähellä psykoosia, ja näin trauma ja masennus nousivat taas pintaan ja ahdistuin. Traumojen esiintulo näkyi molemmin puolin, yhteisössä ja minussa, ongelmaa ei voitu korjata vastakkainasettelulla, syytöksillä ja häpäisyin, ongelmaa olisi voinut alkaa työstää suomalla kaikille tasa-arvoisesti puheoikeuden, ketään mitätöimättä. Minun ”näyttämölle tuonti” toisti samaa kaavaa, kuin minut oli häpäisy vuosia aikaisemmin. Trauma nousi pintaan, esille tuonti oli loukkaantumisen seuraus.


Yhteisö alkoi kuitenkin rangaista asian esille tuomisesta minua, he eivät pystyneet kohtamaan traumaa, jossa he kokijoina olivat osallisena asian kuultuaan, omat syyllisyydet ja häpeät nousi pintaan tunne-elämän tasolla, torjunta, kieltäminen ja kieltäytyminen. ”Tuot väärin asian esille, väärässä paikassa, väärä tunne, väärä käytös, aina sinä puhut, jankkaat samaa asiaa, et ymmärrä, kuvittelet, muistat väärin, liuta siitä kuinka teen kaiken väärin.” Vaikka rikostapahtumasta oli kulunut yli 50 vuotta, ja asian esille tuonnista myöhemmin 5 vuotta, silti tänä päivänä ei ollut kykyä kohdata asiaa, vaan mentiin rooleihin. He alkoivat toistaa omaa sanomaansa, sinä et puhu, et kerro, kun toin asian yhä uudelleen esiin, he mitätöivät sen, mitä olin kokenut ja kertonut, jankkasivat tuomiotaan, mutta syyttivät minua asian esille tuomisesta ja jankkaamisesta yhä uudelleen. Ja tässä näkyy juuri se kuvitelma, että uskotaan, että toinen voisi kestää taakkoja, ja häntä voi syyllistää ja häpäistä, tuomita ja kontrolloida yläpuolelta, eikä nähdä omaa toistokaavaa, minkä aliarvostaminen oli tuottanut, eikä nähty, että yritettiin estää puhuminen ja itsemääräämisoikeus, että salaus säilyisi, että ongelmaa ei voitaisi tutkia. Avoimuus oli kirosana siinä yhteisössä. Se oli myös pakenemista onnellisuusmuurin taakse, ”meillä on kaikki hyvin, meillä ei ole mitään ongelmaa, emme ole tehneet mitään väärää, emme ole häpäisseet sinua, vain sinä aiheutat ongelmia ja olet tuhonnut yhteisön jäsenten välit”. Mutta häpäisijän syyttely paljasti kaikki ne ennakkoluulot, asenteet ja näkemykset, mitä oli kuljetettu minusta mielikuvina, ja ne ryöpsähtivät täysillä ulos.


Häpäiseminen on tuhoavaa, sitä ei voi käyttää kasvatus- ja opetuskeinona. Se voi olla inhimillistä ja tiedostamattomasta tulevaa tunne-elämän häiriötä, mutta myös opetettuja tapoja. Sen tunnusmerkkejä on salaaminen, toisen syrjintä, häpäisy, syyllistäminen, mitätöiminen, halveksunta, estäminen jmv. On turhaa kuvitella, että kontrollikeinot salaisesti ja/tai näkyvästi jäisivät huomaamatta kohteelta, ne näkyvät kehonkielessä, sanoissa, teoissa, ja ristiriidoissa, jopa samassa puheessa voi olla täysin ristiriitaisia väitteitä, osa jää piiloon.

Paljasta salaisuutesi, valheesi ja häpeäsi itsellesi, ja vapaudut, etsi avoimuus ongelmien ratkaisuun.

Raija

 



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti