Piinaviikon
pituudella. Lukuaika 10 min.
Miten erottaa
uhriutuminen, normaali syyllisyys teoista ja vallan kautta uhraaminen? Opettaako
syyttömänä syylliseksi ilmoittautuminen uhraamista? Voiko syyllisyydellä
yrittää nostaa itseään toisten yläpuolelle? Jeesus ilmoitetaan syyllisyyden
kantajaksi, joka poistaa kaikkien synnit? Ymmärrän hyvin, jos on liiallista
syyllisyyttä, eikä ihminen kestä sitä enää, luhistuu, syrjäytyy ja vetäytyy, silloin
tuki on tarpeen, taustalla on usein rankempaa syyllistämistä ja häpäisyä, mieli
murtuu. Vaarallista on viedä liiallisesti ihmisen vastuu teoistaan, ja ottaa ylivaltaa
toiseen nähden. Ei syyllisyys katoa tuosta vain kevyesti anteeksipyytämällä ja/tai
syyllisyyden kantamisella toisten puolesta, kehomuisti kantaa sitä kauan, jos
syrjivät asenteet jylläävät. Olen kuullut monelta, etteivät he koe syyllisyyttä
eikä häpeää teoistaan, ja he ovat hyvin julmia toisia kohtaan, toisia palvotaan
oman mielen kaksijakoisuudesta johtuen, toiseen heijastetaan oma inho.
Syrjintää esiintyy monin eri tavoin, sulkemista, häpäisyä, valheita, kauneutta
ja rumuuttakin selittäen. Syrjinnän oikeudeksi voidaan jopa ilmoittaa kunnioitus,
ei esim. puhuta, vastata tai huomioida mitenkään, piiloudutaan sanavallan
avulla, ilmoitetaan moralistisesti, etkö ole sitä taikka tätä, käytetään elämän
kauneutta lyömäaseena, ei anneta anteeksi, vaan hirttäydytään sanoihin liikaa.
Ihminen osaa hyvin valehdella itselleen. Hyveet muuttuvat helposti paheeksi,
jos mielen annetaan velloa kehittämättä sitä tietoisemmaksi, eikä tunteiden
säätelyä esiinny, vajotaan mielivaltaan ja välinpitämättömyyteen. Kuten esim.
kiitollisuus elämästä voidaan nähdä ilona ja nöyryytenä, mutta liiallisena
elämästä luopumisena, häpäisemisenä ja elämän aliarvioimisena julistaen jotain
asiaa ylitse elämän itsetarkoituksellisesti. Puhumme arvostetulle henkilölle
kunnioittaen ja ihaillen, arvostamattomalle moittien, emme suo kaikille ihmisoikeuksia,
toisten kokemuksia halveksitaan, kun tasavertaisuutta ei ole. Mieli voi
kehittyä avautuvaksi, sulkeutuvaksi, leikkiväksi ja oppivaksi heijastaen sen
tekoihin.
Hierarkkisten
käytänteiden kautta olemme oppineet kohtelemaan eriarvoisesti toisiamme, missä
vaikuttaa tunteet mieleen vahvistuen, valintoja synnyttäen, inhon ja
ihastumisen kontekstissa, hyläten ja hyväksyen, sulkien ja avautuen, itsestä ja
toisista.
Näitä
valheiden naamioita olisi opittava riisumaan. Loppujen lopuksi, kun ihminen
ilmoittaa käytännössä kantavansa toisten synnit, hän voi nostaa itsensä toisen
yläpuolelle ja kokea ylemmyyttä omasta rehellisyydestä, mutta ei katsokaan
totuutta silmiin, vaan valikoi asiat, joihin kiinnittää huomion, sulkee asioita,
tapahtumia ja ihmisiä todellisuudestaan, kaikkia asioita ei tietenkään voi kantaa.
En ole syyllistämisen kannattaja, mutta
en pysty hyväksymään, että toisten mieltä murretaan valheilla, eikä tunneta vastuuta
teoista, unohdetaan mitä puhutaan ja tehdään, otetaan omat mieltymykset ohjenuoraksi
ja muille vaatimuksena. Ei tässä nihilistiksi kannata ryhtyä, mutta toisen
vastuun ja syyllisyyden riisto toiselta suojaa yleensä itsensä ylentäjää,
nostaa hänet toisen yläpuolelle. Käytännössä on pystyttävä katsomaan tekoja, teot
osoittavat, arvostetaanko ihmistä. Moni sanoo, unohda menneisyys, mutta
käytännössä kuljettaa asenteissaan eriarvoistavia tekoja ihmistä kohtaan, jolle
ei arvoa anna. Anteeksipyynnöt ovat näennäisiä, jos todellista muutosta ei
tapahdu. Käytännössä olen myös huomannut, että syyllisyyttä ketjutetaan ja
viimeinen asian esille ottaja laitetaan syyllisen penkille, ja kierretään asiaa.
Menneisyys kulkee tavoissa kuin ihminen ei niitä tiedostaisi.
Ihmisen
mielen valheellisuus on myös suoja, niin mielelle, kuin tapoihin liittyen, mitä
pitää oppia näkemään. On kohteliasta olla paukuttamatta sanoina toiselle mitä
tahansa mieleen tulevaa inhoa, mielipidettä kuin tietoakin, mikä rasittaa kohtuuttomasti
ja vaurioittaa ihmistä. Valhetta voidaan tietysti käyttää väärin ja hamuta
itselle valtaa sekä hallitsemista toiseen nähden, omaisuus niistä ehkä yleisin.
Yhdessä ongelmassa olin tuomatta esiin asiaa peräti 50 vuotta, itseeni
kohdistuvista vääryyksistä, en tavallaan ensin nähnyt rooleja, joita
yhteisöissä ilmeni, mutta sekin haluttiin salata, ettei syyllisyys tulisi vallankäyttäjille.
Näyttää siltä, että valhetta ja salailua on käytänteiden toimissa enemmän kuin
totuuteen pyrkimistä.
Auttamisen verholla
otetaan paljon valtaa nimenomaan henkisellä puolella. ”Auttajan Varjo” on hyvä
kirja, jossa kerrotaan auttamisen tuomasta vallasta, kirjoittaja Martti Lindqvist.
Ymmärrän hyvin konkreettista auttamista, mutta en ymmärrä esim. nyt sotia,
joissa hyökätään toisten kimppuun, kun eivät suostu heidän filosofiansa
mukaiseen uskoon. Kärsimyksellä itsensä ylentäminen on uhriutumisessa yleistä,
kauniit tarinat, sielun puhtaus, joka hurmostilassa saadaan aikaan, kun puetaan
tapahtumat oman vallan alle. Kärsimys ei jalosta ketään.
Elämässä on
hyvä olla inhimillistä, kaunista ja jotain sellaista, mikä tuo rauhaa ja
kunnioitusta hyvää kohtaan, pyrkimystä kohti hyvää. Normaalisti ihminen
havaitsee aistein kauneutta ja ilo syntyy luontaisesti. Kaltoin kohtelussa
mieli luo kaunista tarinaa mielen suojaksi, että kestäisi kaltoin kohtelun.
Satu, mikä suojelee kokemusta, on hyväksi, mutta muuttuessa jatkuvaksi
valheeksi ihmiselle, se turruttaa näkemästä totuutta. Hyvä esimerkki kauniiseen
tarinaan ihastumisessa ja tapahtumia toistaen näkyy elokuvassa, Kellokosken
prinsessa, jossa prinsessa alkaa elää ja toistaa tarinaa. Hänen mielensä ei ole
yksilöitynyt löytämään sisäistä kauneutta ja mielihyvää yksilönä, sielun
kauneutta, mikä voimistaa yksilönä, vaan kauneus on muuttunut tapahtumien toistamiseksi,
ulkoiseksi kuviksi palvomisena, joissa arvot ovat kuin jäykistynyt todellisuus
ilman ihmisyyden oikeutta kokea hyvää itsestä, kulttuuristen asemien toistoa.
Tämä on vakava oppimisen ja kasvatuksen ongelma, mitä usein selitetään yksilön mielen
ongelmana, kun se on tunkeutumalla opettamista. Näitä monia ulkoisen maailman
hallitsemismenetelmiä käytetään ikään kuin moraalin turvaamiseksi, mutta
kysymys on vallan väärinkäytöstä ja alistamisesta.
Kun
arvostelemme uskovaisia, se tuomitaan, mutta sitten ollaan valmiita tukemaan
ihmisten mielikuvitusta tiedon rakentajana, yhteisövallan ihannointina, mikä on
yhtä epäluotettavaa kuin mikä tahansa populismi tai yksilön kuvitelmat, tai ajatusharhat.
Tuomitsemisen
kulttuurissa, minkä juuret tulevat pitkältä uskontojen maailmasta aina
jalkapuusta ristiinnaulitsemiseen totuuden tutkimisen unohtaen, mutta myös
psykologisoimisesta, minkä se on perinyt valintakuvitelmana yksilöissä hyvä/paha
akselilla kirkon oppien mukaan, syntikeskeisesti. Kun pahaa ja väärää tehdään,
kohteeksi ongelman ratkaisuun on alettu etsiä syytä yksilöistä, useimmiten
uhrista, eikä tuomitsijoista, koska sosiaalinen kontrolli on hyväksyttyä,
vaikka omatunto tulisi saada aikaan kasvatuksella. Tekoja pitäisi tarkastella
moraalin kannalta, tuhoavuuden näkökulmasta, ei syyttämällä ja jaottelemalla ihmisiä
hyviksi ja pahoiksi.
Kun ihmiset
kohtaavat, mieli- ja kielikuvat sinkoilevat tajuntaamme, synnyttäen jos
jonkinmoisia tuntemuksia ja tunteita, ahdistuksesta iloon, häpeään ja
syyllisyyteen. Tällöin kohdatessa toisen ja omat tunteet nousevat myös
kohdattavaksi, inhot ja ihailut. Syyllisyys on tutkimusten mukaan teosta
syntynyttä, häpeä enemmän yhteisön moraalista ja teoista, jota yksilöön
kohdistetaan, sanoo Malinen kirjassaan ”Häpeän monet kasvot”. Nämä sekoittuvat
myös helposti. Vallan antaminen toiselle toisen kontrollin oikeudella ja
valvonnalla rakentaa valta-asetelman, jossa käyttäytymisemme, ystävällisyys,
sanavalinnat ja positiivisuus kaikkoaa, ja luokka-asetelmat astuvat voimaan, valtataistelu
ja väärinkäytökset. Luokkia ovat nykyään, kouluttamattomuus, mielenterveysongelmat,
työttömyys, köyhyys, vammaisuus, asema yhteisössä jne. Ratkaisevaa on, kuinka johtamisella
tuotetaan näitä eriarvoisuutta rakentavia yllykkeitä taistoon ihmisarvosta. Kun
mielen ja tunteiden toiminnasta ei ole tarpeeksi tietoa, ihminen joutuu hätään
ja ahdistuu, ja seuraa valtataistelu.
Pahan salliminen,
millä tarkoitan elämän tuhoamista, esiintyy arvojen kautta. Ihminen sallii
pahan, mikäli on hyväksynyt teon tai ei kykene näkemään sitä. Väkivaltaa
harrastava hyväksyy väkivaltaa, sokeasti uskova voi sulkea silmänsä pahuudelta,
koska pitää sen aina mahdollisena ihmisessä ja asenteena kuljettaa sitä ihmisissä,
ei kyseenalaista, vaan ottaa tuomarin roolin. Puheoikeutta ei ole kaikille,
opetti jo Mauno Koivisto, saman sanojat saavat eriarvoisen kohtelun.
On huomioitava
myös tilanteet ja olosuhteet, kaikki ei ole mielen ongelmaa, taidot kypsyvät
iän myötä. Ollaan armollisia itsellemme ja toisille!
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti