Lukuaika 5 min.
Mielestäni
tieteessä on ajauduttu hyväosaisten luomiin minäkuviin, ja/tai
ihmiskäsityksiin, mitkä eivät tavoita kaikkien ihmisten todellisuutta, emme
kuule ihmistä, ja se on yleistä. Minäkuva syntyy toisten palautteesta,
ihmiskäsitykset ovat laajempi käsite ihmisen kokonaisuudesta, merkityksestä
olemassaoloon ja suhteessa toisiin. Oletko peilautunut itse, vai oletko jo
löytänyt ydinitsen?
Ihmisen
fysiologista perustaa ei nähdä kovin hyvin minäkäsityksissä, vaan ne perustuvat
enemmän moralistiseen rakennelmaan, jossa ihminen on joko hyvä tai paha, tai
molempia. Kun lapsi syntyy, syntymäpuristus luo ahdistuksen kokemuksen kehoon,
ja syvällä tiedostamattomassa tajunnallisena on miellyttävä kokemus, mikä
alkuun on osittain vain aistillista, jossa on miellyttävyyttä, jopa syväsyntyisiä
unien jälkiä, mieliesikuvia; lääketieteessä geneettisiä, psykologiassa tunteista
syntyneitä, oppimisessa merkitysten kautta rakentuneita tapahtumayhteyteen. Lapsi
tavoittelee mielihyvää, mikä on elämänvoiman perusta, ja täydellisesti
puuttuessaan se johtaa kuolemaan tai vähintään tylsyyteen.
Oman
mielihyvän tavoitteen syntymän ja realismin vuoksi syntyy jännitettä, kaikkea
ei voi saada, jännite minän kehitysprosessissa on mahdollista saada hallintaan
itseydessä, sen pitäisi olla koko elämän jatkumo kohtuullisesti syväkokemuksena,
pelkän aistikokemuksen myötä se on kuin loputonta laukkaa juokseva hevonen, ilman
merkityksiä, eikä tunteita synny, syntyy kehoaistimuksia. (näen kehotunteet
mielen jännitteestä syntyvinä, oman kehokokemuksen samastumisena ajattelussa,
eikä mielemme ole eriytynyt, se on kuin 2-vuotiaalla, koko kehon eläytyminen).
Kun elämä tuo mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen, jännite pysyy oikeassa
suhteessa aktivaatioon ja sitä on sopiva määrä, liiallisena se alkaa johtamaan
ajatuskulkuja, liian vähäisenä se kuihduttaa minuuden kokonaan ja jäljelle jää
vain keho ilman minuutta, tunteet kuolevat ja oppiminen heikkenee
huomattavasti. Sosiaalisen vallan merkitys on erittäin suuri, jääkö ihminen
liikajännitteisyyteen, jännittämättömyyteen ja itsen tuhoon, vai mahdollistaako
ympäristö minuuden toiminnan, ihmisoikeudet. Uskonnot ovat pahimpia itseyden
tuhoamisessa, mutta ei sovi unohtaa myöskään yhteiskuntia ja tiedettä, mitkä
ovat vieneet tuhoon ihmisyyttä. Itseydestä itsekkyyden myötä syyttäminen on
viimeaikojen moralismin huipentumaa.
Minuuden
olemuksesta jää aivoihin jännite, mikä tulisi saada yksilön itsehallintaan, ei
elämän, yksilöoikeuksien avulla, mutta jos minuus ryövätään vallan avulla,
kehojännitteet alkavat johtaa. Jos ja kun ihminen menettää kaikki oikeudet
ihmisyyteensä, voi seurauksena olla mielen yliaktivaatio ja fysiologiset
jännitteet tuhoavat aivotoiminnan kyvyt, ihmisestä tulee mielisairas nykyisten
lääketieteellisten diagnoosien mukaan, jossa ihmisen kuvitellaan olevan haluava
ja tahtova, ja valitsevan itse kaiken, se on ihanne, mutta ei tosiasia, sosiaaliset
oikeudet ja ihmiskuvat määrittelee sen, mitä ihmisyys voi olla, valitettavasti
minulle ihmiskuvat opinnoissa avasi vain mieskulttuurisen valtakäsitysten
mukaisia mahdollisuuksia, ei syrjityn ihmisen todellisuutta. Jännitteen
syntyminen on ensin ahdistuksen kokemuksessa ja jossa on lähtökohtaisesti
mielekkyys rinnalla unien maailmassa, hyvän olon kokemuksessa, ja lapsi pyrkii
kokemuksen sekä itsensä hallintaan jännitystä lieventämällä ja siihen tarvitaan
minuus. Mitä vähemmän minuudessa on oikeutta käsitellä kokemuksiaan, sitä
enemmän jännite saa valtaa ja liiallisena alkaa kehossa elää himojen valta. Pelkästään
pidättäytymisen oppiminen, mitä hierarkkisen vallan avulla toteutetaan pääsääntöisesti
ihmissuhteissa, ei auta ihmistä ihmistuntemuksessa, minuus on pääosin dynaaminen
prosessi. Nykyisin yhteisöt tarjoavat enemmän yllykkeitä, jotka toteuttavat
yliaktivaatiossa jotain minä osaa, kuten kieli, aistimukset, tunteet,
sosiaalisuus, toiminta jne.
Keskiajalla
ja uskontojen seurauksena, jossa naisella ei ollut ihmisoikeuksia itsensä
ilmaisuun, luokiteltiin nainen sieluttomaksi. Ylipäätänsä ihmisten kontrolli toiseen
nähden tuottaa enemmän minän tuhoutumista, kun yksilöltä otetaan oikeus kaikkeen
itsensä ilmaisussa ja teoissa.
Johtavina
ihmiskäsityksien luojina tunnetaan useimmiten juuri uskonnoista vaikutteita saavia ihmisiä, kuten esim. Soren Kierkegaard, jotka ovat luoneet hypoteesinsa omien
hyvinvointiensa ja mahdollisuuksiensa pohjalta ihmiskuvia, nojautuen hyvä/paha
akselille. Näin mieskulttuuriset oppineisuus käsitykset ihmisyydestä ovat
johtaneet käsityksiin, mitkä ovat enemmän hyväosaisten maailmaa, kuin ihmisten,
joilla ei ole sosiaalisia oikeuksia, syrjintä on todettu tutkimuksissa vakioksi.
Esim. Carl Jung, joka oli tunnettu symbolien syntymisen tutkimisesta ja unien tulkitsemisesta,
yhdisti kalan unessa kristilliseen perinteeseen, mutta korosti kyllä yksilön
oikeutta tulkita unensa itse. Niinpä tulkitsin unen kalana kehonkuvan
menetykseksi unessani, koska minuus oli kadonnut ja keho ei tunnistanut enää
muotoja.
Jos ihmisen
yksilöllisyyttä ei kunnioiteta, ensin kokea mielihyvää itsen kokemuksessa ja
myöhemmin toteuttaa sitä kehitystasonsa mukaan, ihminen jää kehoehdollistumien
vankilaan. Tällöin minuus ei sido jännitettä, missä ristiriita, mielihyväkokemus
ja realismi tuo kokemukseen, eikä myöskään tunteet tule näkyviin. Tällöin
jännite alkaa ajamaan ihmistä tekoihin kehojännitteen voimasta, mikä voi olla
liiallista ilman minää, ilman itseä. Se voi olla sekä positiivista että
negatiivista, opittua, terveessä kehityksessä rakentavaa. Esim. psykopatia voi
olla huippuälykkyyttä, jossa ihminen pyrkii hyödyntämään ihmisten tarpeita vain
omaksi edukseen, tai vaikka aivotutkijan näkökulmasta näyttäisi siltä, että psykopatia
on aivorakenteista. Tästä on Yle Areenassa toimittaja Henry Tikkasen podcast,
mikä kertoo aivotukija James Fallonin psykopatiasta, Psykopaatit keskuudessamme.
Nämä ovat juuri niitä ylijännitteiden ja itsekeskeisyyden tuomia ongelmia, mitkä
mahdollistuvat enemmän hyväosaisten maailmassa kuin heikompiosaisten, joille
minuutta ei synny, se tuhoutuu esim. joukkovallan alla, eikä sitä ole mahdollista
toteuttaa.
Yksi
twiittaaja toi esiin tyhjät kuoret ihmisyydessä, eli mitään minuutta ei olisi,
vaan itseys olisi matkimista, tieteen termistössä samastuminen. Tässäkin
keskustelussa asiaa lähestyttiin useiden twiittaajien keskuudessa hyväosaisen,
tahtovan ja haluavan ihmisen näkökulmasta, hyvän ja pahan olemuksessa, mikä
historiallisesti tulee uskonnoista, ja on moralistista, eikä soisi sen olevan
tieteen menetelmä.
Itse katson
tätä ongelmaa sosiaalisesta näkökulmasta, vallan väärinkäytön ongelmana. Kun
yksilöltä otetaan pois oikeus minuuteen/itseyteen puheoikeudessa,
havaitsemisessa, toiminnan rajoittamisessa yksipuolisuuteen roolien avulla, saa
vain leipoa, ja totella mitä hierarkkisesti yläpuolella tai hallitseva määrää. Tällöin
ihminen jää ruumiin vankilaan.
”Koska
kuitenkin biologiset erot Homo Sapiensin eri ryhmien välillä on mitättömät,
biologisilla ei voida selittää intialaisten yhteisöjen monimuotoisuutta tai
Amerikan rotupolitiikkaa” Ihmisen lyhyt historia, Yuval Noah Harari.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti