Tuntuu
siltä, että kasvatuksen arvot, vaikutukset ja opettaminen ovat päätyneet
arvottomuuteen, koska niissä näyttäytyy vaurioita, joita ei pystytä selittämään
johdonmukaisesti. Mikä on opettamista, mikä kasvatusta, mihin katoaa suuri
määrä opetettuja asioita, kun kuljemme sivistyksen kehdosta kohti työelämää,
sosiaalisuutta, kansalaisuutta, realismia ja mikä on useimmiten erilaista kuin
olemme oppineet kirjoista.
Pidän vaikeimpina
syinä oppimisen ongelmiin vajoamista biologiseen ihmisyyteen, nk. eläimeen (pidän
biologista eläintä ihmiskuvauksessa psyyken puolustuksen tuomana) niin ettei
tunne-elämän kehitystä ole huomioitu, tai jos se on huomioitukin, se on rusentunut
uskomusten alle ihmiskuvissa, mitkä eivät ole todellisuutta, ja syyllisyydellä
pelataan ihmisen oppiminen hallitsemattomiin itsen tekijöihin. Kasvatuksella ja
opetuksella voidaan sekä kasvattaa että opettaa ihminen kohti tuhoa ja/tai
eheytyvää minuutta kohti henkistä osallisuutta yhteisön kanssa toimimiseen.
Valitettavasti
lapsen kehitystä ja olemusta nähdään liikaa aikuisten maailmankuvan kautta.
Itse sain/jouduin palaaman näihin syntymekanismeihin taantuessani rajun
väkivallan alla täysin tiedostamattomaan tilaan kehon ehtojen alaisuuteen.
Ellemme opi
näkemään, analysoimaan ja tutkimaan lapsen mielen kehitysilmiöitä ilman
jäätävää asennetta hyvä/paha akselilla, emme ymmärrä lapsuutta sen todellisista
kokemuksista käsin. Niin yllättävän paljon puhe lapsuudesta on aikuismaailman
kokemuksien kautta jäsentynyttä, aikuisten kieltä. Vahvin näistä näkemyksistä
korostaa lasta tahtovana ja tietoisena teoistaan, kun voisi esim. lähteä avaamaan
mielen ensiaskeleita toiston kautta. Toki tunnetaan se, että lapsi on matkiva
ensimmäiset vuodet oppimisessaan. Mutta jos katsoo asiaa sisältäpäin, ja tutkii
sekä mielihyvän että mielipahan kautta, kokemusta synnyttävänä sekä aistimusten
toiminnan valossa, siihen sisältyy solujakautuminen, mikä usein aktivoituu
ulkoa tulleesta väkivallasta. Voimme erotella näiden toiminnasta syntyviä
seurauksia.
Päästäkseen
irti tuosta mielen ominaisuudesta jakautua, lapsi tarvitsee pitkän leikkiajan,
jolloin mielikuvat siirtyvät kuviksi etuotsalohkolle, ensin synnyttyään
mantelitumakkeessa, unimielikuvien maailmasta ja lapsi alkaa katsella kuvia, mitkä
hän jäsentää sanakielen kautta yhteiseen kieleen ymmärrettäväksi ja
vuorovaikutukseen kokemuksen luomiksi voimavaroiksi kulkea kohti uutta ja
tulevaa. Ensin on vain ymmärrettävä, ettei lapsen ajatukset ole tahdon kautta
syntyneitä tavoitteita, vaan odotuksen tilassa kasvavia mielikuvia, joista
rakennetaan jatkumona lineaarisia lauseita, ensin epämääräisinä
kuvasanayhdisteenä, sitten kielen kehityksen myötä lauseita. Kehityspsykologissa
tahdon nähdään alkavan kehittyä noin kolmen vuoden iässä, mutta yleisesti sen
kuvitellaan olevan jo kehittynyt aina geeneistä alkaen.
Jos liian
varhaisessa vaiheessa sanakieleen opetetut jättävät taakseen mielen ja
kokemukset eivät ehdi jäsentyä tietoiseen, eikä kokemus tiedostamattoman osalta
tule tietoiseksi ja syntyneet tunteet avaudu. Näin itsetuntemus jää
kehityksessä jälkeen ja sanakielen kautta kehittyy enemmän uskomuksia. Aina on
kuitenkin mahdollista myöhemmällä iälläkin löytää takaisin syväoppimisen muotoihin
ja erittelemään mielihyvän ja mielipahan eroja. Näin ollen leikki on tie, jossa
lapsi pääsee irti tuosta mieltä jakavasta ongelmasta, jota väkivalta vahvistaa.
Toistuvuus alle kolmen vuoden ikää on nähtävä ensin liikkeenä, jonka keho on
tuottanut, ensin syntymäpuristus, lihaksen laukeaminen ja siitä liikkeen alku. Lapsi
alkaa toistaa liikettä kehon tasolla, sitten mielihyväkokemukset syntyvät yhteydessä
hoivaajiin ja vahvistavat hyvä olon tunnetta, kun tyydytystä syntyy
kehollisesti ravinnon vaikutuksesta aivojen saadessa sokeria. Vuorovaikutuksen
positiivisessa kokemuksessa hoivaajaan alkaa syntyä iloa kokemuksen kautta,
mikä myöhemmin vahvistuu leikissä.
Kun
vuorovaikutus hoivaajaan on positiivinen, lapsi oppii säätelemään tunteitaan
niin, ettei mielen reaktiot aktivoidu liikaa, on rajat ja rakkaus ikätason
mukaista ja oppimisesta tulee mielekästä. Jos ja kun hoivaajat käyttävät
väkivaltaa, mielestä tulee ylihallitseva ajatteluun nähden, ja tunteet ottavat
voiton, pommitus on kuin sota-areena, mitä lapsi ei pysty säätelemään. Nykyään
katsotaan, että aivot kypsyvät käsittelytaitoisiksi vähän yli kaksikymppiseksi
saakka ja se on juuri mielen kannalta ratkaisevaa kokemuksessa, ikään kuin
jälkisäätelyä.
Maailma ei
koskaan pääse pahuuden vallasta, jos yksilöllisiä itsetuntemuksen ja oppimisen
väyliä ei avata, vaan oppiminen on valjastettu palvomaan järjestelmää, uskomaan
sen kaikkivoipaisuuteen. Uskontoja ei tulisi opettaa ennen täysi-ikäisyyttä,
sillä vasta tuon leikkimielen kehittymisen myötä yksilön erittelytaito mielikuvien,
kielikuvien ja luovuuden välisessä yhteydessä on rakentunut niin, että yksilö
tahdonvoimalla ottaa mielikuvat pelkomaailmasta haltuun ja alkaa itse
analysoida, käsitellä ja luoda niistä ymmärrettävää kieltä yhteiseloon muiden
kanssa. Näin mielikuvituksen ja toden ero selkenee. Mielikuvien haltuunotossa tarina
on ihmisen hyväksi, se vie leikin maailmaan. Minulle tuo leikin maailma on
vapautta kuljeskella aivoitusten saarekkeissa ja valita miten tarinan kertoo.
Jossain vaiheessa, kun mieli ei ollut vapautunut, vaan väkivalta piti sitä pihdeissään,
tarinat olivat toistavia, ja luovuus mielen kääntöpuolia kuvaava, kauneutta ja
rumuutta, hyvää ja pahaa, ihanteita ja inhoa.
Valitettavasti
maailmaa kehitetään siten, että tieto on erilaisia ideologisia taisteluita ja
järjestelmien luomista, hallinnollista valtaa ihmisyyteen nähden, eikä ihmiset
tule tietoiseksi tuosta vallasta pelon hallitessa ja riippuvuuksien riivatessa
mieltä. Ilman erittelykykyistä mieltä, mielen vaikutukset ovat möykkyä, mikä
mylvii ympäristöön epämääräisiä tekoja ilman ymmärrystä. Voi vain todeta, että
järjestelmiä ja oppeja luovat tahot, mitkä eivät perustu loogiseen ymmärrykseen
vaan tuottamisen satunnaisuuksiin mielen pommituksessa, eivät huomio
yksilöllisiä kehityksiä vaan alistavat heidät tahtonsa alle.
Kuten Freud
sanoi, rakkaus, leikki ja työ. Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa peilautuminen
tuo vääristyneet käsitykset ihmisyyteen. Kuuntelemalla ja kunnioittamalla
ihmistä saamme todennäköisemmin totta näkevän ihmisen. Kun kasvatus on monin
osin muotivirtauksia, 1980 luvulla harjaannutettiin analyyttiseen ajatteluun,
mikä ei ole lapsen kehitystason mukaista huomioivaa, tai liikuntaan panostavaa,
ja kuten minun kouluaikoina, vain kuulomuistia huomioiva. Eri aivon osien
harjaannuttaminen vie pois dynaamisesti sisältäpäin ohjautuvaa oppimista.
Tiedon
vääristely vie kaikelta pohjan.
Raija
Wikipedian
määritelmää.
Kasvatus on vaikuttamista jonkun henkiseen
kehitykseen. Kasvatus on tavoitteellista toimintaa, jonka tarkoituksena on
muuttaa yksilön ominaisuuksia
haluttujen päämäärien mukaisesti. Laajan näkemyksen mukaan kasvatus kattaa
kaikki kasvattajan tahalliset ja tahattomat teot, jotka vaikuttavat halutusti
yksilön kehittymiseen. Suppeampi näkemys rajaa kasvatuksen tietoiseen vähintään
kahden ihmisen vuorovaikutukseen.
Koulutusta ja opettamista voidaan
pitää kasvatuksen osa-alueina.
Kasvatusta tutkiva tieteenala on nimeltään kasvatustiede.