Luin Janne
Saarikiven kolumnia YLE:n sivuilta. Hän puolustaa sanakielen oikeutta, kuten
hänen ammattiinsa kuuluukin, kielitieteilijän professorin ominaisuudessa.
Hämmästelin kuitenkin hänen argumentointia leikin suhteen, ikään kuin erottaen
toisistaan erillisenä toimivaksi aikuisuuden ja lapsen itsessä. Leikkejä
luokitellaan erilaisiksi riippuen siitä, miten se lähtökohtaisesti esiintyy.
Itselleni erityisen rakas on luovat leikit, jossa itseilmaisun kautta syntyy
leikkiä minuuteen luovalta puolelta. Leikissä lapsi kuvittelee asioita toisenlaiseksi,
kiven kissaksi, mukin kaniiniksi jne. ja tällöin kyky empatiaan paranee.
Leikki, jota
sain varhaislapsuudessa kokea vapaasti ja vahvasti, oli juuri enimmäkseen
luovan leikin ilmaisua. Ja ohjatut
leikit olivat laulu- ja piiri leikkejä.
Leikkimieli
persoonallisuudessani sai olla melko vapaasti aina 16 ikävuoteen saakka,
lapsuudessa ei vielä ole syvätunteiden tuomaa vapaudessa syntyvää luovuutta
kovinkaan paljon. Sitten pahasti traumatisoinut tapahtuma sulki
persoonallisuuteni. En saanut ilmaista enää itseäni, vaan yhteisövalta määräsi
ajatteluni ja tunteeni, salaten rikosta, mikä oli tehty ja sain rankaisuja, jos
ilmaisin itseäni, vähintään roolien kautta käytöksenä se näkyi vahvimmin,
kehonkielessä. Tunteet lukittuivat kehooni, jota aloin kutsua ruumiiksi, aggressiot
ja suuttuminen olivat satunnaisia pahimmissa hyökkäyksissä. Varhaislapsuuden
leikkikaudelta oli jäänyt personallisuuteeni ihailun ja keskustelun tavat
suhteessa toisiin ja uskoin niihin pitkään, ainakin kuusikymmentä vuotta,
toivoin toiselta hyvää kohtelua ja kunnioitusta. Pahuus eli ja oli asenteissa
ja mielikuvissa, joita kuljetettiin ihmisten kesken, persoonallisuuteni ei
saanut toimia, ja tunteisiin syntyi inhoa ja vihaa, mutta ilmaisuoikeutta ei
ollut, ihailu jäi kuin pieneksi tähdeksi sieluuni.
Sitten
kaikki yhteydet katkaistiin yhteisövallan avulla ennakkoluuloja vahvistaen,
koska minun katsottiin olevan ymmärtämätön, mielisairas ja häirikkö, koska toin
asioita esiin ja halusin puhua. Ja 2 - 3 vuoden päästä hylkäämisestä, minulle
alkoi syntyä ilkeitä ajatuksia, niitä kohtaan, jotka halveksivat, muihinkin
satunnaisesti, ei kuitenkaan toteutukseen saakka. Halusin heille pahaa,
rangaistuksen ja tätä ennen olin ihaillut ihmisiä, leikkiminäni suojeli
pahuudelta ja oli ihanteellinen. Siksi minun on vaikea uskoa mihinkään
synnynnäiseen pahuuteen persoonallisuudessa. Yksi mielenmurtumisen syistä tapahtuu
ja kehittyy itseilmaisuoikeuden riistossa, jolloin psyykkinen puolustus tuo
pintaan aggressioita ja suuttumista ja jos siitä rangaistaan, se voi lukittua
kehoon, kuten minulla, joillakin se tulee ulos väkivaltana, ja sen oireena on
useimmiten masennus. Ikään kuin masennuksen syynä on silloin kehollisuuteen
lukittuminen, ei tunteet ja siksi sitä ei voi hoitaa ainoastaan tunnepuolella.
Minuuden
osassa, leikillisellä puolella, pahuutta ei esiintynyt, ja leikkiminuuteen
kuuluu oleellisesti luovuus, tunteista syntyneenä, psyykkisessä ahdistuksesta
syntyneessä luovuudessa palikoita järjestellään eri kohtiin siirrellen,
yksilöllisessä tunneluovuudessa ne näyttäytyvät uudempina ja kun kokemukseen
tulee vain pahaa lyöntiä ympäristön ihmisiltä, se heijastuu tunteiden
tulemisessa pahuutena. Voi vain kuvitella kuinka vaikeaa on pahuutensa
ymmärtäminen, kun se kohtelun kautta tulee ymmärtämättömälle lapselle
taakaksi. Minun on ollut helppo
analysoida itseyttäni. Ymmärrän, että paha on synnytettyä, pahoista teoista
syntynyttä. Se tulee tunteina ulos, ja juurtuu kehoon pahojen tekojen kautta.
Tavallaan se
masennuskausi, mikä tapahtui väkivallan seurauksena, jähmettyminen ja
jäykistyminen ruumiiksi, ja itsen tuhoutuminen avasi minulle sen, että
väkivalta ja julma kohtelu tuottaa pahuuden muuttaen tunteet pahuudeksi, tuo
kristinopin paholainen, miksi sitä on sanottu, onkin pahuuden synnyttämistä
kohtelun kautta. Vihan syntyminen itsestä ja/tai toisesta on monien asioiden
summaa ja johtaa kierteeseen, jossa viha synnyttää vihaa. Muuta ratkaisua
tuskin lienee kuin hyvä käytös toisiamme kohtaan ja jatkuva oppiminen.
Analysoin
itseäni, että pahuus syntyi vuorovaikutuksen vaikutuksesta, eli kun suljettiin pois
vuorovaikutuksesta, ja kehoon kohdistunut väkivalta synnytti masennuksen, mikä
jäykistyi ja jähmettyi kehoon. Oma ilkeyteni on voinut kasvattaa sitä, että
olen hyökännyt halveksuntaa ja väkivaltaa vastaan. Aggressio suuttumuksena on
kuitenkin terve ilmiö, ja synnynnäinen, mikä on suoja yksilölle. Vihaksi muuttuneena
jatkuvien iskujen myötä se alkaa tuottaa ilkeyttä.
Kultit ja
aivopeseminen, jumalaksi itsensä kuvitteleminen, on monen pahuuden takana,
johtamisen menetelmät ja opit, joilla oikeutetaan se, että harhautetaan joukkoja
murhiin ja tappoihin, mikä rikkoo juuri kaikkea hyvää kehitystä vastaan
ihmisyydessä.
Ehkä se
olikin minun elämäni tarkoitus, oppia tuntemaan itseään, löytää merkitykset ja
arvot, joita ihmisen hyvinvointiin tarvitaan. Tuntea pyhää vihaa sitä kohtaan,
että ihmisen kaltoinkohtelu on pahin syy siihen, että ihminen sairastuu sekä
fyysisesti että psyykkisesti, oppiminen estyy ja pahoinvointi heijastuu itseen
ja toisiin. Tärkeämpää on löytää itsensä, kuin etsiä vikoja muista, tärkeämpää
oppia tuntemaan itseään ja löytää yksilöllisesti esiintyviä tunnelakeja, joissa
löytyy kaikille yhteiset lainalaisuudet, tärkeämpää kuin se matemaattinen
nerous tai Englannin kieli. Loogisuutta tarvitaan myös nähdä tunteiden syntymää,
mielen käyttäytymistä ja oppia analysoimaan niitä.
Vapaus ei
voi villinä elää ihmisessä, useimmiten me olemme aistiärsykkeiden vietävissä, ja
seksuaalisten yllykkeiden takaa-ajamina. Aistien käyttöä on harjoitettava
maltillisesti, etteivät ne ala ohjaamaan ihmistä unohtaen ihmisen sisimmän ja
lopulta ohjaava ja valitseva tekijä halussa ja tahdossa on yliaistimukset, ei
ihmisen itse tietoisena, vuorovaikutuksena tunteiden ja sanakielen kautta. Leikki
on sinällään hyvin järjestystä hakeva, tarkka, vakava, viisas, terävä ja kriittinen,
kuin vanhus itse, mutta myös naurava ja ilon löytävä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti