Olen
menettänyt uskoni ihmiseen jo aikaa sitten. Kun valtaa annetaan toinen toiseen
nähden, tuloksena on toisen vastuuton vahtaaminen. Olenko minä veljeni vartija?
Suomalaisessa kulttuurissa, jossa olen ikäni elänyt, suhde toiseen on moralistinen,
tuomitseva, rankaiseva ja tottelevaisuuteen perustuva. Ne, joille valtaa
annetaan, vaativat tottelevaisuutta heidän vaatimalleen näkemykselle,
yksilönoikeuksia ei ole ja joukkovaltaa käytetään joidenkin ihmisten
vallanhimossa hyväksi, jossa tieto ei ratkaise vaan ihmisen luonne. Vaatimukset
toiseen nähden keksitään mistä tahansa asiasta, jo lapsuudessa opin sen, kun
rangaistiin kynsilakan käyttämisestä. Vaikka kynsissäni ei ollut lakkaa, vaan
kynteni kiilsivät ravinnon puutteesta.
Filosofisesti
ja uskonnollisesti esim. anteeksianto/pyyntö on keino ”syntisyyden” poistamiseksi,
virheiden tunnu(i)stamiseksi ja ihmisen kehittämiseksi, mikä pitäisi toimia
niin yhteisön kuin yksilön tasolla. Kun ei ole elämässään paljon muuta nähnyt
kuin vihaa ja vallanhimoa, anteeksiantamattomuutta ja pyytämättömyyttä, on vaikea
uskoa hyvyyteen. Roomalaiskatolisten mukaan synnit pitää ensin tunnustaa, että
ne voi saada anteeksi Jeesukselta. En ole nähnyt tämän toimivan, ihmiset käyvät
ripittäytymässä, ylentävät itseään ripin jälkeen ja tekevät taas syntiä lisää. Suosin
konkretiaa, ja kohteelta anteeksipyyntöä. Monet luterilaiset käyvät itsensä ylentämismessussa
Jumalan nimiin ja unohtavat rikoksensa. Jokseenkin katson näiden liittyvän
näkemykseen, jossa vedotaan ihmisen syntisyyteen. Tämä on perusongelma, jossa
ihminen alkaa valehdella itselleen, kuvittelee kunnioittavansa, mutta
todellisuudessa tuomitsee. Sosiaaliseen kontrolliin luotetaan sokeasti, kuten
myös omaantuntoon oppien myötä.
Oppimisen
näkökulmasta ihminen tarvitsee hierarkkisen ajatuskehikon, korkeammalla tavoite
ja toimintana ratkaisu sen hyväksi, tunne-elämässä psyykestä syöksyvät tunteet
on saatava ajatuksella kuriin kieltämättä ja peittämättä niitä, se peikko
sieltä syvätunteiden uumenista. Kohtelulla estetään liiallista aggressiota eikä
hierarkiaa tarvita ihmisten välille.
Odotan
ihmiseltä toisesta välittämistä, kuulemista ja näkemistä. Mutta olen kokenut
niin paljon rankaisuja, etten enää usko ihmisen hyvyyteen. Pahuuden katson
tulevan enemmän niistä oppimis- ja kasvatusnäkemyksistä, joissa löytyy
pahuuteen ohjaamista. Kun ihmisarvo riistetään ihmiseltä, hän ei saa
arvonantoa. Filosofia ja uskonnot tuhoaa, jos niiltä ei vaadita totuusarvoa, ja
ovat itseisarvoisia. Hyveet ovat kuitenkin arvofilosofiaa, kuten rohkeus
elämään.
Aikuisten
ihmisten ja osin myös lasten liiallinen kontrollointi estää ihmistä
kehittymästä, oppimista ja itsenäistymistä. Asiaa voi tarkastella
yhteiskunnallisesti rakenteista tulleena, ja tunteiden tuloksena, jotka voivat
lähtökohtaisesti olla toistensa lähteitä. 1800 luvulla eläneen miehen
jäämistöstä löytyi vaimon kuva, minkä takana luki, ”rakkain omaisuus”.
Mustasukkaisuus on usein taustalla omistushalussa, ja säätelee monia tekoja.
Eriarvoisuus
ihmisten välillä on erittäin paljon taustalla siinä, ettei kunnioitusta synny. Toiselle
sallitaan enemmän, säännöt ovat erilaiset eri ihmisille, yliarvostettu saa
hyväksyntää ja arvoton tuomion. Hierarkkisesti rakentuneet yhteisölliset valta-asemat
ruokkivat vallanhimoa. Taustalla voi olla saamisen ehtoja, työ, ystävyys, vallanhimo,
kontrollin tarve jmv. Ylikontrollissa on kysymys ihmisen vallasta toiseen,
hallitsemisesta ja alistamisesta, eikä kunnioitusta ole.
Jatkuva kyseenalaistaminen
kertoo enemmän epäluulosta, epäilystä, arvottomuudesta ja ehkäisee luottamuksen
syntyä. Uskon oppimisen ja kunnioituksen arvoihin, näiden ongelmien korjaamiseksi.
Tällöin on nähtävä se, miksi ei voi oppia ja mikä tukee oppimista. Kunnioitus
ja arvostus kulkevat käsikädessä, ja niiden täytyy olla molemminpuolisia
ihmisten kesken, se on perusta oppimisessa, yksilö uskaltaa ajatella itse. Muslimien
uskonnossa naista ei kunnioiteta, vaan kontrolloidaan. Liiallinen pidättäytyminen
ja pelko yksilönä on usein omistushalun takana, kuten myös liiallinen hallinnantarve.
Antropologit ovat tutkineet varhaisia kulttuureita, jolloin ei vielä uskontoja
ollut tietoisesti vaikuttamassa. Sieltä löytyy pyhät paikat, joihin uhrattiin
eläimiä hirveän luontojumalan kesyttämiseksi. Naiset eivät saaneet mennä
pyhille paikoille, koska heidät katsottiin syntiseksi kuukautisveren vuoksi. Ihmisellä
on oikeus kohtuulliseen itsensä hallintaan, elämää ei voi hallita, itseään
kyllä, ja liiallisena se tuo omistamisen himon. Hyvässä omistamisessa ja sen
oikeudessa voi syntyä turvaa, ja parhaimmillaan se tuottaa hyvää, ei rikkaus
sinällään ole pahe, mutta se voi tuoda sen, kuten köyhyyskin, ruokkia ihmistä
itsekkyyteen.
Vihan monia
lähteitä on syytä tutkia ja ehkäistä niitä, ne voivat tulla laista, vallasta,
tunteista, asemasta, luonteenpiirteestä, eriarvoisuudesta, opetusmetodeista, opeista,
omistamisesta jne. Erotan tasavertaisuuden ja tasa-arvon, tasavertaiset voivat
olla erilaisia. Autoritääriset menetelmät yhteisön tavoissa ja rakenteissa
muokkaavat ihmisen luonnetta. Ne näkyvät kristillisyydessä jäänteinä vallasta,
eikä ihminen löydä sisintään ja kasva ihmisenä. Jumalasta on tehty yhteisön
rakenteisiin vallankäyttöväline.
Luoja ei
kiellä suuria haaveilemasta. Jos asennoidumme elämään niin ettei mikään ole
ohjaavana tietona, aina löytyy syy, miksi jokin ei pidä paikkaansa ja ole
ylläpidettävä, ja sitä estää joku muu tieto, tieto voi alkaa hajota
hallitsemattomaksi, kokonaisuus ja loogisuus katoaa. Osista kokonaisuuteen on
kelpo ratkaisu, pelkkä munuaisen hoito ei tuo terveyttä ihmisen
kokonaisuudessa. Suhteellisuus on tärkeää. Kohtuus kaikessa, pullo päivässä, se
oli isäni opetus, yleisesti käytetty sanonta kotiseudullani, vaikka isä ei
suurkuluttaja ollutkaan. Täydellisyyttä emme voi saavuttaa, on lupa säilyttää
omat näkemykset, mutta en pidä hyveenä kumota muiden näkemyksiä jopa Jumaluuteen
yhdistäen. Elämässä pitää olla toivoa, ja tavoitteita on lupa luoda. Usein
huomaa, ettei henkiselle kärsimykselle anneta oikeutta tulla esiin, sydänkohtaukset
ovat kunniallisempia. Tämän päivän mielenterveysongelmien valossa olisi syytä
oppia arvostamaan henkistä kehitystä. Henkinen kehitys on omalakisensa, sanoi
eräs korkean tason ja alansa asiantuntija, mutta meillä Suomessa kuljetaan
psykiatrien viitoittamaa tietä, kehoaistimusten jälkiä, eikö voisi molemmat
huomioida.
Kärsimyksiä
ei voi vertailla eikä vääryyden puolesta puhua, väärin kohdeltua täytyy
puolustaa.
Olen pahoillani, jos on kirjoitusvirheitä, jostain syystä ohjelma ei anna korjata niit jälkeenpäin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti