Ei havaitseminen
ja loogisuuden vaatimus osista kokonaisuuksiin ja sen rakentelu ole maailman
helpoimpia asioita, ei myöskään positiivisuuden synnyttäminen. Tunteet
negatiivisina ja positiivisina syntyvät kokemukseen siitä mitä kokee ristiriitana
omiin ihanteisiin nähden, ja/tai kohteluna toisten taholta, sitä mikä on
todellisuus ympäristössä, ja vain osittain biologisin yllykkein. Positiivisuuden
voi nähdä hyvien asioiden summana, hyvä olo tai mieliala tulee elämisen oikeudesta
tunteisiin, alistettu ja ehdollistettu mieli voi estää tunteiden syntymää.
Minä
kirjoitan elämässä tapahtuvasta pahuudesta, negatiivisista asioista, koska en
halua sulkea korviani totuudelta. Monelle negatiivisen kohtaaminen on vaikeaa.
Minulle se on realismia, olen kasvanut siihen jo varhaisessa lapsuudessa. Niin
positiivisuuteen kuin negatiivisuuteen voi jäädä koukkuun mielen tasolle, eikä
tunteet pääse vaikuttamaan.
Kun ihminen
havainnoi toista ihmistä, haluaako hän kohdata todellisen ihmisen, vai stereotyyppisen
koomikon, ja/tai hän on luonut jotakin omassa mielessään, tulkinnut toista, tavoitteina
ja/tai syntyneinä mielikuvina, vai sellaisen, mitkä ovat hänen ihanteensa. Emme
ole itseilmaisussa täydellisiä.
Minulla oli
aika elämässäni, jolloin en jaksanut ollenkaan nähdä kauneutta, rumuutta tulvi
sisään ovista ja ikkunoista. Kauhukauden jälkeen rakkaus tuli elämääni, mies, joka
puhui vain kauniisti, ei ollut mitään rumaa, oli vain tulevaisuutta, hän
paheksui negatiivisesta puhumista. Mutta tuo katala kauneus paljastui sitten
julmuudeksi, hänen tekonsa oli kauheita ja valheen myötäisiä. Mutta minä olin
sokea tuolloin, vahva kauhujen ja ahdistuksen kausi oli kestänyt pitkään ja
tarvitsin kauneutta. Minulla oli pelkomieli, ahdistuksen ja kauhun täyttämä, ja
positiivisuus toi liikaa yrittämistä, kuin pakkotuottamista, kehollisuus nousi
vahvaksi, juoksin miehen tahtiin.
Kun jouduin eroon
liiallisesti itsessäni eri puolista, kehosta, tunteista, kielestä ja mielestä,
niille ikään kuin tuli omanlaisensa kehitys kullekin. Sanakieleni vaelsi
muistin ja luovuuden maastoissa, synnyttäen uutta, katsoen menneisyyttä, mieli hajotti,
kun kirveillä iskettiin ajatuksiin. Tunteet sammuivat positiivisuudessa, ne
kuolivat, ja ahdistus toi kauhun hallitsemaan mieltä, se hajotti. Mutta tuo
rääsymekko, minun kehoni puku oli se, mikä vaikutti eniten ihmisten
havaintoihin. Siinä näkyi särkymiseni, se kasvatti epäluottamusta, syrjintää,
halveksuntaa ja pilkkaa, vaikka sanakieleni oli jo alkanut vakautua. Kehitykseni,
eriytymiseni eri osiin oli oikeuksistani kiinni, jos sain vain kävellä, olin
ruumiissa, rankaisut ja pelot veivät ajatukseni, pahoin kauhuun syöksyneet
aivoni eivät kyenneet muodostamaan näkemystä, oli vain reaktiot. Muistan yhden
lopputyöni mielen käyttäytymisestä, ohjaava opettajani ei voinut uskoa sitä
minun tekemäksi, koska kirjoitin tarkasti asioista, selkeästi ja
johdonmukaisesti, se oli sisäistä itseäni, kiinnostuksen tulema, paljon oli
sellaista, jossa ei tämä näkynyt.
Mitä tämä
opetti minulle? Käyttäytymisessä kehopuku on enemmän sosiaalisuuden,
vuorovaikutuksen rakentamaa, sanakieli enemmän itseyden ja sielun yhteispeliä. Psykologi
neuvoi, hallitse pelkoasi, se ei vain toiminut, lyöntejä tuli lisää, ja mieleen
hakattu kauhu nosti pintaan levottomuuden ruumiissa, väkivallasta syntyneen perustrauman,
mikä ei ollut hallittavissa. Sosiaalisuuden yhteiskieli, laumasieluisuus on
vaarallista ja valheellista, ajattelut tukehtuvat, eikä erilaisuus tule vaikuttajaksi.
Osaammeko kunnioittaa yksilöä omana itsenään? Vääristyneen kuvasta tekee sen,
että ihmiset ikään kuin havaitsevat toisesta ensiksikin omantunnon varjonsa,
mutta myös ajattelun ja minäkuvan mukaisen vastakkaisuuden. Kun kuvittelee
olevansa hyvä itse, etsii siinä vastakkaista toisesta. Kun tekee itse toiselle
rikoksia, etsii sitä toisesta todisteena, ja leimaa toisen yhdestäkin virheestä,
eikä näe kokonaisuutta. Kun kuvittelee itsensä kauneuden vartijaksi,
positiiviseksi, etsii todisteita toisen rumuudesta. Tarkkailija joutuu kontrolloijan
rooliin, mikä on hierarkkisen vallankäytön oppia.
Vaikka
kirjoitan negatiivisista asioista, en käyttäydy negatiivisesti, koska kohtelu
toiseen nähden on syvällä sielussani äitini kunnioittamisen seurauksena, pidän
kohtelua oleellisena ihmisen hyvinvoinnissa ja haluan sitä toiselle. Voin puhua
kauniisti toiselle, mutta voin silti nähdä maailman negatiiviset asiat ja
taistella niitä vastaan. Valitettavasti, jos minua kohdellaan huonosti ja
halveksitaan, lyön takaisin joskus pahasti, sillä ihanteeni on auttaa ihmisiä
pois rooleista ja vallan väärin käytöstä. Surullista on se, että joku ei näe
ollenkaan todellisuutta, ja asettaa itsensä toisen yläpuolelle, moraalin
vartijaksi, ilmoittaen mikä on hyvää, ja hän ajautuu tarkkailijan rooliin ja aito
kohtaaminen ei onnistu. Olen nähnyt tämän pääsääntöisenä ongelmana ihmisten
kohtaamisessa.
Positiivisuudessa
erilaisuuksien kukoistus hyväksynnän ilmapiirissä synnyttää iloa ihmisyyteen,
tällöin ihminen erilaisin itseilmaisun keinoin synnyttää uusia mielikuvia. Rauhassa
ja turvallisuudessa mielikuvat syntyvät vapaasti, tulevat kuin itsestään, kunnioituksessa,
vapaudessa itseilmaisuun, kehon vankilasta vapautuneena, poikkeuksia lukuun ottamatta.
Se ei tarkoita sitä, että koko ajan synnytetään uutta, yhteiset mielikuvat
tuovat pysyvyyttä ja yhdistävää voimaa, yhteisen ilon. Samanlaisuuden vaara on
liiallisuus, tällöin ei synny ihmeitä, kiinnostusta, mitä tuo toinen kertoo.
Aina ja jatkuvasti emme voi odottaa uutta, rutiinit pitävät turvaa yllä. Mutta
itseyden säilyttääkseen ihmisellä tulee olla oikeus puhua itse, luoda kuvaa
itsestään, eikä yhteisövallan tai yksilön diktatuurin turvin/keinoin tehdä sitä
toiseksi, aivopesu on turmiollista. Yksilöllä ei ole oikeutta kunnioituksen kulttuurissa
terrorismiin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti