Joukkovallalla
syrjintä johtaa usein yksilön sulkemiseen ryhmän ulkopuolelle. Se on
laumakäyttäytymisen mekanismi, primitiivisempiä tapoja, kun keinoja ei ole
yhteisymmärryksen synnyttämiseen. Se on eläin ihmisessä, syväsyntyinen
puolustusmekanismi, myös kilpailun synnyttämää, ja kateudesta kumpuavaa, jossa ulkopuoliseksi
nimetty koetaan hyökkääjänä omaa minuutta tai elämää tai ryhmän yhtenäisyyttä kohtaan
ja siksi vastustajaksi tai paremmaksi koettu tuhotaan. Nämä synnynnäiset
reaktiot vaikuttavat vahvimmilta, ja kun siihen lisätään opitut tavat, normit
ja asenteet, alkaa verilöyly henkisellä tasolla. Niin lauma kuin yksilötkin
häpäisevät ja syyllistävät yksilöä, ja lopulta sulkevat pois ryhmästä. Joskus
tuntuu siltä, ettei eläinten maailmassakaan olla niin julmia kuin ihmisten
maailmassa. On keksitty mitä kummallisempia syitä syrjiä, alkaen ihon väristä,
riivaten uskonnon avulla, seksuaalisuudella, oppineisuudella, puhumisella jne.
Pääsääntöisesti olen todennut joukon syrjimismenetelmissä, että laumaa johtaa
joku yksilö.
Ongelmien ja
ristiriitojen ratkaisuissa etsitään helposti keskusteluissa pinnalle tulevia
asioita. Joitakin vuosia sitten soittelimme läheiseksi tulleen ystäväni kanssa usein puheluita molemmin puolin.
Sitten yhtäkkiä hän ei vastannut puheluuni eikä soittanut. Hänen ystävältään
kuulin, että hän oli ottanut syyksi minun jonkin sanomisen, mikä oli tapahtunut
puoli vuotta puhumattomuuden jälkeen, ja siis joku pintaan tullut asia. Hänen
elämänsä oli ollut traagisten sarjojen tulitusta. Ja tuo trauma ilmestyi erilliseen
yksittäiseen asiaan, hän ei jaksanut kantaa taakkaa, ja siirsi ahdistuksen ja
traumansa kannettavakseni ja antoi rangaistuksen, sinulle en enää puhu. En
usko, että Jeesuksen syntien kantovastuu auttaa tuota ihmistä, hän kuljettaa
mukanaan häpeän taakkaa ja siirtää sen toiseen, vasta totuuden kohtaaminen auttaa,
joskus Jeesus voi helpottaa. Ihminen ei kestä totuutta ilman rakkautta.
Kun sain
psyykkisen romahduksen, asiaani hoidettiin myös pintaan tulleesta asiasta,
lapseni sairastumisesta. Toki se oli kova huoli, mutta olin tuonut esiin myös
syvällä olevan ahdistuksen, josta puhuin vähemmän. Se vakavampi murhe oli
piilossa ja siinä olisi pitänyt osata käyttää keskustelua hyväksi kysymällä,
eikä ohittaen asiaa. Myös ammatti-ihmiset sortuvat pintapuolisuuteen.
Sulkemalla
toinen keskustelusta pois, hänet ajetaan tyhjiöön ja mielen vankilaan häpeän ja
syyllisyyden painamana, jossa ei ole vaikutusmahdollisuutta, pyytää anteeksi,
kysyä mitä on tehnyt väärin ja onko mahdollisesti tullut väärinkäsitys. Tätä on
juuri brutaali vallan väärin käyttö, eikä vastaukset ongelmiin ole
löydettävissä persoonallisuudesta, vaan vallan väärin käytöstä. Elämässäni olen
joutunut toteamaan, että tietäminen on pahasta, siitä rangaistaan, ihmiset
leijailevat mielellään pilvissä ja uskovat fiktioihin, ja se on loppujen
lopuksi hallintakeino vesittää tietoa, saadakseen hallittua omilla
mielikuvilla.
Ihminen
ikään kuin ajetaan tai ajautuu pois perusongelman syystä, ahdistuksesta, mikä on
perimmäinen syy, ja peitetään pintaan tulleella asialla. Syyllistävä, tuomaroiva
ja toisen sulkeva pakenee omaa syyllisyyttään tai ahdistusta ja selittää asian
jollakin pinnallisella ongelmalla ja lopulta kysymys on siitä, ettei hän
kunnioita eikä arvosta toista niin paljon, että ottaisi hänen näkemyksen
tosissaan. Ja itse asiassa se tuottaa hänelle vain häpeää ja syyllisyyttä
itselleen.
Pintaa
raaputtamalla pääsisimme juurisyihin, vuorovaikutuksessa ilmenevään vallan
väärin käyttöön. Kun ei ole opittu kunnioittamista, kuuntelua ja toisen
huomioimista empatiasta puhumattakaan, keskustelu fokusoituu syyllistämiseen,
virheiden etsimiseen, häpäisemiseen ja valtataisteluun. Nokittelu ja
vastakkainasettelu on yleistä, sen sijaan että etsittäisiin kokonaisuutta ja
niiden osia, miten ne vaikuttavat toisiinsa.
Mediassa
pintakeskustelu on yleistä, se on hiipinyt myös päämedian uutisointiin.
Tartutaan johonkin yhteen näkyvään tapahtumaan, eikä pohdita syvemmin asiaa,
jankataan, kuten poliittiset keskustelut osoittavat, mistä rahat, mistä rahat,
eikä kokonaisvaltaista talouspolitiikkaa näytetä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti