Taistelin työssäni päiväkodissa leikin puolesta, mutta koin
sen käytännössä turhaksi, vaikka se oli kaupungin opetussuunnitelmassa tärkein
päiväkodin arvoista. Käytäntö on usein erilainen kuin tavoitteet, täydellisyyteen
ei voi päästä, mutta ei tavoitteita voi hylätäkään. Asiaan vaikutti osaamisen
puute lapsen henkisestä kehityksestä, koska hoitajien koulutus painottui fyysiseen
puoleen ja hoitajia oli 2/3 osaa, opettajia 1/3 osaa, ja useimmiten käytännössä
enemmistö voitti. Kasvattajien yksi ongelmista on kokea hallitsevansa ryhmää,
ja se on tietysti hyvä, mutta se voi mennä liiallisuuksiin, lapsia vietiin
paljon liikuntaan, laulamiseen tai askarteluun, käden töihin, jossa katsotaan
edistyvän analyyttinen ajattelu. Leikki ei ole kuitenkaan ainoastaan analyyttisen
ajattelun kontekstissa, se on enemmän itsen syntymään ja luovuuteen erikoistunutta.
Erilaisista leikeistä tuli aikuisten mallien mukaisia, oli valmiit kehikot,
prinsessaleikit, autoleikit, kotileikit jne. Jossakin on kokeiltu, että jos näitä
ärsykkeitä ei annettaisi niin lapsille alkaisi kehittyä mielikuvitusta,
tuloksia en ole nähnyt. Itselläni ei ollut leluja lapsuudessa, piirtelin
ikkunahöyryyn ikkunassa ja tein halosta nuken. Runous sanakielessä palautti
yhteyden tunteisiin ja mielikuvituksen syntymään sekä hallintaan, mutta
ajattelurakenteet oli uudistettava hallintaan harjoittelemalla minuutta
näyttelemällä kesäteatterissa, koska itseys oli kuollut.
Noin seitsemään ikävuoteen saakka lapsella on mielikuvituksen
ja toden ymmärtämisen mahdottomuus, ne sekoittuvat toisiinsa. Tätä yritetään
saada ymmärrykseen sanakielen kautta, ja se on yksi kehitystehtävistä, mutta se
ei voi tulla liian aikaisin. Kysymys on aivorakenteen muovautumisesta, leikkien
lapsi saa mielikuvia ja sanakielen kautta kehittyy tietoinen osaaminen,
hallittu. Koska lapsella on enemmän pelkoja olemisessaan jo yksistään
aivotoiminnan vaikutuksesta, sen tietoiseksi saaminen kestää 6 – 7 vuotta, että
psyykestä syöksyvät ylitse pursuavat mielikuvat rauhoittuvat tietoisuuden
avulla ja ymmärryksen syntymässä. Liian nopeassa sanakielen kehityksessä tämä
leikin alueelle menevä tulee liian nopeasti hallitsevaksi, ja tällöin juuri on
vaarana se, että tuo tunnepuoli mielikuvituksineen kutistuu liian vähäiseksi,
itseys ei valmistu tarpeeksi vahvaksi, koska tunteet itkevät, itse voi kuolla.
Olen sitä mieltä, että suurin osa loppuun palamisesta johtuu tästä ongelmasta,
leikki ei ole saanut riittävän vahvaa kehystä, eli oppinut hallitsemaan syntyviä
mielikuvia ja ottamaan ne ajatuksin haltuun. Tätähän opetetaan sitten
työnohjauksessa, kun se on jäänyt opetuksissa hoitamatta.
Raija
Määritelmää Wikipediasta:
llkka Niiniluodon mukaan henkilön maailmankuvalla tarkoitetaan
henkilön hyväksymien, todellisuutta koskevien käsitysten joukkoa.
Leikki on varsinkin lasten harjoittamaa,
usein määrämuotoista ja määräsääntöjä noudattavaa, mielihyvänsävyistä toimintaa
ilman tietoista hyötytarkoitusta. Sillä on myös tärkeä merkitys lapsen
kehitykselle.
Wood ja Attfield (1996) ovat
määritelleet leikkiä Hujalan (2002) mukaan seuraavasti:
·
Leikki esittää todellisuutta symbolisesti, mielikuvituksellisesti, leikisti.
·
Leikki edellyttää leikkijöiden omaehtoista ja aktiivista sitoutumista
siihen.
·
Leikkiä ylläpitää lapsen oma sisäinen motivaatio ja
toiminnan synnyttämä mielihyvä.
·
Leikki on yhteydessä lapsen omiin kokemuksiin.
·
Lapset leikkivät heille ennestään tutuilla esineillä ja asioilla tai
sellaisilla uusilla asioilla, joihin he ovat juuri tutustumassa ja joista he
haluavat ottaa selvää.
·
Leikin säännöt ovat leikkijöiden itse luomia - leikin sisäiset säännöt
eivät tule leikin ulkopuolelta.
·
Leikissä on keskeistä itse toiminta – ei niinkään sen päämäärät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti