Syntikeskeisessä
maailmassa tuomitseminen on vahvaa, pakotettua ja oppeja eli dogmeja
vastuuttomasti kumartavia, jotka pakottavat ihmiset ajattelemaan tietyllä
tavalla, heillä ei ole vapautta valita. En puolusta irrationaalista ajautumista
mihin tahansa, vaan vaadin enemmän johdonmukaisuutta ja selitystä ilmiöille.
Venäjällä on nyt koko maassa rajattu tiedonsaanti, jossa tutkimuksetkin on
valikoitu yhteiskunnan järjestelmää ja valtaa palvelevaksi. Kirkko ei ole vapaa
näistä pakotteista, ei ihminen, ei yhteisöt eikä tiedekään. Kaikenlaiset huuhaat ja harhautukset ovat arkipäivää.
Opit
näyttävät kadottaneen johdonmukaisuuden ja muuttuvat käytännössä uskoksi, johon
on ehdollistettu näkemys, mitä sinun on toteltava, eikä yksilön usko voi
kehittyä todelliseksi. Epämääräiset käsitteet ovat sekä uhka että mahdollisuus.
Itsemääräytyminen mielen ja sielun tasolla vaatii yksilön vapauden valinnan.
Symbolit ovat merkityksen syntymisen kannalta myyttinä suoja, jossa
yksilöityminen voi tapahtua ja ihmisen mieli eheytyy ajatusten hallintaan. Kun
on valittu sanat isä, poika ja pyhä henki, se on johtanut sukupuolen
korostumiseen ja miesvaltaan konkretisoituessaan, mikä ei ole jumalallisen
kolminaisuuden kannalta tarkoitus, kun sen symboli on sisäinen lapsi, aikuinen
ja vanhempi. Konkretisoituminen voi olla sanan merkitysoppien liiallisuudessa
vaara, jossa ihminen nousee ylivallan puolelle, vastoin Jeesuksen opetusta
Jumala yhteyteen. Me tarvitsemme tarkkaa ja analysoitavaa sanakieltä, että
konkretia voi selkiytyä, mutta mielen ja tunteiden tasolla yksilöytyminen on
oltava symbolista ja merkityksellistä, että yhteydet voivat rakentua luovuuden
kautta vuorovaikutukseen sekä ihmisten välillä, että yhteydessä Jumalaan.
Dogmina synnynnäinen
ja ehdollistettu pahuus vie pois vastuusta, ymmärryksestä ja oppimisesta, jossa
yksilö ei voi kehittyä. Se opettaa pakenemaan omia tekoja, näkemäänsä ja tekemäänsä
ja luomaan valhetodellisuuden sekä siirtämään syyllisyyden ja häpeän toiseen,
ulkopuolella olevaan. Ymmärrän Jeesuksen pelastumisopin sanan kautta
pelastumisena ja syntien anteeksiannon Jeesuksen kautta yhteiskunnallisena
valtarakenteena, jossa hierakkisuus estää yksilöä kehittymästä ja kypsymistä
ihmisyydessä täyteen mittaansa.
Esimerkiksi voisimme
ottaa ahneuden. Kun se nähdään perisyntinä, siihen tarvitaan pelastaja, eli
kirkossa Jeesus ja näin se on ehdollistettu opin sisään. Ihminen ei joudu
tekemään työtä itsensä kanssa, vaan hänen on uskottava mitä oppi väittää ja
usko ei ole yksilölle totta vakautena ja toteutuvana muuten kuin auktoriteettiuskoisena,
yläpuolella olevia palvoen ja sisäinen lapsi jää pimentoon. Auktoriteettiuskoon
voi syntyä vapauden ja turvan tunnetta, johon voi luottaa ja turvautua ja siitä
tulee tottelevaisuususko vallan mekanismeihin, riippuvuus, jossa vastuu voi
kadota, kun totuus tulee esiin. Ihminen ei tällöin tiedon avulla voi ymmärtää
itsessään kokemuksia, joita tunne-elämä, synnynnäisyys tai oppimiset ovat
tuoneet. Hän ei saa nojata Jumalan luomistyöhön tulla ja oppia tietäväksi
ihmiseksi, vaan hänen on valittava kulttuuriseen valtajärjestelmään lukittu
usko, mikä ei anna vapautta valita, ei vilpittömyyttä, vaan on tunnustettava
itsensä pahaksi, hallittavaksi. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa,
etteikö ihmiset tekisi pahuutta. Pakkopahuus vie vapauden valita ja tuo
ihmiseen sellaisen syyllisyyden, mikä ei ole tervettä. Se pakottaa sinut
uskomaan kulttuuriseen Jumala käsitykseen, isä, poika ja pyhä henki ja tällöin ihminen
menettää vapauden ja valinnan sekä oppimiskykyään.
Tutkimusten
mukaan esim. ahneus voi syntyä puutteen vuoksi. Olen todennut sen itsessäni.
Kun lapsuudessa ei ollut ruokaa, nälkä kurni vatsassa alvariinsa ja fyysinen
heikkous hallitsi päiviä. Olin vatsastani turvonnut kuin biafralaiset lapset
aikoinaan. Minulla oli laktoosin imeytymishäiriö ja elimme maataloudessa. En
saanut riittävästi ravintoa, niin kuin sisareni, joilla ei ollut sairautta.
Niinpä minulle jäi ahneuden ongelma, kun pääsin runsaiden ruokapöytien ääreen,
ahnehdin. Vieläkään ei ole helppoa olla syömättä liikaa. Tämän asian voi
rinnastaa myös esim. rahan ahneuteen. Kun lapsena on vaadittu ja opetettu järjetöntä
säästämistä, luopumista ja omaisuuden, rahan sekä tavaran palvomista, saattaa
tämä esiintyä aikuisena suurena ahneutena. Lapsuus on ryövätty arvoille, joita
kulttuuri on arvostanut, eikä lapsi ole saanut olla lapsi tasapainosesti ihmiseksi
kehittyen. Altruismiakin esiintyy, palvelemista toisen hyväksi, jos ihminen
oppii nöyryyttä.
Käsitteet
ovat uskonnon suhteen, jos ylipäätänsä kulttuurissa kaikin muodoin vaikeita ja
niiden vaikutukset ovat moninaisia. Kun meidät pakotetaan uskomaan isään,
poikaan ja pyhään henkeen, meiltä viedään uskonnonvapaus ja sananvapaus, kuten
sanakeskeisessä näkemyksessäkin. Vaikka ihmisyyden kehityksessä on ehtoja
niiden toiminnan parhaassa mahdollisessa toteutumassa, ei niiden
toimintaehtojen tarvitse viedä kohti ihmisen tuhoa. Symboliikassa, joita
sanojen sisään kätkeytyy, on jumalallisuuden mahdollisuus, salaisuus, jota
ihminen voi tutkia sisimmässään, se on tie tiedostamattomaan, mikä mahdollistaa
Pyhän hengen tulemisen.
Ahdistus on
synnynnäinen syntymäpuristuksesta tullut kokemus, jossa on paljon yksilöllisiä
eroja. Keisarileikatuilla on enemmän opitun kautta syntynyttä ahdistusta, minkä
ovat synnyttäneet ristiriidat. Myös aggressiota esiintyy synnynnäiseen tapaan,
ahdistuksesta lähteneenä, uskon, että tällöin on kysymys jo eloon selviytymisestä,
puristukseen ja ahdistukseen joutunut saa aggression luonnonvoimasta, kehon
voima tuo avautuessaan aggressioäänen, myöhemmin tahdon ja halun mielen
kehityksen myötä, ja ihminen oppii käyttämään aggressiota tahtonsa
toteutukseen. Ahdistus on positiivisena ja ihmiselle tarpeellinen suoja kuten
aggressiokin. Parhaimmillaan juuri
ahdistus saa tutkimaan itseä, oppimaan ja etsimään ratkaisua, se synnyttää
ristiriidan ihanteen ja realismin väliin näkemyksessä ja panee tutkimaan sekä
etsimään ratkaisuja, ellei vallanhalun kautta luoda systeemejä, jotka
palvelevat vain ihmisen valtaa hallita muita.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti