Minulla oli
mahdollisuus käydä Sara Hildenin museossa katsomassa Juhani Harrin näyttelyä
viime sunnuntaina. Siellä oli Helsingin yliopistosta taidehistorian
asiantuntijan luento Harrin taiteesta. Hän toi esiin historiallisen ja
symbolisen tyhjien silmien kuvauksen taiteen keinoin, kuinka ne ovat tulleet
esiin taiteessa historiallisessa katsannossa, tyhjät silmät epätoivon
kuvastajana ja kuinka ne näkyivät Harrin teoksissa. Kuinka usein kohtaamme
ihmistä kohdatessamme heitä? Edvard Munchin teos Huuto kuvastaa samaa ilmiötä,
missä myös kauhu on puhuttelijana.
1991 vuonna
julkaisin kirjan, jossa kuvaan tätä asiaa päähenkilön Kukka-Maarian kuvauksessa.
Lapsi kysyy Kukka-Maarialta, ”miksi sinun silmät ovat pudonneet taakse”. En ollut
kirjoittaessani käynyt kouluja, minulla ei ollut tietoa ihmisyydestä, ei
ihmiskäsityksistä, joten kirjoitin autenttista kuvausta kokijan kautta ymmärtämättä
sen syviä merkityksiä kristillisen perinteen taiteessa.
Kun maailmaa
kuvataan enemmän pahuuden ja itsekkyyden näkökulmasta, epätoivon tyhjät silmät
jäävät huomaamatta. Kuinka paljon katsomme silmiin omien linssien läpi myötäelämättä
ja ymmärtämättä ihmisen moninaisuutta menetettyjen kokemusten kautta,
ihmisyyden menettämistä halun ja tahdon kadotessa elämästä vallan väärin käytön
ja syrjinnän seurauksena?
Kohtaammeko
kulkiessamme tyhjiä silmiä? Historioitsija huomauttikin, että tyhjät silmät saa muut pakenemaan, niitä ei pystytä kohtaamaan. Usein alistetun ihmisen muukin keho on levoton ja sisäänpäin köyristynyt, katse pälyilee pelon voimasta ja tämä merkitsee suomalaisessa kulttuurissa sitä, että uskotaan ihmisen olevan epärehellinen, kun ei katso silmiin, vahvojen silmien valtaa. Eipä tuota kurjaa kohtelua siedetty kustantajan taholta minunkaan kirjani kohdalla.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti