Menetyksiä ja
kärsimyksiä on monenlaisia ja tuntuu surulliselta, että niitä käsitellään
jokseenkin yksipuolisesti. Eilinen Perjantai ohjelma YLE1:llä käsitteli
luopumista. Haastattelussa ollut Tommy Hellsten on tunnetusti kärsimyksen
selittäjä, ja sen oikeutuksen käsittelijä. Luin hänen kirjansa Virtahepo
työpaikalla. Työpaikalla oli alkoholisti, joka tuotti ongelmia työpaikalle. Tein
opiskeluissani tästä lopputyön ja kauhistuin loppuratkaisua, jossa alkoholisti
kutsuttiin kaikkien haukuttavaksi palaveriin. Totuus on tärkeää, ja se oli
tuotava ongelmaiselle esiin, mutta sen olisi voinut tehdä inhimillisesti ja
rakentavasti. Niin monet ongelmat syntyvät yksilölle yhteisön valheista,
luuloista, vainosta ja huonosta kohtelusta, ettei niistä voi syyttää yksilöä
ainoastaan ja häpäistä häntä. Yhteisön jäsenten totuus ei välttämättä ole
totuus, se voi olla luotu tarina.
Menetyksiä ja
kärsimyksiä voi luokitella ja etsiä syitä niihin, korjaaminen ja parantaminen
on tarpeen. Ne voivat olla tuotettuja ja/tai sattumia, itsestä riippumattomia,
rakenteellisia ongelmia, luonnonlakeja jne. Rankaiseminen ei ole hyvä ratkaisu
normielämässä, kärsimyksestä ei saa kirkkaampaa kruunua. Rikoksesta tulee
rangaista, kun se on toisia vaurioittavaa, eikä julmuus itseä kohtaan ole
inhimillistä. Luopuminen on elämän tosiasia, sitä voi nähdä ja siitä oppia joka
paikassa, mutta siihen ei tarvitse liittää julmuutta. Luopumista on runsaasti
jokaisen elämässä, ja on ylimielisyyttä ryhtyä moraalipoliisiksi, ja käyttää
valtaa toisen luopumisen lisäämiseksi.
Yhteisövallan avulla minulta on otettu
pois kaikki mahdollinen puhumisesta alkaen opiskeluun, ammatin toteuttamisesta
ammattiliittojen taistelussa, yksilön oikeudet on viety vallalla törkeästi.
Kun elin
lapsuuteni köyhyydessä, terveyteni kärsi ravinnon puutteesta, ja sain ikuisen
aineenvaihdunnan ongelman ja aloin hoitamaan terveyttäni. Kun en voinut opiskella
perusopintoja lapsuudessa, oppimisesta tuli minulle elämäni tärkein asia,
opiskelin koko keski-ikäni. Halusin ymmärtää, miksen voinut oppia. Löysin rakenteelliset
yhteiskunnalliset ja yhteisölliset ongelmat, vallan ongelmat, puhumattomuudesta,
häpäisemisestä ja rankaisuista syntyneet oppimishäiriöt. Itsemääräämisoikeuksien
menettämisen vuoksi minusta tuli ihmisoikeuksien taistelija. Mutta nämä
ongelmat eivät poistuneet yhteisöistä, eivätkä poistu, jos viljelemme kärsimyksen
ylistämistä. Rankaisujulmuudet ovat sytykettä tuomitsemiseen ja vallan väärin
käytön hyväksymisessä ihmiselle.
Ei kärsimys opettanut minua taisteluun, sen
opetti tietoisuus siitä, että olin kokenut rakkauden lapsuudessa ja tiesin mikä
toi hyvinvointia ja se pysyi tavoitteissani. Näin, että sosiaaliset
valtataistelut ja rankaisut tuottivat runsaasti ongelmia moneen asiaan, vallan
väärinkäyttö.
Syyttömien
rankaiseminen yhteisöongelmien uhrimenettelyissä ja julmat kohtelut tuottava runsaasti
mielenterveysongelmia ja tulevat kalliiksi yhteiskunnalle ja tuovat kokijoille
liiallista kärsimystä. Myös julmaa kohtelua harrastavat jäävät loukkuun, he salaavat
tekonsa ja ajautuvat ahdistukseen, eivätkä kykene kohtaamaan uhriaan, vaan
antavat tälle syyllisen roolin oman tuskansa vuoksi. Valtaa on annettu
pahuudelle, kun kunnioitusta ei ole. Minulle se on myös kristinopin vastaista
toimintaa.
Kärsimyksestä
on tehty oppimisen väylä, millä on pitkät perinteet historiassa. Usein
julistettu näkemys on se, että ihminen valitsee miten suhtautua asioihin, mitä
kokee ja sillä perusteella vaaditaan yksilöä vastaamaan teoistaan. Hirvittävän
julmuuden edessä menetin mielenterveyteni, ja olin niin suuressa psyykkisessä
puolustuksessa, ettei ajatuksen synnyttäminen onnistunut, koska mieli syöksi järjettömästi
mielikuvia, eikä niitä saanut kokoon, ne hajottivat ajatukset. Tunteita
hallitse kauhu ja pelko, eikä tunteiden käsittely onnistunut. Keho vääntyi kyömyyn, kuin kohtuasentoa päin, ja lopulta myös palasi kohtuasentoon
romahduksessa, jossa olin taantunut sikiön tasolle. Kesti 20 vuotta, ennen kuin
mieli pystyi kohtaamaan julmuuden ja loi uusia mielikuvia ahdistuksesta irti
pääsemiseksi. Olisin sitä kyllä itse käsitellyt, mutta yhteisö rankaisi
julmasti ja rankaisee vieläkin.
Totuus ei ole arvossa.
Julmuus on
pahuutta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti