Näyttelijä
Krista Kosonen kohautti prinsessaa leikkivän tyttärensä vuoksi, ja meni
tasa-arvoa pohtivaan ministeriöön kysymään asiaa, miten toimia, kunnon feministinä.
En ole varmaan feministi, mutta ihmisoikeuksista kyllä taistelen. En ole
koskaan leikkinyt prinsessaleikkejä, mutta jälkeenpäin huomasin, että enkeli
oli lapsuuden vaikuttava malli, mikä tosin voi olla enemmän vanhempana luotu
kuva, kuin todellisuus lapsuudessa. Joka tapauksessa, todellisena itsenä en
juuri hörhelöitä harrasta, rakkausavioliittoni hääpuku oli intialaista puuvillaa luonnon mukaisesti, suomalaiset ruiskukat ja päivänkakkarat hääkimpussa.
Kyse on kuitenkin
vakavammasta asiasta, kuin mitä on itse leikkinyt. Kysymys on ihmisoikeudesta,
jossa itsenäisyys mahdollistuu, ohjaammeko lapsemme hierarkkisen vallan ja
asemien mukaiseen ihmisyyteen, jossa luokittelu on olennaista ja kuuluu
sosialismin piirteisiin, ei Kristinuskon ytimen, vaikka se siellä esiintyykin
yhteiskuntajärjestelmien ja arvojen puitteissa. Erilaiset leikit kertovat yhteisön
todellisuudesta. Väkivallan jälkeen minulla oli vaihe, jossa pukeuduin kuin
ylhäiset naiset, kuninkaalliset ja pidän sitä sairaana aikakautena. Minun oli
oltava yhteisön vaatima ihminen, ja itseni oppivana ihmisenä oli pois.
Olin töissä
yhdessä päiväkodissa, jossa lastentarhanopettaja määritteli lapsen leikin
oikeuden. Pojille oli automaailman ja sotilaiden huone, ja tytöille
prinsessahuone. Leikki oli opettajan määrittelemää ja sitä käytettiin
rankaisukeinona, ellei lapsi ollut kiltti, hiljainen ja tehnyt niin kuin
opettaja käski. Leikkejä on erilaisia, mutta luovat leikit ovat ratkaisevinta
ihmisen itsenäisyyden kehityksessä. Ja väitän, että myös tunne-elämän ja
empatiakyvyn kehittymisessä. Toisto- ja mallileikit vievät hierarkkisiin
valtajärjestelmiin, kun niissä on pakko ja väkivalta taustalla.
Mallileikki,
ja mallioppiminen tapahtuvat pääosin etuaivolohkolla työskentelyssä. Se on
tärkeää, mutta jos se estää syvien tunnekeskusten toiminnan, se voi estää myös
yhteisön kehittymisen myönteiseksi vuorovaikutuksessa, varjellaan vain asemia
ja valtaa, mikä on minun kristillisyyden kannalta vaurioittavaa, Jeesus opetti,
”minulla on kaikki VALTA taivaassa ja maan päällä”. Pakkoroolien kautta
oppiminen ei ole syvällistä oppimista ja asian sisäistämistä, jossa itsenäinen
ajattelu mahdollistuisi. Etuaivolohkolla ei tapahdu luovaa prosessia, ne ovat
enemmän pysyviä kuvia ja kuvittelutaitoa, kun taas luovien leikkien myötä voi
oppia kokemuksen kautta, ja se vaatii tunne-elämän aktivoitumisen,
syvätunteiden kokemuksen.
Voiko
etuaivolohkolla olla luovuutta? Ehkä se maniaan taipuvaisilla tapahtuu yliaistillisena,
mutta ihmisen aivot eivät ole rajaton vyöhyke, jonka kaikki toiminnot voidaan
kehittää miten tahansa. Ihmisyyden pysyvyyden, identiteetin ja itsensä
hallinnan kautta aivojen eri osien tehtäviä ei voi muuttaa miten tahansa,
järjestys on sielläkin tarpeen, luonnonmukainen konteksti ympäröivässä
yhteisössä. Väkivalta ja pakko estävät itsenäistymiskehityksen, jossa yksilö
itse rakentaa minuuttaan vastuullisen tahdon ja halun tilaan, ulkopuolisen syöttämänä
tämä oppi vie vain mallioppimiseen, mikä vaara on prinsessa- ja sotilasleikeissä.
Taistelin päiväkodissa vapaan leikin puolesta huonolla menestyksellä, voiton vei
liiallinen ohjattu toiminta (on myös tutkimuksissa todettu), liikunta
urheilullisena ja kilpaillen, laulu ja ulkoilu. Rajoitteita loivat myös tietyt
leikit, barbit, kotileikki, kauppa, lääkärileikit, mutta toisaalta todellisuutta.
Vapaassa tilanteessa ja lapsen oman kiinnostuksen pohjalta esim. liikunnan on
todettu tutkimuksissa tukevan paremmin lihasten terveyttä, kuin ohjatun
liikunnan, lapsi on ketterämpi ja moniulotteisempi liikunnassaan.
Jotkin
psykologiset teoriat tarkastelevat oppimista ja käyttäytymistä sekä
positiivisen että negatiivisen aggression kautta. Olen sitä mieltä, ettei
oppimisen edellytys välttämättä ole aggressio, se voi olla innostuneisuus,
ihmettely ja lapsen oma motivaatio, uteliaisuus, mikä on ainoa synnynnäinen
motivaatio.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti