Mikä on
aitoa ja mikä luonnollista, mitä tulisi suojella, mitä pitäisi arvostaa, mikä
olisi tärkeää ja mikä merkityksellistä, mikä oleellisesti suojelee
kokonaisuutta rakentaen maailma parempaan suuntaan niin ihmisyyden kuin
luonnonkin kannalta.
Joku
twiittasi tänä aamuna, keräilijäkansat olivat tasapuolisempia toisiaan kohtaan
ja jakoivat tasan saamansa saaliin. Viljelijäkansat alkoivat jakaa tuotosta
epätasaisemmin.
Ihmisyyden
kannalta oleellisempi kysymys on se, otetaanko huomioon kokonaisuus. Valitaanko
vaistopohjainen ihmisyys, jossa taustalla on enemmän pelko kuin todelliset
ihmisen tarpeet saada ruokaa. Freud määritteli vietit oleelliseksi ohjaajaksi
valinnoissa. Kun näemme ruokaa, alkuperäisesti syntynyt kehosta lähtenyt
tarpeemme aktivoituu ja vietti houkuttelee pyrkimään kohti ruokaa, kun olemme
nähneet sen, haistaneet sen, ja on siis kysymys tietoisuuteen tulleesta
asiasta. Minulle nälkä on ollut heikkoudesta lähtenyt tarve, jossa kehoaistimus
oli voimaton ja se toi voimattomuutta siinä määrin, että siihen oli etsittävä
ruokaa, ja siitä tietoisuus oli tietysti imemisen seurausta. Onko siis
fyysisesti vahvemmat sittenkin luokitellut vietin toiminnan, en tiedä miksi tuota
kysyin.
Erotan
vietin ja vaiston määritelmässä niin, että vaisto on pelosta syntynyt
aistielämys kehomielessä, ja tunne on näiden ja ympäristön vuorovaikutuksesta
syntynyt, riippumatta siitä, mikä tunne kysymyksessä, ja kuten esim. kateus voi
alkaa johtamaan ihmisen valintoja ja vaikuttaa näkemyksen syntyyn, kun
yksilönoikeutta kunnioituksen, turvan ja luottamuksen synnyssä ei ole mahdollistunut.
Vietti on siis reaktiota myös vaistoon, vaisto itsessään on reaktio, jossa on
hyökkää ja puolustusmekanismi takana vaikutteena, vietti on ihmisen itseydessä
tietoisempaa, ja siihen liittyy tahtoa ja halua, mikäli pelkopohjainen vaisto
ei peitä sitä.
Yhteiskunnat
tekevät valintoja ihmisyyden suhteen ihmisten puolesta vaistopohjaista
kehitystä ylläpitäen ja sitä luonnon mukaiseksi väittäen ja jättää syrjään
tunteiden syntymisen vuorovaikutuksessa, ja itsen valinnan niin, ettei
todellisia yksilövalintoja ole. Jos ja kun esim. testosteronit tutkimusten
mukaan kuolettavat tunteita ja kehon treenaaminen tuottaa lisää testosteroneja,
on urheilulla valittu ihmisen kehitysmahdollisuudet ja tämä vaara on
erityisesti pojilla ja nykyään myös enenevässä määrin tytöillä. Kun
vaistoperäistä käyttäytymistä pelon, vertailun ja kilpailun kautta lisätään, se
peittää vuorovaikutuksesta syntyneet tunteet, jossa yksilön valintaa ei enää
ole, tahto ja halu eivät toimi. Tämä
mielen haltuunotto ja itsen määräytyminen Kristinuskossa ja psykoanalyysissä
otetaan haltuun ja tietoiseksi toiminnassa, mutta yhteisöt voivat riistää nämä
ja käyttää ihmisiä välineinä omiin pyrkimyksiin.
Kun
vaistopohjaiset elämykset vahvistuvat ja tunteet jäävät piiloon ja vaistojen
alle, tosiasiassa se on hölmöläisen hommaa, silloin kehotieteet voivat
kukoistaa, eikä taide ja kulttuuri saa arvostusta, eikä henkisyyteen johtavia
polkuja tarjoilla, jossa itseilmaisu, tahto ja halu olisi ihmisen omaa kokemusta
eikä ulkopuolelta tuotettua.
Raija
Määritelmiä
Wikipediasta
Tunne tai emootio on jonkin
tuntemuksen kuten mielihyvän tai mielipahan sävyttämä tietoinen elämys.[1] Universaaleja tunteita ovat
esimerkiksi pelko, inho ja ilo. Tunteet ohjaavat ihmisen toimintaa motiivien,
tavoitteiden ja tiedonkäsittelyn ohella. Tunteet edistävät ihmisen sopeutumista
ympäristöön, kuten sosiaalisiin - tai uhkaaviin tilanteisiin.
Vietti on käyttäytymismalli, joka yksilöllä on ilman ennakkokokemusta. Esimerkiksi pennun imemisreaktio,
kun se pääsee emän nisälle on viettitoiminto. Vietti käsitteenä yhdistyy hyvin
paljon perimään. Siksi esimerkiksi koiraa ei saa koulutuksella tekemään lisää
varsinaista viettiä, vaan on mahdollista vain vahvistaa tai tukahduttaa tätä
vietin kautta tapahtuvaa käyttätymistä.[1]
·
Viettivire on yksilön sisäinen valmiustila.
Esimerkiksi nälkä aiheuttaa koiralla saalisvietin kohoamista.
·
Viettiärsyke on jokin ulkopuolinen tekijä,
esimerkiksi jäniksen pakeneminen on koiralle viettiärsyke.
·
Viettikäyttäytyminen on käyttäytymismalli, jonka
viettiärsyke laukaisee, kun viettivire on voimassa. Viettikäyttäytyminen
laukeaa vain silloin, kun molemmat, sekä viettivire, että viettiärsyke ovat voimassa.
Esimerkiksi silloin, kun koiralla on nälkä ja se näkee jäniksen juoksevan se
lähtee jäniksen perään.
·
Viettipäämäärä on onnistunut
viettikäyttäytyminen. Esimerkiksi jäniksen kiinnisaaminen ja sen avulla nälän
poistaminen voi olla koiralle viettipäämäärä.[1]
Vietti kuuluu psykoanalyysin keskeisimpiin ja ongelmallisimpiin
käsitteisiin. Sigmund Freudin alkuperäisen määritelmän mukaan[2] vietti (saks. Trieb) on ruumiin ja psyyken rajalle
sijoittuva toiminnallinen käsite.[3] Vietti edustaa
psyykelle ruumiillista ärsykettä (saks. Reiz), joka vaatii tietyn
määrän psyykkistä työtä. Freud esitti, että viettiin sisältyy paine, päämäärä
(tyydytys), kohde (objekti, se minkä avulla päämäärä saavutetaan) ja alkulähde
(ruumiin biokemialliset prosessit). Hän esitti kaksi kantaviettiä (saks. Urtrieb),
joiden piiriin muut sisältyvät: ego- eli itsesäilytysvietti ja sukuvietti. Myöhemmin
hän muutti jaottelua niin että kantaviettejä olisivat eros ja
aggressio- eli kuolemanvietti.[4] Varsinkin
jälkimmäinen jaottelu on kohdannut arvostelua, ja myöhempien tutkijoiden mukaan
se on jarruttanut psykoanalyyttisen teorian kehitystä. Jaottelun on arvioitu
olleen liian tiiviisti sidoksissa Freudin henkilökohtaiseen dualismiin.[5]
Psykoanalyytikoista muiden muassa Roy Schafer ja Veikko Tähkä ovat
arvioineet viettiteoriaa uudelleen, ja he pitävät viettiä yksinomaan
määrällisenä (kvantitatiivisena) eli taloudellisena (ekonomisena) energiana.[6] Psykologisesta
näkökulmasta vietti on elimistön tuottamaa energiaa, joka uusiutuu jatkuvasti
ja kasautuu ja jolla on pakottava luonne. (Viettiteoria ei ole neurofysiologinen vaan fenomenologinen teoria.) Ihmisen
fyysiset tarpeet ja henkiset toiveet saavat motivoivan voimansa viettienergiasta,
mutta niiden päämäärät, merkitykset ja kohteet ”eivät kuulu viettiin, jolla
puhtaasti energisenä käsitteenä ei ole mitään sellaisia ominaisuuksia”.[7] Kaikki
psyykkiset kvaliteetit liittyvät mielen sisältöihin ja prosesseihin, eivät energiaan
itseensä. Viettienergian "kohtaloa" voidaan nimittää
kanavoitumiseksi. Kun klassisessa psykoanalyysissa neuroosin sanottiin
johtuvan viettiristiriidasta, olisi täsmällisempää sanoa, että viettienergia on
kanavoitunut tarkoituksiin, jotka ovat keskenään ristiriidassa. Dualistisesta
viettiteoriasta on nykyisessä psykoanalyysissa paljolti luovuttu. Määrällinen
viettikäsitys saa hylkäämään paitsi kantavietit myös sellaiset ehdotukset
kuin Yrjö Hirnin taidevietin ja Elias Canettin joukkovietin.[8] Näihin
liitettyjä ilmiöitä voidaan kuvata metapsykologisesti erilaisina
sopeutumina, kanavoitumina, sitomisina ja varaumina.
Koska vietti on lähtöisin ruumiista mutta yksilölle fenomenologisesti se
ilmenee vietin kohteen varaumana (toisin sanoen kohteen edustus on viettienergian
varaama, ja siksi se vaatii huomiota), on vietin ja sen kohteen suhde
kontingentti ja ongelmallinen, vaikka kukaan ei näe mitään ihmeellistä siinä,
että janoinen ihminen halajaa vettä.[9]
Pentti Ikonen ja Eero Rechardt (1994) ovat kehittäneet kuolemanvietin
teoriaa ja yhdistäneet sen sitomiseen (saks. Bändigung).[10] He huomauttavat,
että kuolemanvietti eli thanatos voitaisiin nimetä
uudelleen sitomispyrkimykseksi. Tähkän määrällinen viettikäsitys voidaan
yhdistää Ikosen ja Rechardtin muotoiluun: viettienergia kanavoituu ja
sitoutuu erilaisiin pyrkimyksiin, jotka voivat olla keskenään ristiriidassa.
Ikosen ja Rechardtin mukaan thanatoksen tavoitteena ei ole niinkään tuho ja
kuolema vaan vapautuminen sellaisista sisäisistä ja ulkoisista ärsykkeistä,
jotka tuntuvat häiritseviltä. Thanatospyrkimys tavoittelee jännittyneisyyden
vähentämistä, kun taas erospyrkimys tavoittelee mielihyvää huolimatta
vaikeuksista ja mielipahasta. Thanatokseen liittyvä toistamispakko perustuu
paitsi uhkaavan ärsykkeen hallitsemisyritykseen myös siihen, että toistuminen
tarjoaa tunteen omasta jatkuvuudesta.[11] Kaikki
psyykkiset ilmiöt ovat käytännössä näiden kahden pyrkimyksen — eroksen ja
thanatoksen — yhteisvaikutuksen tulosta, kompromissimuodosteita.
Thanatospyrkimys voi toteutua pelkän ajattelun ja psyykkisen työn avulla, joka
poistaa häiriön. Eri tilanteissa thanatospyrkimys voi saada hyvin erilaisia
ilmenemismuotoja. Häiritsevyys ja jännittyneisyys johtuvat sitomattomasta,
”vapaana vellovasta” viettienergiasta. Thanatos pyrkii sitomaan sen eri
tavoin, ja tuhoavuus on vain äärimmäinen keino — tuhotessa sekoitetaan symboli
ja se, mitä symboli edustaa, representoi.[12] Esimerkiksi
tieteenharjoittamiseen ja taiteen tekemiseen liittyvä järjestäminen sitoo
viettienergiaa ja näin vähentää ahdistusta.[13]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti