Väkivallan
syntyyn ja mekanismeihin, niiden kehittymisiin ja ylläpitoon tulee olla enemmän
vastauksia kuin että ihminen on paha. Harmikseni en saanut luettua uudelleen artikkelia,
jossa pohdittiin naisen ja miehen eroja synnynnäisesti, mistä ne johtuvat,
sillä olen sitä mieltä, että väkivaltaa esiintyy ja on vahvempaa sekä
yleisempää miehillä kuin naisilla, mikä on tutkimuksissa myös todistettu. Olkoot
lähtökohdat minkälaiset tahansa, niitä on pystyttävä selittämään, miten ne ovat
kehittyneet. Mutta en usko, että väkivalta on synnynnäistä ja on vain
surullista todeta, että sen alle jäävät enemmän miehet, ja se näyttää myös
lisääntyvän naisten piirissä.
Viime
päivinä on saatu kuulla taas mitä järkyttävimpiä väkivallan tekoja. Emme voi
nosta käsiä pystyyn, väkivaltaan pitää puuttua, sitä vastaan on taisteltava, ja
tutkittava sen syitä. Järkyttävä rikos, seksuaalinen hyväksikäyttö nuoriin
poikiin liittyen kertoo rikoksen tekijän profiilista, hän on miellyttävä ja
suosittu henkilö yhteisössään, palvelee kirkossa lasten parissa ja on
yhteiskunnallisesti arvostettu. On uskallettava kysyä kuinka paljon nämä ovat
synnynnäisiä taipumuksia, geneettisesti määräytyneitä ja kuinka paljon
ympäristö on edesauttanut näiden kehittymistä, korostamalla liikaa naiseutta
tai mieheyttä, antaen kehon eri osien dominoida kehitystä toimintojen ja/tai aineiden
vaikutuksesta, alikäytössä vahvistaen toisten osien ylikäyttöä.
Kuinka
paljon meillä on kulttuurissa tekijöitä, jotka kehittävät kaksijakoisuutta, ylistäen
kaunista ulkoista kuorta ja jättäen mielen sisäiset voimat ja eheyttäjät sekä
ongelmat piiloon. Uusi asia tämä ei ole, kauneus ja miellyttävyys vaarallisina
tekijöinä ovat tunnettua vuosituhansien takaa, alkaen Narkissoksesta, päätyen
Oidipukseen.
On uskallettava
kysyä pahuuden perään, tuhoaviin asioihin. Vaikka tiedän, että uskomus on vahva
pahuuden synnynnäisyyteen, ja väitetään jo aivoissa olevana tekijänä, uskon
silti vahvasti mahdollisuuteen vaikuttaa siihen, ja se mahdollisuus on
lapsuudessa. Mutta miksi juuri pedofiili haluaa tuhota lasta? Mikä hänen
sisäisessä lapsessa on sellaista, minkä hän raiskaa? Kun itse jouduin raiskauksen
uhriksi, muistan kuinka kehoni muuttui, ei ollut enää mieltä ja tunteita, oli
vain sisältäpäin kehoksi paisunut ruumisolento ilman henkistä yhteyttä
sisimpään. Kauhu kasvatti ruumisroolin. Tällöin kuvasin asiaa niin, että
pakkorooliin pakotettuna päälleni alkoi minuuteen kehollisesti kertyä ulkoisen
vaatimuksen ja arvojen mukaan tekijöitä, kuin olisi laittanut jatkuvasti lisää
uusia takkeja päälleen. Tällöin oma oppiminen, itsen määräytyminen, halu ja
tahto katosivat, alkoi toistaminen toisten määräyksestä, koska olin vasta
lapsi. Ja niin tuo ruumisolento alkoi syödä kuin kannibaali sitä sisäistä lasta
ja tuhosi sitä, kun yksilöä ei saanut olla ihmisoikeuksin.
Näin ollen
ympäristö oli ratkaisevassa roolissa pahuuteen. Kristinusko ei ole kyennyt
löytämään, kuten ei muutkaan uskonnot sitä, mikä on rakkauden ydinsanoma,
sisäisen ihmisen löytäminen, tunteiden kehittyminen Jumalan avulla, ja täten
mielen eheyttäminen mielikuvien avulla kokonaiseksi ihmiseksi. Jos pohdimme metamorfoosia,
ehkä koko Jeesus kertomus on kertomus siitä, kuinka me voimme elävästä kehosta
muuttua väärin kehittyen ruumiiksi, joka ei enää koe elämän suojelevia asioita,
vaan kehittyy pahan tyyssijaksi ja koko kertomus ristiin naulitsemisessa on kertomus
ruumiin karkottamisesta.
Uskon lapsen
kykyyn etsiä oppimisen kautta ratkaisuja itsensä hyvään kehitykseen, se on synnynnäistä,
leikin kautta oppimista, se on mielihyvän kokemista itsestä niin, ettei halua
satuttaa eikä tehdä väkivaltaa itselleen eikä muille. Se on itsensä
rakastamista, ensin kehon kokemusten mielihyvää, vuorovaikutuksessa ilon
kokemista ja ihailua toisesta. Ulkoisten pakotteiden alla, ihailu muuttuu
sairaaksi palvonnaksi, jossa ruumis tuo tuhoavan puolen esiin tuhoamalla sitä
mitä kokee. Näin ollen kai sitten päädyn siihen, että ruumiiksi muuttunut keho
on pahan asuinsija, pahuus on sitä, että se tekee muodonmuutoksen muuttuessaan
terveellä tavalla toimivasta kehosta ruumiiksi. Siten pitää kysyä, onko ihmisen
mieli mukana pahuuden syntymässä, vai ainoastaan liiallinen kehollisuus
yllyttäjänä ja toimiiko se ilman mieltä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti