Luin aamulla
Kollega.fi sivuilta Niko Leppäsen kirjoituksen itsetunnon ilmeisistä ongelmista
sitä tulkitessa ja analysoitaessa, kun se on keskittynyt itseen. Hänen
mielestään hyvä itsetunto toimii enemmän tehtävässä ja sen suuntautumisessa
palvelemaan, eikä niinkään persoonallisuudessa itsekeskeisesti. Martti Lindqvistin
”Auttamisen varjo”, kirjan lukeneena tiedän, että auttaminen ei ole yksiselitteistä,
me tunkeudumme omien ajatusten kanssa enemmän toisen muuttamiseen itsemme kaltaiseksi,
kuin että kunnioittaisimme toisen motivaatiota.
Itseensä luottava ei keskity itseensä
Yleisesti ajatellaan, että hyvä itsetunto on sitä, että ihminen ajattelee
positiivisia ajatuksia itsestään. Olen kuitenkin huomannut, että usein ne
ihmiset, joiden itsetunto on vahva, eivät ajattele mitään yltiöpositiivisia
ajatuksia itsestään. Päinvastoin, he tuntuvat ajattelevan itseään keskivertoa
vähemmän. Siksi ehdotankin, ettei hyvä itsetunto ole sitä, että ajattelee
itsestään enemmän, vaan että ajattelee itseään vähemmän.
Käänteisesti sanottuna niillä, joilla on haasteita itsetuntonsa kanssa, on
lähes pakonomainen tarve ajatella itseään. (Niko Leppänen).
Itseensä luottaminen on peruslähtökohta sille, että minuus voi pysyä
koossa, ja olla eriytymättä liikaa, ja että minän osan ovat vuorovaikutteisesti
hyvässä kontekstissa, mikä palvelee ihmisenä olemista ja pysymistä mahdollisimman
luonnollisesti oikeutenaan henkinen kehitys. Itse asiassa keskittyminen syntyy,
kun luottamus ja turvallisuus itseen on riittävä.
Itseään liian vähän ajatteleminen saattaa johtaa tilaan, jossa ihminen todella
menettää itsensä. Liiallinen toiminta-, ja työkeskeisyys voi johtaa ihmistä
pois kokonaisuudesta ihmisyytensä suhteen ja eri kehitysalueiden
poissulkemiseen. Se voi johtaa liialliseen psyyken puolustukseen. Kuten kaltoin
kohtelussa ja väkivallassa, itsemääräämisoikeuden puuttuessa psyyke voi luoda
rinnakkaistodellisuutta säilyttääkseen todellisuutensa itsellään. Psyyken
puolustus voi kehittää persoonallisuuden väkivallan tuloksena, mikä ei olekaan
enää ihminen itse, vaan tunnereaktioiden jäljet, ylinarsistisuus voi olla itsen
puolustusta ja suojelua. Näistä luodaan persoonallisuuskäsitteitä, narsismista
alkaen, ja kun ihmisen terve narsismi on taas itsensä rakastamista pysyäkseen
tietoisena itsestään, keskittymiskykyisenäkin. Liiallinen itsekeskeisyys on vaarallista.
Ihminen voi jäädä mielikuvien vangiksi psyyken liiallisessa puolustuksessa. Parhaillaan
miellyttävät ajatukset ja tunnereaktiot suojelee ihmisen hyvinvointia, mutta todellinen
ihmisoikeus perustuu oikeuksiin olla oma itsensä, eikä varjoa kohtelusta.
Sosiaalisissa valtakytköksissä me olemme aina vaaravyöhykkeellä. Jos
luotamme ja turvaudumme liikaa joukkovaltaan, tai yksilöihin, voimme menettää
hyvän havaitsemisen kyvyn, oikeudentajun ja välittämisen taidon.
Ongelmanratkaisutaidot vallan väärinkäytön ehkäisemisessä on oleellisia. Niin
luottamus kuin turvallisuuskin voi tukea valhetta. Ihastumme miellyttäviin,
liitymme joukkoihin, ja syrjimme toista mieltä olevia. Moraalin suhteen ihminen
on erittäin heikko, jo Kantin kategorioihin tutustaessa voimme todeta, että pysymme
tiiviisti alimmalla tasolla. Totesin työelämässä, että ihmiset liittyvät
vahvimpiin ihmisiin ja kauniisiin tarinoihin. Käykin niin että ihaileminen
sokaisee meidät, ja siirrämme pahan itsestämme toiseen, syrjittyyn.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti