Unelmat tai
haaveet, ne tuntuvat olevan merkittävä osa ihmiseksi kasvamista. Niitä
arvostetaan eri lailla eri kulttuureissa, sukupuolen mukaan, iän mukaan ja jos jonkinmoisen
tekosyyn mukaan, epätodellisia ja mahdottominakin. Olen vakuuttunut, että
unelmat on ihmisyyden synnynnäinen kyky ja se on oppimisen polku luoviin
näkemyksiin. Se ilmenee ensin leikkinä, havaintokykynä ja sitä on tutkittu paljon,
onko sitä ihmisyydessä, ja todettu se jo eläimillä. Havainnot syntyvät käsiteltävään
muotoon etuaivolohkolla symbolien kautta, sopimusmerkityksin, lyhytaikaisessa
muistissa ja ihminen oppii siirtämään ne pitkäaikaiseen muistiin. Jonkin
viisaan tutkijan mukaan oppiminen ei ole vielä varsinainen arvo, olen toista
mieltä hänen kanssaan, se on perusta ihmisyydelle.
Olin alle
kouluikäisenä varsinainen leikin mestari. Leikki oli suurimmaksi osaksi luovaa
leikkiä, sillä leluja ei ollut, oli kuviteltava halko nukeksi, käpy lehmäksi,
ja huurtunut ikkuna piirustuspaperiksi. Leikimme paljon lapsena myös
pihaleikkejä ja siitä kiitän aina opettajiani, myös äitiäni. Äiti opetti
suurimmaksi osaksi laululeikkejä.
Kun olin
kolmannella luokalla kansakoulussa, halusin oppikouluun, mikä oli
kolmenkymmenen kilometrin päässä kotoa, ja sinne pääsi vain junalla. Yksin
asuva opettajani asui juna-aseman vieressä ja lupasi majoittaa minut viikoiksi
kotiinsa, että pääsisin kulkemaan kirkonkylälle. Mutta vanhemmillani ei ollut
rahaa. Tosin sisareni koulutettiin vähän myöhemmin sisäoppilaitoksessa, mikä tarkoitti
meille muille sisarille kengättömiä talvia, lapsilisät menivät opintomaksuihin.
Luulen, että äitini uhmasi isää vaatimalla koulutuksen arvoa, koska isä ei
arvostanut koulutusta. Mökötin päivän metsässä piilossa mielenosoitukseksi, kun
en saanut mennä oppikouluun. Neljänkymmenen vuoden iässä sitten toteutin
haaveeni ja opiskelin iltaisin perusopinnot.
Joskus
tuntuu siltä, kuin Jumala olisi pilkannut haaveitani, vaikka tarkemmin
ajateltuna sen tekee yhteiskunta. Köyhyys on monelle se asia, mikä määrittää
mahdollisuuden opiskeluun. Jossain vaiheessa työnantaja uhkasi työn
menetyksellä, ellen lähde koulutukseen, jonka he tarjosivat. Olin
yksinhuoltaja, ja elämääni uhkasi suuri vaara, olin jo menettänyt aiemmin
rikoksessa elämäni valintamahdollisuuden. Niinpä suostuin koulutukseen
ymmärtämättä sen vaaraa, sitä että itsemääräämisoikeus oli jälleen katoamassa
elämästäni. Hädissäni kirjoitin ennen koulutusta aggressiotutkijalle Kirsti Lagerspetzille
käsittämättömän kirjeen. ”ihmistä ei voi opettaa, Jumala on hyvä johtaja ja
psykiatri, ihmiset eivät osaa puhua”. Kolmen viikon kuluttua koulutuksen
alkamisesta olin pahassa psykoosissa. Traumani oli noussut pintaan, ja olin
menettänyt itseni, tein kaikkea hullua, kuten menin soittamaan naapurien
ovikelloja yöllä, sekosin täysin.
Opistoaikana
opin, ettei oppiminen ole mahdollista, jos ihmisellä on paha trauma, ja jos
opiskelijat tekevät henkistä tai fyysistä väkivaltaa, traumat aktivoituvat.
Sosiaalialan opistossa, jonka kävin, opiskelijat olivat varsinaisia
valtataistelijoita. Opettajaa yritettiin erottaa, syrjintää oli vahvasti, ja minulla
oli vain sisäinen palo oppimisen iloon. Mutta koska en ollut saanut puhua
vuosikausiin, kielten oppiminen ei onnistunut, en kuullut enkä kyennyt
tuottamaan puhetta, jäin psykologisesti loukkuun itsemääräämisoikeuden
puuttuessa, ja oppimisen väylä luonnollisen kuulemisen kautta epäonnistui. Psyyke
oli puolustustilassa väkivallan vuoksi, ja esti kuulemisen. Mutta jostain
syystä, juuri yhteiskunnallinen kyky havainnointiin oli säilynyt, syvä
leikkimisen kyky, osasin havainnoida, luoda näkemyksiä, ja menestyin muuten hyvin
opinnoissa. Leikki on ihmisen luovan puolen osaamista, mikä voi estyä, jos on vain sanojen kautta oppimista, mikä voi johtaa vain uskomiseen. Mutta käytännössä
nuo opiston opettamat sosiaalisuuden teoriat eivät päteneet, sillä opiskelijat
olivat niin raadollisia toistensa kampeamisessa, että olin enimmäkseen syrjässä.
On kuin koko
opiskelu olisi opettanut vain sen, ettei väkivaltainen taistelu tuota hyvää
oppimista, ihminen ei opi väkivallan alla muuta kuin riistämistä ja toisen
alistamista ja omien päämäärien toteutumista. Ihminen tarvitsee taloudelliset
edellytykset yhteiskuntarakenteina, inhimilliset olosuhteet, psyykkisen hyvinvoinnin
ja ihmisoikeudet oppimiseen laajemmassa ja syvemmässä merkityksessä kuin
Suomessa toteutetaan.
Niin monta
unelmaa olen menettänyt vain yhteiskuntarakenteiden vuoksi, menettänyt kykyni oppimiseen
ihmisoikeuksien puuttumisen vuoksi, koska traumani on ollut totaalinen
ihmisyyden riisto. Mutta koko tuon tien tarkoitus, jos ajattelee asiaa Jumalan
johdatuksena, olen löytänyt itseni syvällisesti, oppinut erottamisen kyvyn
asioiden suhteen, arvojen suhteen ja oppinut eriyttämisen taidon mielessä, kielessä,
tunteissa ja sielussa. Minä olen löytänyt itseni ja oppinut, ettei ihmistä voi
kohdella mielivaltaisesti.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti