Luin
Heinz-Juhani Hofmannin elämäntarinaa Helsingin Sanomien sivuilta. Tämä tarina
kirvoitti minut nyt kirjoittamaan. Kuinka moni ihminen jääkään henkisesti tai ruumiillisesti
vangiksi omaan minuuteensa? (artikkeli löytyy minun twitter tililtä, profiilin
kautta @NaumanenR ).
Henkiset,
hengelliset, sielulliset, mielelliset, sosiaaliset ja kielelliset minuudet ovat
monitulkintaisia. Siksi määrittelin itselleni opiskeluaikoina sen, mitä katsoin
näihin kuuluvan. Henkinen on minulle sielu eli tunteet, sosiaalinen sekä sanakieli,
hengellinen taas sisältää vaatimuksen yhteydestä Jumalaan. Nämä kaikki ovat
siis määriteltävissä kunkin käsityskyvyn ja kokemuksen mukaan.
Näissä voi
jäädä kussakin kehitysalueessa vangiksi, ja aito itse ei voi toimia.
Ymmärrykseni mukaan psykiatriassa ymmärretään ainakin osittain hengellisyys
yliaistillisuudeksi. Se on pelon tuottamaa ylijännitteisyyttä, jossa mieli
heijastaa kokemuksen ulospäin toisiin, kuvaksi, näyksi, tunteeksi, ja muuttaa
todellisuutta toiseksi kuin se oikeasti on, ja havaintokyky heikkenee.
Joillekin henkisyys on vain sanakieltä, ja uskoa pelkästään Raamattuun. Tämäkin
tie voi johtaa yliaistillisuuteen, kun aistimus on ylirasituksessa, eikä
virtaus vuorovaikutteisesti mahdollistu aivoissa ja ulkoisen maailman kanssa.
Ikään kuin
ajattelen, että vapaus ja aitous olisivat mahdollista, ja ihmiselle tulee antaa
mahdollisuus olla vapaa aistimaan ympäröivää ja sisäistä todellisuuttaan. Myös
välineellistettyinä metodit, kuten musiikki, sana, fyysinen ponnistus, seksuaalisuus
jne. liiallisina voivat estää aidon tunnesyntymän ja ottaa hallitsevan roolin
minuudessa. Pelko ja ylivoimistunut kokemus minuudessa siis tekee meidän kokemuksista
heijasteisia toisiin nähden, heijastamme oman tunteen toiseen.
Jokseenkin
ajattelen, että ulkopäin syötetty todellisuuden kokemus opittuna vie aitouden
pois. Siksi pidän yksilöön kohdistuvaa kunnioitusta vapauden ja aitouden
ensisijaisena mahdollistajana. Opit, myös ihmiskäsitys voivat viedä aidosta minuudesta
pois. Moni tietää minuuden perusjaon; ydinminä, minä ja yliminä, tai vanhempi,
aikuinen ja lapsi. Jos pelko on kasvatuksessa päällimmäisenä, voivat nuo kaikki
minän osat ikään kuin vahvistua liikaa, lapsen tunnekokemus tulee liian vahvaksi
ja alkaa hallita lapsen tarpeita ja reaktioita, aikuisen varmuus ylikorostuu
tai vanhemman kontrolli. Siksi sanakieli on kuin runko, mikä kasvattaa tasoittavasti
minuutta. Mutta jos sanakieli tai tunne ottaa ohjat käsiinsä, vaikka opetusmetodien
välineillä, voi aito kokemus vilpittömyydestä kadota.
Kunnioituksessa ihminen
saa pitää oman kokemuksen omanaan, oman todellisuutensa, eivätkä muut yritä
vaihtaa sitä muuksi.
Ihmisyydessä
tulee olla tilaa liikkeelle, joka mahdollistaa vuorovaikutteisuuden. No eikö
tällä minun ajattelutavallani jouduta arvottomuuteen. Ei jouduta, taustalla on
usko pyhyyteen ja inhimilliseen mielekkyyteen, jossa elämän ohjautuvuus on
terveyden hyvä hoiva, mahdollisuus vapaaseen valintaan, ei luonnonlakien mukaan,
vaan ihmisyyttä mahdollistaen hyvin, valintaa vapaudessa eikä pakolla. Vuorovaikutteisuutta
tulee sallia, ja jokaiselle oikeus ottaa itselleen sopivaa, sekä tuottaa sitä.
Vuorovaikutteisuus
läsnä olevana ylläpitää turvaa ja luottamusta itseen ja muihin, se rakentaa identiteettiä
sisällöistä riippuen. Emme voi alistaa muita uskomaan, mutta voimme antaa
heille mahdollisuuden valita ja voimme tarjota monipuolisesti. Ei ole vapautta
se, jos joutuu valitsemaan henkiseksi kodikseen rautakehikot.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti