Kristinuskossa
opetetaan, että Jeesus kantaa meidän syntimme, antaa anteeksi, ja huolehtii
syyllisyydestä sekä taakasta. Jos tarkemmin ajatellaan, mikään ei ole tärkeämpää
kuin terve syyllisyys, se puhdistaa, se pitää totuudessa, ja se vapauttaa
ihmisen. Häpeä taas tappaa ihmisen, luhistaa henkisesti toimintakyvyttömäksi. Onko
kirkko miettinyt tarkkaan sitä, veikö Jeesuksen murhaan häpeä vai syyllisyys,
kumpi loppujen lopuksi pelastaa ja kumpi tappaa? Jos Jeesus pelastaa meidät
syyllisyydestä, se loppujen lopuksi tuhoaa meidän totuutemme. Synti on teko.
Lapsella on
noin seitsemän kuukauden iässä häpeä kokemus, jota sanotaan vierastamiseksi.
Uusi ja outo ihminen saa lapsen pillahtamaan itkuun, koska totuus, se mikä on
tässä ja nyt lapselle läsnä, katoaa hänen silmistään, johon hän on kiintynyt,
jota hän rakastaa, mikä tuo hänelle turvallisuutta ja luottamusta. Lapsi rakastaa
totuutta. Häpeä syntyy, kun totuudesta lähdetään pois.
Kun ihminen
tuntee syyllisyyttä, hän tuntee sitä teoista, niistä joita hän on tehnyt tai
suunnittelee, ei siitä, että joku tuo asian esiin, tai puhuu asiasta. Ihminen
kokee syyllisyyden omista teoistaan, ja se on terve ilmiö, olisi hirveää, jos
emme kokisi syyllisyyttä. Ihminen alkaa kokea häpeää, kun hän joutuu totuudesta
pois. Ja kun häpeää on liikaa, ihminen alkaa vieroksua itseään, tuhota itseään,
sillä häpeä on tappava tauti, mutta myös suojelee totuuden säilymisessä,
havaintojen pitävyydessä.
Kun häpeä
saa olla terveesti olemassa se suojaa ihmistä ja rakastaa totuutta. Kun
häpeästä tehdään ulkoa tulevana taakka ihmiselle, se alkaa tuhota. Kun ihminen
julistetaan arvottomaksi, ja häneltä viedään oikeus syyllisyyteen ja häpeään,
hänelle syntyy rinnakkaistodellisuus, jossa on kaksoissidos syyllisyyteen ja
häpeään, hän on ehdollinen kokemuksensa kanssa, riippuvainen toisen armosta,
eikä hän voi olla oma itsensä ja joten hän on siten hierarkkisuuden vanki.
Totuudessa
ja syyllisyydessä pysyminen tuo totuutta, se tuo sitä yhteisöissä, kun asioita
tarkastellaan terveesti, tutkitaan niitä, avataan ja etsitään loogisia
ratkaisuja. Epäterve syyllisyys ahdistaa liikaa, terve syyllisyys ahdistaa
sopivasti, niin että ihminen alkaa etsiä ratkaisuja ongelmiin, ja lähtee oppimisen
poluille. Jos ja kun yhteisö alistaa yksilön valhenäkemyksiin, tarinoihin,
jotka eivät pidä paikkaansa, yksilö joutuu häpeän alle, ja tuntiessaan tästä
suurta tuskaa, helpottaakseen oloaan, hän siirtää häpeän syrjään ja
tiedostamattomaan, jäädyttää tunteensa ja voi lopulta muuttua patologiseksi valehtelijaksi,
eikä enää huomaa valehtelevansa.
Yksilö voi
onnistua yksilö tasolla taistelemaan rehellisyyden puolesta, mutta jos yhteisö
rankaisee siitä, hänen häpeänsä tuhoaa hänet. Minulle rankaisut olivat niin
julmia, että valhetotuuden alle alistettaessa häpeäni kasvoi todella suureksi.
Ja minä en ole totuuden torvi, jonka mielestä sitä on kaikkialla kuulutettava.
On sopivaa joskus päästää valkoinen valhe, jotta ei loukkaisi toista.
Teologian
tohtori Malinen on kirjoittanut kirjan, ”Häpeän monet kasvot”. Kirjassa avataan
häpeän ja syyllisyyden eroja.
Jotkut
tekevät häpeäkokemuksesta niin suuren kärsimyksen ylistyksen, että alkavat
ruoskia itseään, jotkut toisia. Niin
syyllisyydestä kuin häpeästäkin kehitellään erilaisia muotoja, estääkseen
niiden tuhoava vaikutusta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti