Pelkojen
jäljet ja vaikutukset kulkevat niin kummallisia polkuja, että niitä on vaikea
tutkia ja selvittää. Joskus pelkojen lähteet eivät olekaan siellä, mihin niitä tutkimuksissa
kohdennetaan. Erityisesti lasten kohdalla tämä on otettava huomioon. Lapsi
lukee tunteita kehonkielestä. Vaikka opetukset tulevat sanakielellä, silti
viestinnässä lapsi kokee tunteita puhumattomasta kehonkielestä, eikä lapsi ole
aina näistä tietoinen. Tämä on voimakkaasti vaikuttava tekijä, sillä se ei tule
tietoiseksi niin hyvin kuin sanakieli. Tiedostamattomaan kulkeutuneet tunteet
ovat arvaamattomia, ne ahdistavat, pelottavat, tuovat aggressiota, vihaa ja
monia muita negatiivisia tunteita ja kontekstiin tullut sanakieli puhuukin
toista, mitä kehokieli.
Otetaanpa
esimerkiksi perhestrategia. Toinen vanhemmista on ahdistunut, ja toinen toimii
aktiivisena kasvattajana keskusteluin. Keskustelussa lapset ohjeistaa
sanakielen hallitsija, jolla ei ole ahdistusta. Lapsi kuulee ohjeet, mutta
tiedostamaton imee ahdistuneen vanhemman tunnetiloista kokemuksen. Lapsi purkaa
pettymykset ahdistuneeseen, sillä sieltä tiedostamattomat tunteet ovat
syntyneet. Sanakieleen piiloutuneet alistamiset jäävät pimentoon, ja lapsi
ohjautuu epätietoisuuteen.
Monia
vuosisatoja tieteessä on vallinnut arvovalinta, jossa perheen äiti on leimattu
ongelmien aiheuttajiksi, koska siihen lapsen muistot kohdistuvat, juuri siihen
tiedostamattomaan tunnepuoleen. Julma isä jää taakse. Kun esimerkiksi miehellä
on ollut valta avioliitossa, nainen on luonnollisesti ahdistunut alistamisen
alla. Näin äidin tunne-elämä on jäänyt ahdistavaksi tekijäksi lasten mieliin.
Useimmiten juuri hoidoissa hoidetaan sanakielen kautta tullutta tietoista
tietoa, jonka potilaat antavat. Vaatii erityistä tunne-elämän kehityksen
osaamista, että osaa lähestyä näitä heijasteisia kokemuksia, jotka piiloutuvat
viestien taakse, kehonkieleen ja tiedostamattomaan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti