Populismi on
nyt voimissaan ja näyttää siltä, että yhteiskunnan kehittyminen on vajoamassa
keskiajan pimeyteen. Yhteisövalta on näyttänyt kyntensä, elitismi tuhotaan ja
sen tuhoamiseen kätkeytyy myös sivistyksen tuhoaminen. Jos ja kun yrittää
ymmärtää tämän ilmiön sisältöä, se vaatii perehtymistä yhteisövaltaan.
Yhteisövallassa jaetaan roolit, joita on tutkittu monin kääntein. Näistä
tunnetuin lienee Goffman, joka näki yhteisön näyttämönä, ja toisaalta sitten
Johar, joka esitti ihmisen minuuden itselle ja toisille sekä salattuna, että
näkyvänä. Persoonallisuusteorioista tulee mieleen hybris, jossa itsevarmuus
aiheuttaa rankaisun yhteisön taholta.
Keisarilla
ei ole vaatteita, on satu, joka pitäisi ymmärtää tänä päivänä. Yhteisö pilkkaa
keisaria ja nauraa hänet pellolle yhteisöstä. Tässä viitataan rooliin, jonka
yhteisö antaa. Puku on sekä suoja, että valta-aseman oikeutus yhteisövaltaa
varten. Näyttää siltä, että syvemmällä on kuitenkin häpeän monet vaikutukset,
jossa uhraaminen on sallittua. Ihminen ei ole muuttunut sitten vuosituhannen
alun. Legitiimiksi yhteisövallan tekee sekä epävirallinen että virallinen
johtaminen.
Uhraamisessa
on etsitty sekä uhriutumisen, että uhraamisen mahdollisia tekijöitä. Taustalta
löytyy kateuden kasvamisen mahdollistuminen ja toisaalta valta, joka annetaan.
Populismin ydin onkin mielipidevalta, jossa sanat voivat kukkia yli äyräiden,
ja myös loukata yhteisön jäseniä, rajoja on etsittävä. Raskaampana muotona on
ihmiselämän tuhoaminen.
Ei
oikeusvaltio eikä vapaa lehdistökään ole sammuttanut tätä viheliäistä vallan
muotoa, jossa haluamme uskoa puvun vaikutukseen. Yhteisöistä on tullut
oikeussaleja, jossa uhraaminen toteutetaan. Hyvinvointi ihmisten kesken on
teatteria niin kauan kun valta-asemia pönkitetään. Uhrit maksavat kalliin
hinnan, oman elämänsä. Uhreiksi joutuvat ne, jotka paljastavat salatun kertomuksen.
Heidät siirretään syrjään, ettei häpeä tulisi kutistamaan koko yhteisöä, siis
uhrataan.
Ennaltaehkäisynä voisi pitää sitä, ettei valta-asemia pönkitetä,
mutta ei häivytetä niitä taka-alallekaan totuuden karsimisella ja uudella
tarinalla. Valtaa voi rajoittaa.
Häpeä ja
maineen menetys, sekä osallisuuden oikeus yhteisöön jäsenenä murentuvat, kun
johdettu tarina pakottaa uskomuksiin, ja siksi valhe on psyyken
puolustautumista häpeää vastaan. Psyyke luo hyväksytymmän ja kauniimman tarinan,
usein yhteisesti sovitun, ja se yhdistää jäsenet. Tarina ei tunne välttämättä
totuutta, se on miellyttävä kompromissi, jossa uhraaminen on hyväksytty ja
salattu käytänteineen.
Roolien
vaikutukset ovat monimutkaisia. Naisten keskuudessa kateutta näyttäisivät
tuottavan kauneusihanteet, miehet rämpivät lihasvoimien saavutuksissa, ehkä
nämä ovat jo hieman sekoittuneet. Naisessa ei saa esiintyä itsevarmuutta, eikä
hän saa pyrkiä tietämiseen, rooleilla suljetaan kanavat edetä, mies olkoon
ikuinen ruumiinrakentaja. Kun rooli pullistuu liiallisuuksiin, seksuaalisuus
nousee pintaan, ja vietit sekä vaistot ohjaavat valintoja, ja ajaudumme
ahneuden valtakuntaan. Tällöin teatteriominaisuudet vahvistuvat. Uhrit
leimataan, jos he eivät asetu annettuun rooliin. Johtamisen kyvyt voivat
ennaltaehkäistä valta-aseman väärin käyttöä. Sieltä voi erotella tunne-,
mielipide-, ja asiajohtamista.
Kaiken
takana on mielellä pelaaminen. Se kuvitelma, että uhri olisi aina ongelman
aiheuttaja ja yhteisön oikeudenmukaisuus aina viisasten kivi, pitää yllä tätä
järjestelmää. Sivistyksen ja hyvän johtamisen pohjalla täytyy olla tietoa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti