Eräs
ystäväni menetti nuorena miehensä ja kolmekymppisen ainoan lapsensa
onnettomuudessa. Hänen tuskansa oli käsin kosketeltavaa, suru oli järkyttävän
suurta. Hän ei lääkärin pyynnöstä huolimatta ottanut rauhoittavia lääkkeitä
suruunsa, vaan halusi kokea surun aidosti, itkien, kuten hän sanoi. Monta
kertaa olen ollut hänen olkapäänsä kyyneleiden virratessa pitkin hihan vartta.
Olen kuunnellut hänen kysymystään, miksi. Etsiikö hän rangaistusta tapahtumille
itsestään? Siltä minusta näyttää ja tulen surulliseksi, niin painava on
synnintunto hänen sielussaan, ettei hän osaa ajatella rationaalisesti
tapahtumien syitä.
Kun aloin
avautua omaan ahdistukseeni, kehoni ikään kuin aukeni ulospäin, lihakset
irtautuivat kuin kutistettuna säikeistään ulospäin, kuin ne olisivat olleet
puristuksessa. Niin kuin ne olivatkin, olleet vuosikaudet puristuksessa ja kun
turvakausi alkoi, ne alkoi avautua. Hierojani sanoi, että kesti kaksi vuotta
avata lihaksiani. Avautumisessa pakenin koko ajan ulospäin, lähdin ikään kuin
muualle, pois ympäristöstä, jossa olin, ikään kuin olisin päässyt vapauteen
vain menemällä uusiin tiloihin, maisemiin ja kokemuksiin.
Menetyksien
erilaisuus avautuu erilaisin kokemuksin. Ahdistuksen ja surun tuleminen voi
kestää vuosikausia, sen kieltää itse tai ympäristö. Läheiset ihmiset voivat
joutua purkauksien kohteeksi, ja irtaantuminen ahdistuksesta kohdistuu heihin,
syyllistäminenkin. Sitä takertuu tässä ja nyt havaittuun, koska ahdistuksen
vuoksi muisti ei aukene nopeasti. Aggressiopurkaukset osuvat lähimmäisiin. Joskus
ahdistunut kääntyy sisäänpäin ja hänen ajatuksistaan ei saa selvää. Kuin ihmeen
kaupalla, oma oppimisintoni suojasi minua täydelliseltä mielen tuholta, se
aktivoi mieltä herätyksiin.
Mitä eroa on
menettää läheisensä, menettää itsensä, menettää omaisuutensa? Niissä kaikissa menettää
turvaa ja luottamusta. Psyyken ja kehon menettämisessä voi joutua luopumaan kaikesta.
Niin moni on valmis vannomaan, että suojautumisessa täytyy pitää itsestään
huoli. Ympäristöä ei saa syyttää, vaikka se löisi kirveellä päähän koko ajan,
vain siksi, että joku pitää saada inhon indikaattoriksi. Kun menettää arvonsa, menettää
elämänsä. Silloin ei auta kliseet. Riippumatta siitä, elääkö hyvin ja
nuhteellisesti, pahat teot ja asiat osuvat kohdalle, joskus systemaattisen
vainon vuoksi. Kohtalon koura ja moralismi ovat pahinta populismia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti