Eräs
ystäväni, nyt jo kohta kahdeksankymppinen, kertoi, että hänellä on lukihäiriö.
Hän ei saa millään sanoja järjestykseen lauseessa, sanat menevät erikoiseen
järjestykseen kuin minulla englannin kielessä ja kirjaimia puuttuu ja ne voivat
olla sanaan kuulumattomia. Kysyin häneltä, kuinka hän näkee lauseen ennen
syntymistä. ”Kuulen sen äänteistä, ja tuon kirjaimet sieltä sanaan”. Muisti
jäsentyy siis kuulemisen kautta äänteen avulla. Ei ole mitään oikeaa ja väärää
muistamista. Muisti syntyy monien seikkojen seurauksena.
Hänen
ikäpolvelleen oli ominaista kuulemisen kautta muistaminen. Sokea kuulee hyvin,
kuurosokea kosketuksen kautta kinesteettisesti, näkömuistilla mennään kovinkin tarkkoihin
havaintoihin muistin toimiessa kuin peili.
Näkömuisti,
kuuloaisti ja kinesteettinen tulevat avuksi ajatteluun, mikä helpottaa muistin
käsittelyssä. Näköaisti tulee ikään kuin etuaivolohkolla taululle kuvina, jotka
on oppinut merkityksien kautta symboleiksi. Niinpä esimerkiksi itselläni lause
on muistitaululla jäsentyneenä, josta poimin sen kirjoitukseen. Kun olin
lapsuudessa oppinut kuulomuistin kautta jäsentelyn, se tuntui kivuliaalta, ja muistin
kaivaminen oli työlästä, sitä ei saanut irtoamaan käsittelyyn.
Tuhansia
kertoja olen julistanut leikin tärkeyttä. Leikki tuo toiminnallisen kyvyn
muistin käsittelyyn. Näköhavainto heijastuu muistitaululle, ja se liikkuu ikään
kuin vapaasti, irrottaa muistin leikkimään, itse ohjaa symbolien asetteluun,
järjestykseen ja oivallukseen.
Kuulomuistia
pidetään ikään kuin viimeisimpänä havainnoissamme, kuten kuoleman lähestyessä.
Varhaisimmista muisteista hajumuisti on syvimpiä. Kun sanamuisti ehdollistetaan
kuulomuistin avulla ja tottelevaisuudella toistoon, siitä syntyy enemmän
uskomista eikä yksilö käytä kieltä luovasti ilmaistakseen asiaa monipuolisesti.
Ratkaisukeskeisessä oppimisessa opitaan tiedon soveltamiseen ja muistin käyttöä
vapaasti. Se tuo myös muistikapasiteettia lisää runsaasti. Aistit ovat vapaat
ja symbolit siirtyvät pitkäaikaiseen muistiin, kun työmuisti ahkeroi
aktiivisesti.
Leikki on
synnynnäinen ja erinomainen tie oppimiseen. Sitä pitää suojella. Siinä opitaan
muistin toiminnalliset kyvyt, se tuo ennakointiosaamisen ja iloa luovaan
ajatteluun.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti